Titre : Régulation de l'expression des gènes au cours du développement

Régulation de l'expression des gènes au cours du développement : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Psychomotor Performance

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une anomalie de régulation génique ?

Des tests génétiques et des analyses d'expression génique sont utilisés.
Diagnostic génétique Expression génique
#2

Quels tests sont utilisés pour évaluer l'expression des gènes ?

Les techniques comme le PCR et le séquençage d'ARN sont couramment utilisées.
PCR Séquençage de l'ARN
#3

Quels signes indiquent une régulation génique altérée ?

Des anomalies de développement, des malformations ou des troubles métaboliques peuvent indiquer cela.
Malformations congénitales Troubles métaboliques
#4

Peut-on détecter des mutations régulatrices ?

Oui, des mutations dans les régions régulatrices peuvent être identifiées par séquençage.
Mutations génétiques Séquençage
#5

Quel rôle joue l'analyse bioinformatique ?

Elle aide à prédire les effets des mutations sur l'expression génique.
Bioinformatique Expression génique

Symptômes 5

#1

Quels symptômes sont liés à des troubles de régulation génique ?

Des retards de développement, des troubles cognitifs ou des malformations peuvent survenir.
Retard de développement Troubles cognitifs
#2

Comment les anomalies de régulation affectent-elles la croissance ?

Elles peuvent entraîner une croissance anormale ou des troubles de la différenciation cellulaire.
Croissance anormale Différenciation cellulaire
#3

Les troubles de régulation génique causent-ils des douleurs ?

Pas directement, mais des complications associées peuvent entraîner des douleurs.
Douleur Complications
#4

Y a-t-il des symptômes spécifiques à certaines maladies ?

Oui, chaque maladie génétique a des symptômes spécifiques liés à la régulation génique.
Maladies génétiques Symptômes
#5

Les symptômes apparaissent-ils à un âge précis ?

Ils peuvent apparaître à différents âges selon la maladie et la régulation génique impliquée.
Âge d'apparition Maladies génétiques

Prévention 5

#1

Comment prévenir les troubles de régulation génique ?

La prévention passe par le dépistage génétique et des conseils en génétique.
Dépistage génétique Conseils en génétique
#2

Le mode de vie influence-t-il la régulation génique ?

Oui, une alimentation saine et l'évitement de toxines peuvent influencer l'expression génique.
Mode de vie Toxines
#3

Les vaccinations peuvent-elles aider ?

Certaines vaccinations préviennent des infections qui pourraient affecter le développement.
Vaccinations Infections
#4

Y a-t-il des conseils pour les femmes enceintes ?

Oui, éviter l'alcool et le tabac, et suivre un suivi prénatal régulier sont recommandés.
Suivi prénatal Alcool
#5

Les tests prénataux sont-ils utiles ?

Oui, ils permettent de détecter des anomalies génétiques avant la naissance.
Tests prénataux Anomalies génétiques

Traitements 5

#1

Quels traitements existent pour les troubles de régulation génique ?

Les traitements incluent la thérapie génique, les médicaments et la gestion des symptômes.
Thérapie génique Médicaments
#2

La thérapie génique est-elle efficace ?

Elle peut être efficace pour certaines maladies, mais les résultats varient selon les cas.
Efficacité thérapeutique Thérapie génique
#3

Comment les médicaments ciblent-ils la régulation génique ?

Ils peuvent moduler l'expression des gènes ou corriger des voies métaboliques altérées.
Médicaments Voies métaboliques
#4

Y a-t-il des traitements préventifs ?

Des interventions précoces peuvent prévenir certaines complications liées à la régulation génique.
Prévention Interventions précoces
#5

Les traitements sont-ils personnalisés ?

Oui, les traitements peuvent être adaptés en fonction du profil génétique du patient.
Médecine personnalisée Profil génétique

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir ?

Des malformations, des troubles métaboliques et des retards de développement sont possibles.
Malformations Troubles métaboliques
#2

Les complications sont-elles réversibles ?

Certaines complications peuvent être gérées, mais d'autres peuvent être permanentes.
Complications Gestion des symptômes
#3

Comment les complications affectent-elles la qualité de vie ?

Elles peuvent réduire la qualité de vie en limitant les capacités fonctionnelles.
Qualité de vie Capacités fonctionnelles
#4

Y a-t-il des risques de complications à long terme ?

Oui, des complications à long terme peuvent survenir, nécessitant un suivi médical.
Risques à long terme Suivi médical
#5

Les complications sont-elles prévisibles ?

Certaines peuvent être prédites par des tests génétiques, mais pas toutes.
Tests génétiques Prévisibilité

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque génétiques ?

Des antécédents familiaux de maladies génétiques augmentent le risque.
Antécédents familiaux Maladies génétiques
#2

L'environnement influence-t-il la régulation génique ?

Oui, des facteurs environnementaux comme la pollution peuvent affecter l'expression génique.
Environnement Pollution
#3

Le stress maternel impacte-t-il le développement ?

Oui, le stress pendant la grossesse peut influencer la régulation génique du fœtus.
Stress maternel Développement fœtal
#4

L'alimentation joue-t-elle un rôle ?

Une alimentation déséquilibrée peut affecter l'expression des gènes liés au développement.
Alimentation Expression des gènes
#5

Y a-t-il des risques liés à l'âge parental ?

Oui, l'âge avancé des parents est associé à un risque accru de mutations génétiques.
Âge parental Mutations génétiques
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 27/02/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Charisios Tsiairis

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Affiliations :
  • Friedrich Miescher Institute for Biomedical Research (FMI), Basel, Switzerland. Electronic address: charisios.tsiairis@fmi.ch.
Publications dans "Régulation de l'expression des gènes au cours du développement" :

Helge Großhans

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Friedrich Miescher Institute for Biomedical Research (FMI), Basel, Switzerland; University of Basel, Basel, Switzerland. Electronic address: helge.grosshans@fmi.ch.
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Tarun Hotchandani

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Biochemistry and Physics, Université du Québec à Trois-Rivières, 3351 boulevard des Forges, Trois-Rivières, QC G9A 5H7, Canada.
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Justine de Villers

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Affiliations :
  • Department of Chemistry, Biochemistry and Physics, Université du Québec à Trois-Rivières, 3351 boulevard des Forges, Trois-Rivières, QC G9A 5H7, Canada.
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Isabel Desgagné-Penix

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Affiliations :
  • Department of Chemistry, Biochemistry and Physics, Université du Québec à Trois-Rivières, 3351 boulevard des Forges, Trois-Rivières, QC G9A 5H7, Canada. Isabel.Desgagne-Penix@uqtr.ca.
  • Plant Biology Research Group, Trois-Rivières, QC G9A 5H7, Canada. Isabel.Desgagne-Penix@uqtr.ca.
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Adam J Granger

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Affiliations :
  • Department of Neurobiology, Harvard Medical School, Boston, MA, United States.
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Karen Mao

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Affiliations :
  • Department of Neurobiology, Harvard Medical School, Boston, MA, United States.
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Jessica L Saulnier

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Affiliations :
  • Department of Neurobiology, Harvard Medical School, Boston, MA, United States.
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Morgan E Hines

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Affiliations :
  • Department of Neurobiology, Harvard Medical School, Boston, MA, United States.
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Bernardo L Sabatini

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Affiliations :
  • Department of Neurobiology, Harvard Medical School, Boston, MA, United States.
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Julien Leclercq

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Affiliations :
  • Paris-Saclay Institute of Neuroscience, CNRS and University Paris-Saclay, 91400 Saclay, France.
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Jorge Torres-Paz

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Affiliations :
  • Paris-Saclay Institute of Neuroscience, CNRS and University Paris-Saclay, 91400 Saclay, France.
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Maxime Policarpo

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Affiliations :
  • Paris-Saclay Institute of Neuroscience, CNRS and University Paris-Saclay, 91400 Saclay, France.
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François Agnès

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  • Paris-Saclay Institute of Neuroscience, CNRS and University Paris-Saclay, 91400 Saclay, France.
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Sylvie Rétaux

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Affiliations :
  • Paris-Saclay Institute of Neuroscience, CNRS and University Paris-Saclay, 91400 Saclay, France.
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Samuel H Keller

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Affiliations :
  • Department of Chemical and Biomolecular Engineering, University of Pennsylvania, Philadelphia, PA 19104.
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Siddhartha G Jena

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Affiliations :
  • Department of Molecular Biology, Princeton University, Princeton, NJ 08544.
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Yuji Yamazaki

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Affiliations :
  • Yutaka Seino Distinguished Center for Diabetes Research, Kansai Electric Power Medical Research Institute, Kobe 650-0047, Japan.
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Bomyi Lim

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Affiliations :
  • Department of Chemical and Biomolecular Engineering, University of Pennsylvania, Philadelphia, PA 19104; bomyilim@seas.upenn.edu.
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Xiaofeng Du

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Affiliations :
  • Molecular Parasitology Laboratory, QIMR Berghofer Medical Research Institute, Queensland 4006, Australia. Xiaofeng.Du@qimrberghofer.edu.au.
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Sources (10000 au total)

Diurnal variation of psychomotor, cognitive and physical performances in schoolchildren: sex comparison.

The present study investigated the effect of time of day (08h00 vs. 11h00 vs. 14h00 vs. 17h00) and sex (girls vs. boys) on physical (i.e., five jump test (5JT), push-ball test and 5 m shuttle run test... Thirty schoolchildren, equally divided in girls (n = 15; age: 9.60 ± 0.51 years) and boys (n = 15; age: 9.40 ± 0.51 years) performed the digit cancellation test, the trail making test, the 5JT, the 2 ... Results showed that RPE at the end of the test was significantly higher at 11h00 compared to 08h00 (p = 0.02) and 14h00 (p = 0.001) and average RPE was higher at 11h00 compared to 08h00 (p = 0.001). L... Mental flexibility, attention and jump performances were time of day dependent and push-ball test and 5mSRT performances did not change according to the time of day. Also, no clear sex effect was foun...

Higher hippocampal diffusivity values in welders are associated with greater R2* in the red nucleus and lower psychomotor performance.

Chronic excessive welding exposure may be related to higher metal accumulation and structural differences in different subcortical structures. We examined how welding affected brain structures and the... Study includes 42 welders and 31 controls without a welding history. Welding-related structural differences were assessed by volume and diffusion tensor imaging (DTI) metrics in basal ganglia, red nuc... Compared to controls, welders displayed higher hippocampal mean (MD), axial (AD), and radial diffusivity (RD) (p's < 0.036), but similar DTI or volume in other ROIs (p's > 0.117). Welders had higher b... Welding-related higher hippocampal diffusivity metrics may be associated with higher RN R2* and lower psychomotor speed performance. Future studies are warranted to test the role of Pb exposure in the...

Effects of alcohol intoxication on driving performance, confidence in driving ability, and psychomotor function: a randomized, double-blind, placebo-controlled study.

Alcohol-induced driving impairment can occur with any departure from a zero-blood alcohol concentration (BAC). Because intoxication is characterised by impaired judgement, drivers under the influence ... This study examined the effects of alcohol on driving performance, four-choice reaction time (FCRT), and self-rated confidence in driving ability. It specifically focused on alcohol doses equal to com... A randomized, double-blind, placebo-controlled design was utilised. Seventeen participants were tested in three conditions: placebo and two alcohol conditions aiming for BACs of 0.05% and 0.08%. Parti... The high and low alcohol dose conditions resulted in a mean BAC of 0.07%, and 0.04%, respectively (n = 17). The high BAC treatment significantly increased standard deviation of lateral position (SDLP)... The findings of this study show that driving performance and associated psychomotor functioning become significantly impaired below legally permissible driving limits in some jurisdictions. We identif...

Teaching Psychomotor Skills in Undergraduate Nursing Education: An Integrative Review.

Psychomotor skills, a cognitive and fine motor process, are an essential component to undergraduate nursing education. Currently, no national guidelines exist to guide nursing programs on the best way... An integrative review was conducted to determine teaching and practice strategies to support psychomotor skill competence.... Four significant categories were identified and included (1) simulation; (2) technology; (3) deliberate practice; and (4) theoretical and collaborative instruction. Overall, simulation and technology ... Additional research is needed to identify which teaching strategies best support nursing students' long-term knowledge acquisition and competency as they transition into professional practice....

Benefits of vagus nerve stimulation on psychomotor functions in patients with severe drug-resistant epilepsy.

Patients with severe drug-resistant epilepsy (DRE) experience psychomotor disorders. Our study aimed to assess the psychomotor outcomes after vagus nerve stimulation (VNS) in this population.... We prospectively evaluated psychomotor function in 17 adult patients with severe DRE who were referred for VNS. Psychomotor functions were examined, in the preoperative period and at 18 months post-su... At 18 months post-VNS surgery, the Piaget-head scores increased by 3 points (p = 0.008) compared to baseline. Performances were also improved for ROCF test both in copy (+2.4 points, p = 0.001) and re... Patients with severe DRE treated with VNS experienced improved performance in terms of global psychomotor functions. Perceptual organization, visuospatial memory, laterality awareness, sustained atten...

Effects of work-related electronic communication during non-working hours after work from home and office on fatigue, psychomotor vigilance performance and actigraphic sleep: observational study on information technology workers.

This study examined the effects of work-related electronic communication (WREC) during non-working hours in the work from home or office setting on health.... The study recruited 98 information technology workers in a 9-day observational study. They recorded work-life events (eg, work style (working mostly from home or the office) and duration of WREC durin... The frequency of WREC was significantly higher when working mostly from home than in the office (p<0.01). In addition, the duration of WREC was longer when working mostly from home than in the office ... Longer WREC is associated with worse fatigue and depression and lower lapse of PVT (higher alertness) before bedtime for working mostly from the office. Workers, especially those working from the offi...

Spontaneous beta power, motor-related beta power and cortical thickness in major depressive disorder with psychomotor disturbance.

The psychomotor disturbance is a common symptom in patients with major depressive disorder (MDD). The neurological mechanisms of psychomotor disturbance are intricate, involving alterations in the str... A total of 140 patients with MDD and 68 healthy controls performed a simple right-hand visuomotor task during magnetoencephalography (MEG) scanning. All patients were divided into two groups according... The patients with psychomotor slowing showed higher spontaneous beta power, movement-related beta desynchronization and absolute beta power during movement than patients without psychomotor slowing. C... These results suggest that patients with MDD have aberrant cortical beta activity at rest and during movement, combined with abnormal cortical thickness, contributing to the psychomotor disturbance ob...