Titre : Artériopathies intracrâniennes

Artériopathies intracrâniennes : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Teaching

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une artériopathie intracrânienne ?

Le diagnostic se fait par imagerie cérébrale, comme l'IRM ou le scanner.
Imagerie par résonance magnétique Tomodensitométrie
#2

Quels tests sont utilisés pour évaluer le flux sanguin cérébral ?

L'échographie Doppler et l'angiographie sont couramment utilisés.
Échographie Doppler Angiographie
#3

Quels signes cliniques indiquent une artériopathie ?

Des maux de tête, des vertiges ou des troubles neurologiques peuvent indiquer une pathologie.
Céphalée Troubles neurologiques
#4

Quelle est l'importance des antécédents médicaux ?

Les antécédents de maladies cardiovasculaires aident à évaluer le risque d'artériopathie.
Antécédents médicaux Maladies cardiovasculaires
#5

Comment les tests sanguins aident-ils au diagnostic ?

Ils permettent d'évaluer les facteurs de risque comme le cholestérol et la glycémie.
Cholestérol Glycémie

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants des artériopathies intracrâniennes ?

Les symptômes incluent des maux de tête, des troubles de la vision et des vertiges.
Céphalée Troubles de la vision
#2

Comment reconnaître un AVC lié à une artériopathie ?

Des signes comme une faiblesse soudaine, des troubles de la parole ou des paralysies sont alarmants.
Accident vasculaire cérébral Paralysie
#3

Les symptômes peuvent-ils varier selon l'âge ?

Oui, les symptômes peuvent être plus subtils chez les personnes âgées.
Âge avancé Symptômes
#4

Les symptômes sont-ils toujours présents ?

Non, certains patients peuvent être asymptomatiques malgré une artériopathie.
Asymptomatique Artériopathie
#5

Quels symptômes nécessitent une consultation urgente ?

Des maux de tête sévères ou des troubles neurologiques soudains nécessitent une urgence.
Urgence médicale Troubles neurologiques

Prévention 5

#1

Comment prévenir les artériopathies intracrâniennes ?

Adopter un mode de vie sain, contrôler la pression artérielle et éviter le tabac.
Mode de vie sain Hypertension
#2

Quel rôle joue l'alimentation dans la prévention ?

Une alimentation équilibrée riche en fruits et légumes réduit le risque d'artériopathie.
Alimentation équilibrée Fruits et légumes
#3

L'exercice physique est-il bénéfique ?

Oui, l'exercice régulier améliore la santé cardiovasculaire et réduit les risques.
Exercice physique Santé cardiovasculaire
#4

Comment le contrôle du stress aide-t-il ?

Gérer le stress peut réduire les risques de maladies cardiovasculaires et d'artériopathies.
Gestion du stress Maladies cardiovasculaires
#5

Les bilans de santé réguliers sont-ils importants ?

Oui, ils permettent de détecter précocement les facteurs de risque et d'agir.
Bilan de santé Facteurs de risque

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour les artériopathies ?

Les traitements incluent des médicaments anticoagulants et des interventions chirurgicales.
Anticoagulants Chirurgie
#2

Comment les médicaments aident-ils dans le traitement ?

Ils aident à prévenir la formation de caillots et à améliorer le flux sanguin.
Médicaments Flux sanguin
#3

Quand une intervention chirurgicale est-elle nécessaire ?

Elle est nécessaire en cas de sténose sévère ou d'anévrisme menaçant.
Sténose Anévrisme
#4

Les traitements sont-ils différents pour les jeunes et les vieux ?

Oui, les traitements peuvent varier en fonction de l'âge et des comorbidités.
Comorbidités Âge
#5

Quel rôle joue la rééducation après un traitement ?

La rééducation aide à récupérer les fonctions neurologiques et à améliorer la qualité de vie.
Rééducation Fonctions neurologiques

Complications 5

#1

Quelles sont les complications possibles des artériopathies ?

Les complications incluent les AVC, les hémorragies cérébrales et les déficits neurologiques.
Accident vasculaire cérébral Hémorragie cérébrale
#2

Comment une artériopathie peut-elle mener à un AVC ?

Une obstruction ou une rupture d'artère peut provoquer un AVC ischémique ou hémorragique.
Obstruction AVC ischémique
#3

Les complications sont-elles réversibles ?

Certaines complications peuvent être réversibles, mais d'autres peuvent causer des séquelles.
Séquelles Complications
#4

Quel est l'impact des complications sur la qualité de vie ?

Les complications peuvent gravement affecter la qualité de vie et l'autonomie des patients.
Qualité de vie Autonomie
#5

Comment surveiller les complications après un traitement ?

Des suivis réguliers et des examens d'imagerie sont essentiels pour surveiller l'évolution.
Suivi médical Imagerie

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque ?

Les facteurs incluent l'hypertension, le diabète, le tabagisme et l'obésité.
Hypertension Diabète
#2

Le stress est-il un facteur de risque ?

Oui, le stress chronique peut contribuer à l'augmentation des risques cardiovasculaires.
Stress chronique Risques cardiovasculaires
#3

L'hérédité joue-t-elle un rôle ?

Oui, des antécédents familiaux d'artériopathies augmentent le risque individuel.
Hérédité Antécédents familiaux
#4

Comment l'âge influence-t-il le risque ?

Le risque d'artériopathies augmente avec l'âge en raison de l'usure des vaisseaux sanguins.
Âge Vaisseaux sanguins
#5

Les habitudes alimentaires influencent-elles le risque ?

Oui, une alimentation riche en graisses saturées et en sucres augmente le risque.
Habitudes alimentaires Graisses saturées
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 09/05/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Xunming Ji

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • 8Department of Neurosurgery, Xuanwu Hospital, Capital Medical University, Beijing, China.
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Pim A de Jong

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Radiology, University Medical Center Utrecht and Utrecht University, Utrecht, Netherlands.

David S Liebeskind

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • UCLA Comprehensive Stroke Center, Department of Neurology, University of California, Los Angeles, CA, USA.
Publications dans "Artériopathies intracrâniennes" :

Bo Song

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, the First Affiliated Hospital of Zhengzhou University, Zhengzhou, China.
  • NHC Key Laboratory of Prevention and Treatment of Cerebrovascular Diseases, Zhengzhou, China.

Thomas W Leung

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medicine & Therapeutics, the Chinese University of Hong Kong, Hong Kong SAR, China.

Kun Hou

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, The First Hospital of Jilin University, 1 Xinmin Avenue, Changchun, 130021, China.

Jinlu Yu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, The First Hospital of Jilin University, 1 Xinmin Avenue, Changchun, 130021, China. jlyu@jlu.edu.cn.

Dylan N Wolman

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neuroimaging and Neurointervention, Stanford School of Medicine, Center for Academic Medicine, 453 Quarry Road, Palo Alto, CA 94304, USA; Department of Radiology, Stanford University School of Medicine, Stanford, CA 94304, USA.
Publications dans "Artériopathies intracrâniennes" :

Adrienne M Moraff

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Neurosurgery, Howard University School of Medicine, 2041 Georgia Avenue NW, Suite 4000, Washington, DC, USA.
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Jeremy J Heit

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Radiology, Stanford University School of Medicine, Stanford, CA 94304, USA. Electronic address: jheit@stanford.edu.
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Jeroen Hendrikse

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Radiology, University Medical Center Utrecht and Utrecht University, Utrecht, Netherlands.
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Yuchuan Ding

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • 5Department of Neurosurgery, Wayne State University School of Medicine, Detroit, Michigan, USA.
Publications dans "Artériopathies intracrâniennes" :

Heng Du

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Health Technology and Informatics, The Hong Kong Polytechnic University, Kowloon, Hong Kong SAR, China.

Wenjie Yang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Diagnostic Radiology and Nuclear Medicine, University of Maryland School of Medicine, Baltimore, MD, United States.

Xiangyan Chen

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Health Technology and Informatics, The Hong Kong Polytechnic University, Kowloon, Hong Kong SAR, China.

Stefan T Engelter

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Neurology and Neurorehabilitation, University Department of Geriatric Medicine FELIX PLATTER, University of Basel, Basel, Switzerland.
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Ynte M Ruigrok

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology and Neurosurgery, UMC Utrecht Brain Center, University Medical Center Utrecht, Utrecht University, Utrecht, The Netherlands.
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Thanh N Nguyen

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Radiology, Boston University Chobanian & Avedisian School of Medicine, Massachusetts, USA.

Beibei Liu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular Ultrasound, Xuanwu Hospital, Capital Medical University , Beijing, China.

Yang Hua

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular Ultrasound, Xuanwu Hospital, Capital Medical University , Beijing, China.
  • Center of Vascular Ultrasonography, Beijing Institute of Brain Disorders , Beijing, China.

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To teach or not to teach? Assessing medical school faculty motivation to teach in the era of curriculum reform.

Medical schools have undergone a period of continual curricular change in recent years, particularly with regard to pre-clinical education. While these changes have many benefits for students, the imp... In this study, faculty motivation to teach in the pre-clinical medical curriculum was examined using self-determination theory (SDT) as a framework. Basic science and clinical faculty were surveyed on... Faculty reported that teaching activities often meet their basic psychological needs of competence, autonomy, and relatedness. Professors were more likely than associate professors to report that teac... Assessing faculty motivation to teach provided valuable insights into how faculty relate to their teaching roles and what factors influence them to continue in those roles. This information may be use...

Study on the Application Effect of the Case Teaching Method Based on Primary Teaching Principle in Clinical Teaching of Radiology.

A case-control study explored the application of case-based teaching methods in the clinical teaching of radiology.... 126 radiology interns of grade 2018 were selected by cluster sampling and randomly divided into the research group and the control group. The traditional teaching approach was used in the control grou... The interns' test scores, the research group's case summary multiple-choice questions, case-group multiple-choice questions, case analysis questions, theoretical total scores, and practical operation ... The application of the case teaching method based on primary teaching principle in the radiology clinical teaching course is helpful to cultivate students' critical thinking ability and improve studen...

Effects of students' peer teaching in a new pharmacokinetics teaching format.

The aim of this work was to evaluate the impact of a teaching method in pharmacokinetics (PK) in terms of satisfaction and performance in the final test of students.... This method consisted of the development of a practical problem and a peer-tutored solution by small groups of three or four students. Students enrolled in the second year of pharmaceutical studies ha... More than 70% of the students were highly satisfied with the new format of the PK course, especially concerning the development and the design of a practical problem. More than 94% of the students con... This new method including peer teaching was applied in PK and allowed to significantly increase the performance and the satisfaction of the students in PK....

Teaching Through the Student Lens: Qualitative Exploration of Student Evaluations of Teaching.

The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness.... We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi... Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen... These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...

Reflective practice of nurse residents in the teaching-learning process in teaching hospitals.

To analyze reflective practice in the teaching-learning process of nurses in residency programs in teaching hospitals in Minas Gerais, Brazil.... Case study, based on the reflective practice framework, conducted in two teaching hospitals. Observation and interviews were conducted with first and second-year residents, and five participants were ... In 519 observed activities, elements of reflection were identified in 22.2%, especially active listening and expression of doubts. Discourses indicated practice as the best moment for teaching-learnin... Know-in-action reflection was evidenced as the predominant formative aspect for residents, with few opportunities for reflection on reflection-in-action....

Evidence-based teaching in contact lenses education: Teaching and learning strategies.

Contact lens (CL) practice is an ever-changing field with clinical knowledge, techniques and equipment continuously evolving. These new developments are backed with clinical trials and research to ens... An expert panel of educators completed a comprehensive literature review of current evidence of teaching methods in CL training, or if not available then what can be learnt from other health care prof... Due to the amount of evidence available in the overall subject area relating to healthcare education, the initial plan of compiling evidence into one narrative review paper was discarded in favour of ... There is a small amount of evidence supporting CL education, but most of this seems to be related to the practical element of the training. However, there is a lot of evidence in the field of healthca...

Application of SPARK teaching in acute abdomen radiography teaching for undergraduate medical students.

Acute abdomen is a series of acute and severe abdominal diseases commonly encountered in clinic. It is important to strengthen the image teaching of acute abdomen for undergraduates.... This study aimed to explore the application effect of SPARK[sub-speciality (S), problem-based learning (P), assessment (A), report (R) and reading skill (K)] teaching mode in the experimental teaching... We selected a total of 58 third year medical students for observation. The students were divided into experimental group and control group. Among them, 29 students in the experimental group studied in... The average scores of the experimental group and the control group after theory class were (69.0 ± 26.4) and (72.1 ± 24.1) respectively, with no statistical difference (t = 0.468, P = 0.642). The aver... The SPARK teaching mode was helpful for undergraduate medical students to consolidate image foundation, improve image reading skills....

Experiences as a clinical teaching fellow: interviews with clinical teaching fellows in the West Midlands.

The majority of junior doctors in the UK do not proceed directly into specialty training after completing mandatory foundation training but instead take a year out of training. A common post undertake... CTFs working in Trusts in the West Midlands region registered as students on the Education for Healthcare Professionals Post Graduate Certificate course at the University of Birmingham in August 2019 ... Nine CTFs participated in an interview. Five main themes were identified which related to their experiences in post and plans for future careers. Participants reported choosing to undertake a CTF role... This is the first study to use interview methodology to explore experiences of CTFs, and has provided a valuable insight into the experiences of those in post in the West Midlands region. Understandin...