Titre : Imagerie tridimensionnelle

Imagerie tridimensionnelle : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Quels examens utilisent l'imagerie 3D ?

La tomodensitométrie (CT) et l'IRM sont couramment utilisés.
Tomodensitométrie Imagerie par résonance magnétique
#2

Comment l'imagerie 3D aide-t-elle au diagnostic ?

Elle permet une visualisation détaillée des organes et des tissus, facilitant le diagnostic.
Diagnostic médical Imagerie médicale
#3

L'imagerie 3D est-elle utilisée en oncologie ?

Oui, elle est essentielle pour localiser et évaluer les tumeurs.
Oncologie Tumeurs
#4

Peut-on détecter des anomalies avec l'imagerie 3D ?

Oui, elle permet de détecter des anomalies structurelles avec précision.
Anomalies Imagerie tridimensionnelle
#5

L'imagerie 3D est-elle utile pour les fractures ?

Oui, elle aide à visualiser les fractures complexes et leur impact sur les tissus environnants.
Fractures Imagerie osseuse

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent nécessiter une imagerie 3D ?

Des douleurs persistantes, des anomalies visibles ou des symptômes neurologiques.
Douleur Symptômes neurologiques
#2

L'imagerie 3D peut-elle aider à évaluer des douleurs abdominales ?

Oui, elle permet d'identifier des problèmes comme des tumeurs ou des malformations.
Douleur abdominale Tumeurs
#3

Quels symptômes cardiaques peuvent être évalués par imagerie 3D ?

Des douleurs thoraciques ou des palpitations peuvent nécessiter une évaluation.
Douleur thoracique Palpitations
#4

L'imagerie 3D est-elle utile pour les troubles respiratoires ?

Oui, elle aide à visualiser les poumons et détecter des anomalies comme des nodules.
Troubles respiratoires Nodules pulmonaires
#5

Peut-on détecter des anomalies cérébrales avec l'imagerie 3D ?

Oui, elle est efficace pour visualiser des anomalies comme des tumeurs ou des AVC.
Anomalies cérébrales Accident vasculaire cérébral

Prévention 5

#1

L'imagerie 3D peut-elle aider à la détection précoce des maladies ?

Oui, elle permet de détecter des maladies à un stade précoce, améliorant les chances de traitement.
Détection précoce Maladies
#2

Comment l'imagerie 3D contribue-t-elle à la prévention des cancers ?

Elle permet de surveiller les patients à risque et de détecter des anomalies précoces.
Prévention du cancer Surveillance
#3

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour le dépistage ?

Oui, elle est utilisée pour le dépistage de certaines maladies comme le cancer du sein.
Dépistage Cancer du sein
#4

L'imagerie 3D aide-t-elle à évaluer les risques cardiovasculaires ?

Oui, elle permet d'évaluer l'état des artères et de détecter des anomalies.
Risques cardiovasculaires Artères
#5

Peut-on prévenir des maladies avec l'imagerie 3D ?

Indirectement, en permettant une détection précoce et un suivi régulier.
Prévention Suivi médical

Traitements 5

#1

L'imagerie 3D est-elle utilisée pour planifier des interventions chirurgicales ?

Oui, elle permet de planifier avec précision les interventions chirurgicales.
Chirurgie Planification chirurgicale
#2

Comment l'imagerie 3D aide-t-elle en radiothérapie ?

Elle permet de cibler précisément les tumeurs tout en épargnant les tissus sains.
Radiothérapie Tumeurs
#3

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour guider des biopsies ?

Oui, elle aide à localiser précisément les zones à biopsier.
Biopsie Guidage d'imagerie
#4

L'imagerie 3D est-elle utile pour le suivi des traitements ?

Oui, elle permet d'évaluer l'efficacité des traitements au fil du temps.
Suivi médical Efficacité des traitements
#5

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour des traitements non invasifs ?

Oui, elle est utilisée pour des techniques comme l'ablation par radiofréquence.
Ablation Techniques non invasives

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec l'imagerie 3D ?

Des réactions allergiques aux agents de contraste ou des effets secondaires liés à l'exposition.
Complications Agents de contraste
#2

L'imagerie 3D peut-elle causer des effets secondaires ?

Oui, notamment des effets liés à l'exposition aux radiations en cas de CT.
Effets secondaires Radiations
#3

Y a-t-il des risques liés à l'utilisation d'agents de contraste ?

Oui, des réactions allergiques ou des problèmes rénaux peuvent survenir.
Agents de contraste Réactions allergiques
#4

L'imagerie 3D peut-elle entraîner des faux positifs ?

Oui, des anomalies peuvent être détectées qui ne sont pas cliniquement significatives.
Faux positifs Diagnostic médical
#5

Quelles sont les complications possibles après une biopsie guidée par imagerie 3D ?

Des saignements ou des infections peuvent survenir après la procédure.
Biopsie Infections

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le besoin d'imagerie 3D ?

Antécédents familiaux de maladies, symptômes persistants ou exposition à des risques environnementaux.
Facteurs de risque Antécédents familiaux
#2

L'âge est-il un facteur de risque pour l'imagerie 3D ?

Oui, les personnes âgées sont plus susceptibles de nécessiter des examens d'imagerie.
Âge Examens d'imagerie
#3

Le tabagisme influence-t-il le besoin d'imagerie 3D ?

Oui, il augmente le risque de maladies pulmonaires nécessitant une évaluation.
Tabagisme Maladies pulmonaires
#4

Les antécédents médicaux influencent-ils l'imagerie 3D ?

Oui, des antécédents de maladies peuvent justifier des examens d'imagerie réguliers.
Antécédents médicaux Examens d'imagerie
#5

Y a-t-il des facteurs environnementaux affectant l'imagerie 3D ?

Oui, l'exposition à des substances toxiques peut augmenter le besoin d'examens.
Facteurs environnementaux Substances toxiques
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 12/02/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Quan Yuan

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • State Key Laboratory of Oral Diseases, National Clinical Research Center for Oral Diseases, West China Hospital of Stomatology, Sichuan University, Chengdu, China.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Yasashri Ranathunga

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
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Suk Kyoung Lee

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Wen Li

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Myungjin Cho

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of ICT, Robotics and Mechanical Engineering, Institute of Information and Telecommunication Convergence (IITC), Hankyong National University, 327 Chungang-ro, Anseong 17579, Kyonggi-do, Republic of Korea.
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Jae-Young Jang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Optometry, Eulji University, 553 Sanseong-daero, Sujeong-gu, Seongnam-si 13135, Kyonggi-do, Republic of Korea.

Levon Nikoyan

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dentistry and Oral and Maxillofacial Surgery, Woodhull Hospital, 760 Broadway, Brooklyn, NY 11206, USA; Private Practice, Forward Oral Surgery, 248-62 Jericho Tpke, Floral Park, NY 11001, USA. Electronic address: levondds@gmail.com.
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Rinil Patel

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dentistry and Oral and Maxillofacial Surgery, Woodhull Hospital, 760 Broadway, Brooklyn, NY 11206, USA.
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Daniel Cantré

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany. daniel.cantre@med.uni-rostock.de.

Sönke Langner

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany.

Sebastian Kaule

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

Stefan Siewert

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

Klaus-Peter Schmitz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.
  • Institute for Biomedical Engineering, Rostock University Medical Center, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

André Kemmling

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroradiology, University Hospital Luebeck, Ratzeburger Allee 160, 23562, Luebeck, Germany.

Marc-André Weber

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany.

Christof Johannes Schulz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Dittmar Böckler

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Johannes Krisam

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Medical Biometry and Informatics, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Philipp Geisbüsch

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany. Electronic address: philipp.geisbuesch@med.uni-heidelberg.de.

Rohan M Lewis

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • University of Southampton, Faculty of Medicine, UK. Electronic address: rohan.lewis@soton.ac.uk.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Sources (10000 au total)

Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...