Titre : Infections à cytomégalovirus

Infections à cytomégalovirus : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Interprofessional Relations

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on une infection à CMV ?

Le diagnostic repose sur des tests sanguins, des cultures virales et des biopsies.
Infections à cytomégalovirus Diagnostic médical
#2

Quels tests sont utilisés pour détecter le CMV ?

Les tests sérologiques, PCR et cultures cellulaires sont couramment utilisés.
Cytomégalovirus Tests de laboratoire
#3

Les symptômes aident-ils au diagnostic ?

Oui, les symptômes cliniques peuvent orienter le diagnostic, mais des tests sont nécessaires.
Symptômes Infections à cytomégalovirus
#4

Le diagnostic est-il différent chez les nouveau-nés ?

Oui, le diagnostic chez les nouveau-nés inclut des tests spécifiques comme l'audiométrie.
Nouveau-né Infections à cytomégalovirus
#5

Peut-on diagnostiquer le CMV par imagerie ?

L'imagerie peut montrer des anomalies, mais le diagnostic nécessite des tests spécifiques.
Imagerie médicale Infections à cytomégalovirus

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants d'une infection à CMV ?

Les symptômes incluent fièvre, fatigue, douleurs musculaires et éruptions cutanées.
Symptômes Infections à cytomégalovirus
#2

Les infections à CMV peuvent-elles être asymptomatiques ?

Oui, de nombreuses personnes infectées par le CMV ne présentent aucun symptôme.
Infections asymptomatiques Cytomégalovirus
#3

Quels symptômes chez les immunodéprimés ?

Chez les immunodéprimés, les symptômes peuvent inclure pneumonie, hépatite et rétinite.
Immunodépression Infections à cytomégalovirus
#4

Le CMV peut-il affecter les yeux ?

Oui, le CMV peut provoquer une rétinite, entraînant des problèmes de vision.
Rétinite Cytomégalovirus
#5

Y a-t-il des symptômes spécifiques chez les nouveau-nés ?

Oui, les nouveau-nés peuvent présenter des symptômes comme des problèmes d'audition et des éruptions.
Nouveau-né Infections à cytomégalovirus

Prévention 5

#1

Comment prévenir les infections à CMV ?

La prévention inclut l'hygiène, l'évitement du contact avec les fluides corporels infectés.
Prévention Infections à cytomégalovirus
#2

Les femmes enceintes doivent-elles se méfier du CMV ?

Oui, le CMV peut être transmis au fœtus, il est donc important de prendre des précautions.
Grossesse Infections à cytomégalovirus
#3

Les vaccins contre le CMV existent-ils ?

Actuellement, il n'existe pas de vaccin approuvé contre le CMV, mais des recherches sont en cours.
Vaccins Cytomégalovirus
#4

Le lavage des mains aide-t-il à prévenir le CMV ?

Oui, un bon lavage des mains peut réduire le risque de transmission du CMV.
Hygiène Infections à cytomégalovirus
#5

Les personnes immunodéprimées doivent-elles être isolées ?

Oui, il est conseillé d'isoler les personnes immunodéprimées des porteurs du CMV.
Immunodépression Prévention

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour le CMV ?

Les traitements incluent les antiviraux comme le ganciclovir et le foscarnet.
Antiviraux Infections à cytomégalovirus
#2

Le traitement est-il nécessaire pour tous les patients ?

Non, le traitement est souvent réservé aux cas graves ou aux personnes immunodéprimées.
Traitement Infections à cytomégalovirus
#3

Y a-t-il des effets secondaires des traitements ?

Oui, les antiviraux peuvent provoquer des effets secondaires comme des nausées et des neutropénies.
Effets secondaires Antiviraux
#4

Le traitement préventif est-il possible ?

Oui, des traitements préventifs peuvent être administrés aux patients à haut risque.
Prévention Infections à cytomégalovirus
#5

Combien de temps dure le traitement du CMV ?

La durée du traitement varie, mais elle peut durer plusieurs semaines à plusieurs mois.
Durée du traitement Infections à cytomégalovirus

Complications 5

#1

Quelles sont les complications possibles du CMV ?

Les complications incluent pneumonie, hépatite, rétinite et troubles neurologiques.
Complications Infections à cytomégalovirus
#2

Le CMV peut-il causer des problèmes de vision ?

Oui, le CMV peut entraîner une rétinite, provoquant des pertes de vision.
Rétinite Infections à cytomégalovirus
#3

Y a-t-il des complications chez les nouveau-nés ?

Oui, les nouveau-nés peuvent souffrir de troubles auditifs et de retards de développement.
Nouveau-né Complications
#4

Le CMV peut-il affecter le système nerveux ?

Oui, le CMV peut provoquer des encéphalites et d'autres troubles neurologiques.
Système nerveux Infections à cytomégalovirus
#5

Les complications sont-elles plus fréquentes chez les immunodéprimés ?

Oui, les personnes immunodéprimées sont à risque accru de complications graves liées au CMV.
Immunodépression Complications

Facteurs de risque 5

#1

Qui est le plus à risque d'infection à CMV ?

Les personnes immunodéprimées, les nouveau-nés et les femmes enceintes sont à risque élevé.
Facteurs de risque Infections à cytomégalovirus
#2

Le contact avec des enfants augmente-t-il le risque ?

Oui, le contact avec des enfants, qui excrètent souvent le virus, augmente le risque.
Contact Infections à cytomégalovirus
#3

Les personnes ayant reçu une greffe sont-elles à risque ?

Oui, les receveurs de greffe sont particulièrement vulnérables aux infections à CMV.
Greffe Infections à cytomégalovirus
#4

Le sexe influence-t-il le risque d'infection ?

Non, le sexe n'influence pas significativement le risque d'infection à CMV.
Facteurs de risque Infections à cytomégalovirus
#5

Les personnes vivant avec le VIH sont-elles à risque ?

Oui, les personnes vivant avec le VIH sont à risque accru d'infections à CMV.
VIH Infections à cytomégalovirus
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 17/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

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5 publications dans cette catégorie

Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Stipan Jonjić

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department for Histology and Embryology and Center for Proteomics, Faculty of Medicine, University of Rijeka, Rijeka, Croatia. stipan.jonjic@medri.uniri.hr.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Soren Gantt

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pediatrics, 3175 Ch. de La Côte-Sainte-Catherine, Université de Montréal, Montréal, Canada.
  • Centre de Recherche du CHU Sainte-Justine, 3175 Ch. de La Côte-Sainte-Catherine, Montréal, Canada.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Shannon A Ross

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pediatrics, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, Alabama, USA.
  • Department of Microbiology, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, Alabama, USA.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Christine M O'Connor

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Genomic Medicine, Lerner Research Institute, Cleveland Clinic, Cleveland, OH 44016, USA.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Stanley A Plotkin

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pediatrics, University of Pennsylvania, Vaxconsult, Doylestown, Pennsylvania, USA.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Ina Foulon

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Affiliations :
  • Departments of Otolaryngology, Head and Neck Surgery, ina.foulon@uzbrussel.be.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Berislav Lisnić

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department for Histology and Embryology and Center for Proteomics, Faculty of Medicine, University of Rijeka, Rijeka, Croatia.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Asma Khalil

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • St George's Hospital, University of London.
  • Vascular Biology Research Centre, Molecular and Clinical Sciences Research Institute, St George's University of London, London, UK.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Fran Krstanović

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Affiliations :
  • Center for Proteomics and Department of Histology and Embryology, Faculty of Medicine, University of Rijeka, 51000 Rijeka, Croatia.

Ilija Brizić

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Affiliations :
  • Center for Proteomics and Department of Histology and Embryology, Faculty of Medicine, University of Rijeka, 51000 Rijeka, Croatia.

Pablo Rojo Conejo

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Unidad de Enfermedades Infecciosas, Servicio de Pediatría, Hospital Universitario 12 de Octubre, Madrid, Spain; Instituto de Investigación Hospital 12 de Octubre (imas12), Universidad Complutense, Madrid, Spain.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Gail J Demmler-Harrison

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Affiliations :
  • Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States America.
  • Department of Pediatrics, Section of Infectious Disease, Texas Children's Hospital, Houston, Texas, United States of America.

Daniel Blázquez-Gamero

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Affiliations :
  • a Pediatric Infectious Disease Unit, Hospital Universitario 12 de Octubre, Universidad Complutense, Instituto de Investigación Hospital 12 de Octubre (imas12), RITIP , Madrid , Spain.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Fernando Baquero-Artigao

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • c Pediatrics, Tropical and Infectious Diseases Department , University Hospital La Paz, RITIP, Madrid, Spain.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Kenji Tanimura

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Affiliations :
  • Department of Obstetrics and Gynecology, Kobe University Graduate School of Medicine, Kobe 650-0017, Japan.

Hideto Yamada

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Obstetrics and Gynecology, Kobe University Graduate School of Medicine, Kobe 650-0017, Japan.

Suresh B Boppana

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pediatrics, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, Alabama, USA.
  • Department of Microbiology, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, Alabama, USA.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Sébastien Hantz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • CNR des Herpesvirus, laboratoire de bactériologievirologie-hygiène, CHU de Limoges, université de Limoges, Inserm, RESINFIT, U1092, Limoges, France.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

Sophie Alain

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • CNR des Herpesvirus, laboratoire de bactériologievirologie-hygiène, CHU de Limoges, université de Limoges, Inserm, RESINFIT, U1092, Limoges, France.
Publications dans "Infections à cytomégalovirus" :

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It is unknown whether interprofessional identity is able to explain interprofessional behaviours. Extended professional identity theory provides clues by combining two psychological identity approache... Participants of this double-blinded study were 47 dentistry and 41 dental hygiene students (86.3% response) without interprofessional education (IPE) experience. Group productivity was used as indicat... No interprofessional identity differences were found with regard to gender and profession. The mean difference between groups with low versus high interprofessional identity was 0.5 (M = 3.4; SD = 0.5... Interprofessional identity has a positive effect on congruent interprofessional behaviours after 10 weeks. More research is required to understand interprofessional identity in relation to performance...

Factors related to implementation of an interprofessional communication concept in thoracic oncology: a mixed-methods study.

An innovative patient-centred interprofessional communication concept with advanced lung cancer patients (Heidelberg Milestone Communication Approach, MCA) has been developed and implemented. Role cha... In a longitudinal study, 3 of the 4 subscales of the validated German translation of the University of the West of England Interprofessional Questionnaire (UWE-IP-D) were collected prior to implementa... The survey with 87 staff (44 nurses, 13 physicians, 12 psycho-social staff, 7 therapists, and 11 others) participating at least once found heterogeneous attitudes. 'Communication and Teamwork' and 'In... Positive experiences and potential shortfalls in the implementation were observed. Future introductions of interprofessional communication concepts require further activities which should address the ... DRKS00013469 / Date of registration: 22/12/2017....

What factors facilitate interprofessional collaboration outcomes in interprofessional education? A multi-level perspective.

Interprofessional education (IPE) harnesses the power of teams to facilitate collaborative learning across disciplines. However, prior research has not paid sufficient attention to the role of team-le... To test whether interprofessional attitudes at the team and student levels predict IPE collaboration outcomes, conducted multilevel modeling. We used the pretest and posttest data from 323 healthcare ... Among the interprofessional attitudes, "teamwork, roles, and responsibilities" was found to be the best predictor of IPE outcomes, both at the student and team levels. Students who recognized the bene... Students' attitudes towards teamwork, roles, and responsibilities in interprofessional collaborative practice, both at the student and team levels, are important to attaining positive student- and tea...

Nursing students' interprofessional socialisation and readiness for interprofessional learning: A cross-sectional research study.

Interprofessional education programs in university settings have facilitated the development of student attributes needed to become a team-player, understand roles and responsibilities of other health... To examine readiness of undergraduate nursing students for interprofessional learning and interprofessional socialisation.... A cross-sectional design was used to examine the correlation between interprofessional learning and socialisation, and group differences between mode of study, year level, and prior healthcare experie... A large Australian regional university, across two campuses.... A total of 103 undergraduate nursing students across year levels, including 58 enrolled on-campus, and 45 studying externally.... Students completed an online survey using the Readiness for Interprofessional Learning Scale and the Interprofessional Socialisation and Valuing Scale. Data analyses included independent t-tests, and ... No significant differences in student readiness for interprofessional learning or interprofessional socialisation were found between on-campus and external modes of study and between healthcare experi... Readiness for interprofessional learning and interprofessional socialisation and were not impacted by the students' mode of study; however, previous experience in the healthcare industry and duration ...

Interprofessional simulation of acute care for nursing and medical students: interprofessional competencies and transfer to the workplace.

Teamwork and communication are essential tools for doctors, nurses and other team members in the management of critically ill patients. Early interprofessional education during study, using acute care... A comparative sequential quantitative-qualitative study was used to understand interprofessional learning outcomes in nursing and medical students after simulation of acute care. Students were assigne... One hundred and ninety-one students participated in this study (131 medical, 60 nursing students). No differences were found between the intervention and control group in overall ICCAS scores for both... Interprofessional simulation training did show measurable growth of interprofessional competencies, but so did uniprofessional training. Both medical and nursing students reported increased awareness ...

Development of a pilot interprofessional education workshop for healthcare students and assessment of interprofessional collaborative competency attainment.

We describe the development and student evaluation of a collaborative health service provider and higher education institution initiative designed to deliver an Interprofessional Education (IPE) pilot...

The Interprofessional Standardized Patient Experience: An Effective Interprofessional Education Activity for Prelicensure Health Professional Students.

For future success in the modern health care environment, health professions students require effective interprofessional education experiences to develop their perceptions of other professionals on t... The ISPE involved collaboration among students to conduct a subjective interview. Students from six health care professions individually interviewed a simulated patient while being observed by student... Over 4 consecutive academic years, 1,265 students completed the ISPE, and 1,028 completed the pre- and post-ISPE surveys. Analysis of the survey responses indicated that the ISPE enhanced student awar... A single ISPE had a significant impact on prelicensure students' perceptions. The ISPE is a novel and effective approach to interprofessional education that students appreciate....

Sharpening the lens to evaluate interprofessional education and interprofessional collaboration by improving the conceptual framework: a critical discussion.

It has been difficult to demonstrate that interprofessional education (IPE) and interprofessional collaboration (IPC) have positive effects on patient care quality, cost effectiveness of patient care,...