Titre : Résultat thérapeutique

Résultat thérapeutique : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Internship and Residency

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer l'efficacité d'un traitement ?

L'efficacité se mesure par l'amélioration des symptômes et des résultats cliniques.
Résultat thérapeutique Évaluation des résultats
#2

Quels outils mesurent les résultats thérapeutiques ?

Des échelles de mesure, des questionnaires et des biomarqueurs sont utilisés.
Outils d'évaluation Biomarqueurs
#3

Qu'est-ce qu'un critère de jugement ?

C'est un indicateur utilisé pour évaluer l'efficacité d'un traitement dans les études cliniques.
Critères de jugement Essais cliniques
#4

Comment les résultats sont-ils rapportés ?

Les résultats sont souvent rapportés sous forme de pourcentages d'amélioration ou de scores.
Rapport de résultats Statistiques cliniques
#5

Quelle est l'importance des études de suivi ?

Elles permettent d'évaluer la durabilité des résultats thérapeutiques sur le long terme.
Études de suivi Durabilité des résultats

Symptômes 5

#1

Quels symptômes indiquent un bon résultat thérapeutique ?

Une réduction des symptômes, comme la douleur ou la fatigue, indique un bon résultat.
Symptômes Résultat thérapeutique
#2

Comment les symptômes peuvent-ils masquer les résultats ?

Des symptômes persistants peuvent donner l'impression d'un traitement inefficace, même si des améliorations sont présentes.
Symptômes Évaluation des résultats
#3

Les symptômes peuvent-ils réapparaître après un traitement ?

Oui, certains symptômes peuvent réapparaître, nécessitant une réévaluation du traitement.
Récidive des symptômes Résultat thérapeutique
#4

Comment les symptômes influencent-ils le traitement ?

Les symptômes guident les ajustements de traitement pour optimiser les résultats.
Ajustement du traitement Symptômes
#5

Quels sont les symptômes d'une réponse négative au traitement ?

Une aggravation des symptômes ou l'apparition de nouveaux symptômes peuvent indiquer une réponse négative.
Réponse au traitement Symptômes

Prévention 5

#1

Comment prévenir les échecs thérapeutiques ?

Une évaluation régulière et des ajustements de traitement peuvent prévenir les échecs.
Prévention Échec thérapeutique
#2

Quel rôle joue l'éducation du patient ?

L'éducation aide les patients à comprendre leur traitement et à améliorer leur adhésion.
Éducation des patients Adhésion au traitement
#3

Les vaccinations influencent-elles les résultats ?

Oui, certaines vaccinations peuvent prévenir des complications et améliorer les résultats globaux.
Vaccination Prévention des complications
#4

Comment le mode de vie affecte-t-il les résultats ?

Un mode de vie sain peut améliorer les résultats thérapeutiques en renforçant la santé globale.
Mode de vie Résultat thérapeutique
#5

Quelles sont les stratégies de prévention des complications ?

Les stratégies incluent le suivi régulier, l'éducation et l'adaptation des traitements.
Prévention des complications Suivi médical

Traitements 5

#1

Quels traitements montrent de bons résultats ?

Les traitements basés sur des preuves, comme les médicaments et la thérapie physique, montrent souvent de bons résultats.
Traitements Efficacité des traitements
#2

Comment personnaliser un traitement pour de meilleurs résultats ?

La personnalisation se fait en tenant compte des caractéristiques individuelles du patient et de sa réponse au traitement.
Médecine personnalisée Résultat thérapeutique
#3

Quel rôle joue l'adhésion au traitement ?

Une bonne adhésion au traitement est cruciale pour atteindre des résultats thérapeutiques optimaux.
Adhésion au traitement Résultat thérapeutique
#4

Les traitements alternatifs sont-ils efficaces ?

Certains traitements alternatifs peuvent être efficaces, mais leur efficacité doit être évaluée scientifiquement.
Médecines alternatives Efficacité des traitements
#5

Comment évaluer les effets secondaires des traitements ?

Les effets secondaires sont évalués par des rapports de patients et des études cliniques.
Effets secondaires Évaluation des résultats

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir après un traitement ?

Des complications comme des infections ou des effets secondaires peuvent survenir après un traitement.
Complications Effets secondaires
#2

Comment évaluer les complications d'un traitement ?

Les complications sont évaluées par des examens cliniques et des rapports de patients.
Évaluation des complications Suivi médical
#3

Les complications affectent-elles les résultats ?

Oui, les complications peuvent altérer les résultats thérapeutiques et nécessiter des ajustements.
Résultat thérapeutique Complications
#4

Comment prévenir les complications liées au traitement ?

La prévention passe par un suivi régulier et une gestion proactive des effets secondaires.
Prévention des complications Suivi médical
#5

Quelles sont les complications à long terme des traitements ?

Certaines complications peuvent persister, comme des douleurs chroniques ou des troubles fonctionnels.
Complications à long terme Résultat thérapeutique

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque influencent les résultats ?

Des facteurs comme l'âge, le sexe et les comorbidités peuvent influencer les résultats thérapeutiques.
Facteurs de risque Résultat thérapeutique
#2

Comment les comorbidités affectent-elles les résultats ?

Les comorbidités peuvent compliquer le traitement et altérer les résultats globaux.
Comorbidités Résultat thérapeutique
#3

Le mode de vie influence-t-il les résultats ?

Oui, des habitudes de vie saines peuvent améliorer les résultats thérapeutiques.
Mode de vie Résultat thérapeutique
#4

Comment l'âge impacte-t-il les résultats ?

L'âge peut affecter la réponse au traitement et la tolérance aux effets secondaires.
Âge Résultat thérapeutique
#5

Les facteurs psychologiques influencent-ils les résultats ?

Oui, des facteurs comme le stress et l'anxiété peuvent affecter l'adhésion et les résultats thérapeutiques.
Facteurs psychologiques Résultat thérapeutique
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 04/04/2025

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Peter S Rose

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  • Clinic Department of Orthopedic Surgery, Rochester, Minnesota, USA.
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Matthew T Houdek

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  • Clinic Department of Orthopedic Surgery, Rochester, Minnesota, USA.
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Pim B Olthof

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  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands; Department of Surgery, University Medical Center Groningen, Groningen, the Netherlands. Electronic address: p.olthof@erasmusmc.nl.
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Stijn Franssen

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Affiliations :
  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands.
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Anne-Marleen van Keulen

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  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands.
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Lydia G van der Geest

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  • Department of Research, Netherlands Comprehensive Cancer Organization (IKNL), Utrecht, the Netherlands.
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Minneke Coenraad

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  • Department of Gastroenterology and Hepatology, Leiden University Medical Center, Leiden, the Netherlands.
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Lydi M J W van Driel

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  • Department of Gastroenterology, Erasmus Medical Center, Rotterdam, the Netherlands.
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Joris I Erdmann

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  • Department of Surgery, Amsterdam University Medical Centers, Amsterdam, the Netherlands.
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Lara Heij

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  • Institute of Pathology, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany; Visceral and Transplant Surgery, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany; NUTRIM School of Nutrition and Translational Research in Metabolism, Maastricht University, Maastricht, the Netherlands.
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Heinz-Josef Klümpen

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  • Department of Medical Oncology, Amsterdam UMC, Location University of Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
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Eric Tjwa

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  • Department of Gastroenterology, Radboud University Medical Center, Nijmegen, the Netherlands.
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Liselot Valkenburg-van Iersel

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Affiliations :
  • Department of Internal Medicine, Division of Medical Oncology, GROW-School for Oncology and Developmental Biology, Maastricht University Medical Center, Maastricht, the Netherlands.
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Joanne Verheij

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Affiliations :
  • Department of Pathology, Amsterdam University Medical Centers, University of Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
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Bas Groot Koerkamp

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Affiliations :
  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands.
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Paraskevas Filippidis

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Affiliations :
  • Infectious Diseases Service, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Rue du Bugnon 46, 1011 Lausanne, Switzerland.
  • Service of Hospital Preventive Medicine, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Mont Paisible 18, 1011 Lausanne, Switzerland.
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Eleftheria Kampouri

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Affiliations :
  • Infectious Diseases Service, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Rue du Bugnon 46, 1011 Lausanne, Switzerland.
  • Service of Hospital Preventive Medicine, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Mont Paisible 18, 1011 Lausanne, Switzerland.
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Maximilian Woelfle

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Affiliations :
  • Division of Infectious Diseases and Hospital Epidemiology, University Hospital Zurich, Rämistrasse 100, 8091 Zurich, Switzerland.
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Tina Badinski

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Affiliations :
  • Division of Infectious Diseases and Hospital Epidemiology, University Hospital Zurich, Rämistrasse 100, 8091 Zurich, Switzerland.
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Proactive Coaching in General Surgery Internship: Incorporating Well-being Practices into Resident Professional Life.

Coaching can provide learners with space to reflect on their performance while ensuring well-being and encouraging professional achievement and personal satisfaction outside of traditional mentorship ... A well-being coaching program was developed and implemented from July 2020 through June 2021 at a single university-based surgical residency program. To assess impact of the coaching program, we desig... All 32 general surgery interns participated in aspects of the coaching program.... The end-of-program survey was completed by 19/32 (59%) interns and commitment-to-act statements were completed by 22/32 (69%). The majority (89%) of survey respondents "agreed" or "strongly agreed" th... Our study illustrates the effectiveness of a coaching pilot program on promoting well-being practices in a university-based general surgery internship and can be a roadmap with proven efficacy and mea...

Psychological experience among internship nurses at different internship stages: A qualitative study.

Some studies have found that clinical practice has caused great pressure and negative psychological experience to nursing students. Therefore, this study aimed to identify psychological experience at ... A qualitative study.... In this qualitative study, one-to-one in-depth interviews and mixed data analysis strategies were conducted among internship nurses from May 2018 to February 2019.... The pressure of the initial stage was operational pressure (80.0%), intermediate stage was nurse-patient communication (50.0%), and last stage was employment pressure (70.6%). Nursing students mainly ...

Subtyping of Performance Trajectory During Medical School, Medical Internship, and the First Year of Residency in Training Physicians: A Longitudinal Cohort Study.

Developmental trajectories of clinical skills in training physicians vary among tasks and show interindividual differences. This study examined the predictors of medical internship performance and res... This retrospective cohort study involved 888 training physicians who completed a medical internship between 2015 and 2019. After the internship, 627 physicians applied for residency training between 2... Medical internship performance showed a significant positive correlation with the medical school GPA (... Performance in the interview and medical internship predicted being among the top 30% and lowest 10% of performers in the first year of residency training, respectively. Individualized educational pro...

The Pre-Radiology Internship: Room for Improvement?

A clinical internship is currently required by the American Board of Radiology prior to Radiology residency. The purpose of this investigation is to evaluate practicing radiologists' perspectives on t... A five-minute online survey was distributed via email to practicing radiologist members of the American College of Radiology.... A total of 566 completed responses (11.3% response rate) were received. Most respondents agreed that their internship was essential for improving non-radiology clinical knowledge (84%) and affirming t... The internship before Radiology residency offers some benefits but could be further optimized. There is support from practicing radiologists for a redesigned, more Radiology-specific PreRad Internship...

The medical internship as a meaningful transition: A phenomenographic study.

The transition from student to doctor is often depicted as a struggle in the literature, and previous research has focused on interventions to minimise difficulties in transitioning from undergraduate... The data were collected through in-depth interviews with 12 senior medical interns in western Sweden. The transcribed interviews were analysed using a phenomenographic approach, which resulted in four... The interns perceived the meaning of the internship as an opportunity to work and learn in an authentic setting (internship as in-service training) and in a protected environment (internship as a spac... Being allowed to be learners in a protected space seemed pivotal for the interns to develop into competent, confident and independent practitioners. The medical internship studied here could be viewed...

A case study of a novel longitudinal rural internship program.

Rural medical training along all components of the medical training continuum has been shown to enhance rural workforce outcomes. However, due to the maldistribution of the Australian medical workforc... A descriptive case study methodology was employed to describe and evaluate the longitudinal integrated internship program. Relevant program documents such as rosters and accreditation submissions were... Each week, interns were rostered for 1 day in the hospital's emergency department and 3 days in general surgery or general medicine, swapping disciplines after 6 months. In this way, interns completed... Intern programs that meet the accreditation, supervision and learning requirements can be successfully delivered at rural health services through longitudinal models of medical education. As the inter...

Outcomes of rural generalist internship training in Victoria, Australia.

Victoria, Australia commenced its first Rural Community Internship Training program in 2012 to support the development of rural generalist (RG) doctors. These general practitioners have additional ski... Between October and November 2021, a retrospective 10-minute anonymous survey invitation was sent to all contactable interns (n=222) who had completed/were completing the RG internship training (2012-... There were 59 participants (27% response rate); 81% were in postgraduate years 3-7. Respondents included 54% male, 17% rurally bonded, 39% of rural origin, 34% having had more than 3 months rural unde... This study provides evidence from doctors up to 9 years after completing their RG internship. Compared with industry benchmarks, the RG internships attract rurally intentioned and rurally experienced ...

Cognitive empathy variations during internship: a study from Iran.

Despite the critical role of empathy in medical students, various studies have provided conflicting evidence regarding changes in empathy during medical study. The present study was designed to invest... A study was conducted at the Afzalipour School of Medicine, Kerman University of Medical Sciences. All medical students at the beginning of their internship were entered the study as a cohort and aske... A total of 108 interns participated with a mean age of 23.85 ± 1.47 years, and a female majority (61.1%). The mean score of standing in the patient's shoe increased significantly (P < 0.001) during th... our results revealed that the level of cognitive empathy in the current study was higher than that in previous studies. The changes were consistent with some studies and contradictory to others. Consi...