Titre : Imagerie tridimensionnelle

Imagerie tridimensionnelle : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Clinical Competence

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Quels examens utilisent l'imagerie 3D ?

La tomodensitométrie (CT) et l'IRM sont couramment utilisés.
Tomodensitométrie Imagerie par résonance magnétique
#2

Comment l'imagerie 3D aide-t-elle au diagnostic ?

Elle permet une visualisation détaillée des organes et des tissus, facilitant le diagnostic.
Diagnostic médical Imagerie médicale
#3

L'imagerie 3D est-elle utilisée en oncologie ?

Oui, elle est essentielle pour localiser et évaluer les tumeurs.
Oncologie Tumeurs
#4

Peut-on détecter des anomalies avec l'imagerie 3D ?

Oui, elle permet de détecter des anomalies structurelles avec précision.
Anomalies Imagerie tridimensionnelle
#5

L'imagerie 3D est-elle utile pour les fractures ?

Oui, elle aide à visualiser les fractures complexes et leur impact sur les tissus environnants.
Fractures Imagerie osseuse

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent nécessiter une imagerie 3D ?

Des douleurs persistantes, des anomalies visibles ou des symptômes neurologiques.
Douleur Symptômes neurologiques
#2

L'imagerie 3D peut-elle aider à évaluer des douleurs abdominales ?

Oui, elle permet d'identifier des problèmes comme des tumeurs ou des malformations.
Douleur abdominale Tumeurs
#3

Quels symptômes cardiaques peuvent être évalués par imagerie 3D ?

Des douleurs thoraciques ou des palpitations peuvent nécessiter une évaluation.
Douleur thoracique Palpitations
#4

L'imagerie 3D est-elle utile pour les troubles respiratoires ?

Oui, elle aide à visualiser les poumons et détecter des anomalies comme des nodules.
Troubles respiratoires Nodules pulmonaires
#5

Peut-on détecter des anomalies cérébrales avec l'imagerie 3D ?

Oui, elle est efficace pour visualiser des anomalies comme des tumeurs ou des AVC.
Anomalies cérébrales Accident vasculaire cérébral

Prévention 5

#1

L'imagerie 3D peut-elle aider à la détection précoce des maladies ?

Oui, elle permet de détecter des maladies à un stade précoce, améliorant les chances de traitement.
Détection précoce Maladies
#2

Comment l'imagerie 3D contribue-t-elle à la prévention des cancers ?

Elle permet de surveiller les patients à risque et de détecter des anomalies précoces.
Prévention du cancer Surveillance
#3

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour le dépistage ?

Oui, elle est utilisée pour le dépistage de certaines maladies comme le cancer du sein.
Dépistage Cancer du sein
#4

L'imagerie 3D aide-t-elle à évaluer les risques cardiovasculaires ?

Oui, elle permet d'évaluer l'état des artères et de détecter des anomalies.
Risques cardiovasculaires Artères
#5

Peut-on prévenir des maladies avec l'imagerie 3D ?

Indirectement, en permettant une détection précoce et un suivi régulier.
Prévention Suivi médical

Traitements 5

#1

L'imagerie 3D est-elle utilisée pour planifier des interventions chirurgicales ?

Oui, elle permet de planifier avec précision les interventions chirurgicales.
Chirurgie Planification chirurgicale
#2

Comment l'imagerie 3D aide-t-elle en radiothérapie ?

Elle permet de cibler précisément les tumeurs tout en épargnant les tissus sains.
Radiothérapie Tumeurs
#3

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour guider des biopsies ?

Oui, elle aide à localiser précisément les zones à biopsier.
Biopsie Guidage d'imagerie
#4

L'imagerie 3D est-elle utile pour le suivi des traitements ?

Oui, elle permet d'évaluer l'efficacité des traitements au fil du temps.
Suivi médical Efficacité des traitements
#5

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour des traitements non invasifs ?

Oui, elle est utilisée pour des techniques comme l'ablation par radiofréquence.
Ablation Techniques non invasives

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec l'imagerie 3D ?

Des réactions allergiques aux agents de contraste ou des effets secondaires liés à l'exposition.
Complications Agents de contraste
#2

L'imagerie 3D peut-elle causer des effets secondaires ?

Oui, notamment des effets liés à l'exposition aux radiations en cas de CT.
Effets secondaires Radiations
#3

Y a-t-il des risques liés à l'utilisation d'agents de contraste ?

Oui, des réactions allergiques ou des problèmes rénaux peuvent survenir.
Agents de contraste Réactions allergiques
#4

L'imagerie 3D peut-elle entraîner des faux positifs ?

Oui, des anomalies peuvent être détectées qui ne sont pas cliniquement significatives.
Faux positifs Diagnostic médical
#5

Quelles sont les complications possibles après une biopsie guidée par imagerie 3D ?

Des saignements ou des infections peuvent survenir après la procédure.
Biopsie Infections

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le besoin d'imagerie 3D ?

Antécédents familiaux de maladies, symptômes persistants ou exposition à des risques environnementaux.
Facteurs de risque Antécédents familiaux
#2

L'âge est-il un facteur de risque pour l'imagerie 3D ?

Oui, les personnes âgées sont plus susceptibles de nécessiter des examens d'imagerie.
Âge Examens d'imagerie
#3

Le tabagisme influence-t-il le besoin d'imagerie 3D ?

Oui, il augmente le risque de maladies pulmonaires nécessitant une évaluation.
Tabagisme Maladies pulmonaires
#4

Les antécédents médicaux influencent-ils l'imagerie 3D ?

Oui, des antécédents de maladies peuvent justifier des examens d'imagerie réguliers.
Antécédents médicaux Examens d'imagerie
#5

Y a-t-il des facteurs environnementaux affectant l'imagerie 3D ?

Oui, l'exposition à des substances toxiques peut augmenter le besoin d'examens.
Facteurs environnementaux Substances toxiques
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 12/02/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Quan Yuan

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • State Key Laboratory of Oral Diseases, National Clinical Research Center for Oral Diseases, West China Hospital of Stomatology, Sichuan University, Chengdu, China.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Yasashri Ranathunga

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
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Suk Kyoung Lee

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Wen Li

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
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Myungjin Cho

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of ICT, Robotics and Mechanical Engineering, Institute of Information and Telecommunication Convergence (IITC), Hankyong National University, 327 Chungang-ro, Anseong 17579, Kyonggi-do, Republic of Korea.
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Jae-Young Jang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Optometry, Eulji University, 553 Sanseong-daero, Sujeong-gu, Seongnam-si 13135, Kyonggi-do, Republic of Korea.

Levon Nikoyan

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dentistry and Oral and Maxillofacial Surgery, Woodhull Hospital, 760 Broadway, Brooklyn, NY 11206, USA; Private Practice, Forward Oral Surgery, 248-62 Jericho Tpke, Floral Park, NY 11001, USA. Electronic address: levondds@gmail.com.
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Rinil Patel

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dentistry and Oral and Maxillofacial Surgery, Woodhull Hospital, 760 Broadway, Brooklyn, NY 11206, USA.
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Daniel Cantré

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany. daniel.cantre@med.uni-rostock.de.

Sönke Langner

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany.

Sebastian Kaule

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

Stefan Siewert

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

Klaus-Peter Schmitz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.
  • Institute for Biomedical Engineering, Rostock University Medical Center, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

André Kemmling

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroradiology, University Hospital Luebeck, Ratzeburger Allee 160, 23562, Luebeck, Germany.

Marc-André Weber

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany.

Christof Johannes Schulz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Dittmar Böckler

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Johannes Krisam

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Medical Biometry and Informatics, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Philipp Geisbüsch

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany. Electronic address: philipp.geisbuesch@med.uni-heidelberg.de.

Rohan M Lewis

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • University of Southampton, Faculty of Medicine, UK. Electronic address: rohan.lewis@soton.ac.uk.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Sources (10000 au total)

An evaluation of the relationship between clinical requirements and tests of competence in a competency-based curriculum in dentistry.

The development of competencies in dentistry is a complicated process that calls for the development of not just cognitive and psychomotor abilities but also behaviors and attitudes that change as tec... Retrospective assessment data for 81 students were used in this analysis. Data included the amounts of clinical requirements completed for operative dentistry, endodontics, periodontics, and fixed pro... Fixed prosthodontics and posterior endodontics were the least common procedures completed by dental students. Statistically significant weak correlations were found between the amounts of clinical req... The null hypothesis was rejected since a positive correlation was found between the absolute clinical requirements completed and grades in tests of competence. However, only a weak to moderate degree ...

A multispecialty ethnographic study of clinical competency committees (CCCs).

Clinical competency committees (CCCs) assess residents' performance on their specialty specific milestones, however there is no 'one-size fits all' blueprint for accomplishing this. Thus, CCCs have ha... We purposefully sampled CCCs across multiple specialties and institutions. Data from three sources were triangulated: (1) online demographic survey, (2) ethnographic observations of CCC meetings and (... Sixteen observations were completed with 15 different CCCs at 9 institutions. Three main thematic categories that impact the operations of CCCs emerged: (1) Membership structure and members roles, (2)... While CCCs used some known effective practices, substantial variation in structure and processes was notable across CCCs. Future work should explore the impact of this variation on educational outcome...

Relationship between learning styles and clinical competency in nursing students.

The acquisition of clinical competence is considered the ultimate goal of nursing education programs. This study explored the relationship between learning styles and clinical competency in undergradu... A descriptive-correlational study was conducted in 2023 with 276 nursing students from the second to sixth semesters at Abhar School of Nursing, Zanjan University of Medical Sciences, Iran. Data were ... The predominant learning styles among nursing students were divergent (31.2%), and the least common was convergent (18.4%). The overall clinical competency score was 77.25 ± 12.65. Also, there was a s... The results of this study showed the association between learning styles and clinical competence in nursing students. It is recommended that educational programs identify talented students and provide...

Factors affecting the development of clinical nurses' competency: A systematic review.

To synthesize and analyze the literature on nursing clinical competence to assess the factors affecting nursing clinical competency.... Nursing competence affects not only patients but also nurses themselves. Competent nurses contribute to patient safety. Prioritizing clinical competency enables nurses to deliver high-quality care. Cl... This was a systematic review.... This study utilized an extensive literature search of online databases, including SCOPUS, Web of Science and PubMed. This review followed the guidelines provided by the Effective Practice and Organiza... This systematic review provided 20 valuable articles, with a total of 6273 participants across the 20 studies, including 18 cross-sectional studies and two descriptive-correlational studies, predomina... Understanding and addressing these factors are crucial for enhancing nurses' clinical competence and ultimately improving patient outcomes. Further research and interventions should be directed toward...

Medical school grades may predict future clinical competence.

In real-world medical education, there is a lack of reliable predictors of future clinical competencies. Hence, we aim to identify the factors associated with clinical competencies and construct a pre... We analyzed data from medical students who graduated from National Yang-Ming University with clerkship training and participated in the postgraduate year (PGY) interview at Taipei Veterans General Hos... Medical school grades were associated with the performance of national OSCEs (Pearson r = 0.34, p = 0.017), but the grades of the structured PGY interviews were marginally associated with the national... Our study suggests that interventions for students with unsatisfactory medical school grades are warranted to improve their clinical competencies....

Clinical competency of nurses trained in competency-based versus objective-based education in the Democratic Republic of the Congo: a qualitative study.

Designing competency-based education (CBE) programmes is a priority in global nursing education for better nursing care for the population. In the Democratic Republic of the Congo (DRC), object-based ... A qualitative descriptive approach with conventional content analysis was applied. Twenty interviews with clinical supervisors who oversaw both CBE- and OBE-trained nurses, 22 focus group discussions ... The supervisors recognised that the CBE-trained nurses had stronger competencies in professional communication, making decisions about health problems, and engaging in professional development, but we... The study results support the Ministry of Health's policy to expand CBE in pre-service education programmes but reveal that its slow implementation impedes full utilisation of the acquired competencie...