Titre : Syndrome uvéo-méningo-encéphalique

Syndrome uvéo-méningo-encéphalique : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Teaching

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer le syndrome uvéo-méningo-encéphalique ?

Le diagnostic repose sur l'examen clinique, l'imagerie cérébrale et des analyses de liquide céphalorachidien.
Syndrome uvéo-méningo-encéphalique Méningite Encéphalite
#2

Quels tests sont utilisés pour le diagnostic ?

Des IRM, des tomodensitométries et des analyses de sang et de LCR sont couramment utilisés.
Imagerie par résonance magnétique Tomodensitométrie Liquide céphalorachidien
#3

Quels signes cliniques indiquent ce syndrome ?

Des symptômes comme des maux de tête, des troubles visuels et des convulsions peuvent indiquer le syndrome.
Symptômes Maux de tête Convulsions
#4

Le syndrome peut-il être confondu avec d'autres maladies ?

Oui, il peut être confondu avec d'autres infections neurologiques comme la méningite bactérienne.
Méningite Infections neurologiques Diagnostic différentiel
#5

Quelle est l'importance de l'analyse du LCR ?

L'analyse du LCR permet de détecter des signes d'inflammation et d'infection, cruciaux pour le diagnostic.
Liquide céphalorachidien Inflammation Infection

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes principaux du syndrome ?

Les symptômes incluent des maux de tête, des troubles de la vision, et des signes neurologiques.
Symptômes Troubles de la vision Maux de tête
#2

Y a-t-il des symptômes neurologiques associés ?

Oui, des convulsions, des troubles de la conscience et des déficits neurologiques peuvent survenir.
Convulsions Troubles de la conscience Déficits neurologiques
#3

Les symptômes varient-ils selon l'âge ?

Oui, les symptômes peuvent varier en fonction de l'âge et de la gravité de l'infection.
Âge Gravité Symptômes
#4

Peut-on avoir de la fièvre avec ce syndrome ?

Oui, la fièvre est un symptôme fréquent, souvent accompagnée de signes d'inflammation.
Fièvre Inflammation Symptômes
#5

Les symptômes sont-ils toujours présents ?

Non, certains patients peuvent présenter des symptômes légers ou intermittents.
Symptômes Intermittents Légers

Prévention 5

#1

Comment prévenir le syndrome uvéo-méningo-encéphalique ?

La prévention passe par la vaccination contre les infections virales et l'hygiène personnelle.
Prévention Vaccination Hygiène personnelle
#2

Les vaccinations sont-elles efficaces ?

Oui, certaines vaccinations peuvent réduire le risque d'infections virales associées au syndrome.
Vaccination Infections virales Prévention
#3

Quelles mesures d'hygiène sont recommandées ?

Se laver les mains régulièrement et éviter le contact avec des personnes malades sont recommandés.
Hygiène Prévention Contact
#4

Y a-t-il des groupes à risque ?

Les personnes immunodéprimées et celles vivant dans des zones d'épidémie sont à risque accru.
Groupes à risque Immunodéprimés Épidémie
#5

Les voyages augmentent-ils le risque ?

Oui, voyager dans des zones où des infections virales sont endémiques peut augmenter le risque.
Voyages Infections virales Risque

Traitements 5

#1

Quel est le traitement principal du syndrome ?

Le traitement principal inclut des antiviraux, des corticostéroïdes et des soins de soutien.
Antiviraux Corticostéroïdes Soins de soutien
#2

Les antibiotiques sont-ils nécessaires ?

Les antibiotiques ne sont pas efficaces contre les infections virales, mais peuvent être utilisés si une infection bactérienne est suspectée.
Antibiotiques Infections bactériennes Traitement
#3

Comment gérer les symptômes neurologiques ?

Les symptômes neurologiques peuvent être gérés par des anticonvulsivants et des soins neurologiques spécialisés.
Anticonvulsivants Soins neurologiques Symptômes
#4

Y a-t-il des traitements préventifs ?

Actuellement, il n'existe pas de traitements préventifs spécifiques pour ce syndrome.
Prévention Traitements préventifs Syndrome uvéo-méningo-encéphalique
#5

Quelle est la durée du traitement ?

La durée du traitement varie selon la gravité de l'infection et la réponse au traitement, souvent plusieurs semaines.
Durée du traitement Infection Réponse au traitement

Complications 5

#1

Quelles sont les complications possibles ?

Les complications peuvent inclure des séquelles neurologiques, des troubles de la vision et des crises épileptiques.
Complications Séquelles neurologiques Épilepsie
#2

Le syndrome peut-il entraîner des séquelles à long terme ?

Oui, certains patients peuvent développer des séquelles neurologiques à long terme après le traitement.
Séquelles Neurologiques Traitement
#3

Y a-t-il un risque de récidive ?

Le risque de récidive dépend de la cause sous-jacente et de l'état immunitaire du patient.
Récidive État immunitaire Syndrome uvéo-méningo-encéphalique
#4

Comment surveiller les complications ?

Un suivi régulier avec des examens neurologiques et des imageries est essentiel pour surveiller les complications.
Suivi Examens neurologiques Imageries
#5

Les complications peuvent-elles être évitées ?

Certaines complications peuvent être évitées par un traitement précoce et approprié de l'infection.
Complications Traitement précoce Infection

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque connus ?

Les facteurs incluent l'immunodépression, les infections virales antérieures et l'exposition à des vecteurs.
Facteurs de risque Immunodépression Infections virales
#2

L'âge influence-t-il le risque ?

Oui, les jeunes enfants et les personnes âgées sont souvent plus à risque de développer ce syndrome.
Âge Risque Syndrome uvéo-méningo-encéphalique
#3

Les antécédents médicaux jouent-ils un rôle ?

Oui, des antécédents d'infections neurologiques augmentent le risque de développer ce syndrome.
Antécédents médicaux Infections neurologiques Risque
#4

L'environnement peut-il affecter le risque ?

Oui, vivre dans des zones où des infections virales sont fréquentes augmente le risque.
Environnement Infections virales Risque
#5

Les voyages à l'étranger augmentent-ils le risque ?

Oui, voyager dans des régions où des épidémies d'infections virales sont présentes peut augmenter le risque.
Voyages Épidémies Risque
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 13/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Leen Alblaihed

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Emergency Medicine, University of Maryland School of Medicine, 110 South Paca Street, 6th Floor, Suite 200, Baltimore, MD 21201, USA. Electronic address: https://twitter.com/LeenAlblaihed.
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Maite Anna Huis In 't Veld

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Emergency Medicine, Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis, Hilvarenbeekseweg 60, 5022 GC Tilburg, the Netherlands; Department of Emergency Medicine, University of Maryland School of Medicine, MD, USA. Electronic address: m.huisintveld@etz.nl.
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Yehuda Shoenfeld

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Affiliations :
  • Zabludowicz Center for Autoimmune Diseases, Chaim Sheba Medical Center, Tel-Hashomer 5265601, Ramat-Gan; Reichmann University, Herzliya, Israel.

Rosanna Fulchiero

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Affiliations :
  • Department of Pediatrics, Inova Children's Hospital, 3300 Gallows Road, Falls Church, VA 22042, USA.
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Patricia Seo-Mayer

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pediatrics, Inova Children's Hospital, 3300 Gallows Road, Falls Church, VA 22042, USA; Division of Nephrology and Hypertension, Pediatric Specialists of Virginia, 3023 Hamaker Court, Suite 600, Fairfax, VA 22031, USA; Virginia Commonwealth School of Medicine, Richmond, VA, USA. Electronic address: Pseo-mayer@psvcare.org.
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Takashi Kameyama

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Affiliations :
  • Department of Neurology, Chubu Rosai Hospital.
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Tetsuo Ando

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Hiroyuki Goto

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Affiliations :
  • Department of Dermatology, Osaka Metropolitan University Graduate School of Medicine, Osaka, Japan.
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Chiharu Tateishi

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Affiliations :
  • Department of Dermatology, Osaka Metropolitan University Graduate School of Medicine, Osaka, Japan.
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Daisuke Tsuruta

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Affiliations :
  • Department of Dermatology, Osaka Metropolitan University Graduate School of Medicine, Osaka, Japan.
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Yoon Hwan Chang

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Affiliations :
  • Department of Laboratory Medicine, Seoul National University Hospital, Seoul, Korea.
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Chiara Di Filippo

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Affiliations :
  • Cardiology Unit, Department of Pediatrics, Meyer Children's University Hospital, Florence, Italy.
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Mattia Giovannini

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Affiliations :
  • Allergy Unit, Department of Pediatrics, Meyer Children's University Hospital, Florence, Italy.
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Silvia Gentile

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Affiliations :
  • Cardiology Unit, Santa Maria Nuova Hospital, Florence, Italy.
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Francesca Mori

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Affiliations :
  • Allergy Unit, Department of Pediatrics, Meyer Children's University Hospital, Florence, Italy.
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Giulio Porcedda

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Affiliations :
  • Cardiology Unit, Department of Pediatrics, Meyer Children's University Hospital, Florence, Italy.
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Mariangela Manfredi

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Affiliations :
  • Immunology and Allergy Laboratory, San Giovanni di Dio Hospital, Florence, Italy.
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Giovanni Battista Calabri

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Affiliations :
  • Cardiology Unit, Department of Pediatrics, Meyer Children's University Hospital, Florence, Italy.
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Luciano De Simone

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Affiliations :
  • Cardiology Unit, Department of Pediatrics, Meyer Children's University Hospital, Florence, Italy.
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Silvia Favilli

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Affiliations :
  • Cardiology Unit, Department of Pediatrics, Meyer Children's University Hospital, Florence, Italy.
Publications dans "Syndrome uvéo-méningo-encéphalique" :

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To teach or not to teach? Assessing medical school faculty motivation to teach in the era of curriculum reform.

Medical schools have undergone a period of continual curricular change in recent years, particularly with regard to pre-clinical education. While these changes have many benefits for students, the imp... In this study, faculty motivation to teach in the pre-clinical medical curriculum was examined using self-determination theory (SDT) as a framework. Basic science and clinical faculty were surveyed on... Faculty reported that teaching activities often meet their basic psychological needs of competence, autonomy, and relatedness. Professors were more likely than associate professors to report that teac... Assessing faculty motivation to teach provided valuable insights into how faculty relate to their teaching roles and what factors influence them to continue in those roles. This information may be use...

Study on the Application Effect of the Case Teaching Method Based on Primary Teaching Principle in Clinical Teaching of Radiology.

A case-control study explored the application of case-based teaching methods in the clinical teaching of radiology.... 126 radiology interns of grade 2018 were selected by cluster sampling and randomly divided into the research group and the control group. The traditional teaching approach was used in the control grou... The interns' test scores, the research group's case summary multiple-choice questions, case-group multiple-choice questions, case analysis questions, theoretical total scores, and practical operation ... The application of the case teaching method based on primary teaching principle in the radiology clinical teaching course is helpful to cultivate students' critical thinking ability and improve studen...

Effects of students' peer teaching in a new pharmacokinetics teaching format.

The aim of this work was to evaluate the impact of a teaching method in pharmacokinetics (PK) in terms of satisfaction and performance in the final test of students.... This method consisted of the development of a practical problem and a peer-tutored solution by small groups of three or four students. Students enrolled in the second year of pharmaceutical studies ha... More than 70% of the students were highly satisfied with the new format of the PK course, especially concerning the development and the design of a practical problem. More than 94% of the students con... This new method including peer teaching was applied in PK and allowed to significantly increase the performance and the satisfaction of the students in PK....

Teaching Through the Student Lens: Qualitative Exploration of Student Evaluations of Teaching.

The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness.... We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi... Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen... These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...

Reflective practice of nurse residents in the teaching-learning process in teaching hospitals.

To analyze reflective practice in the teaching-learning process of nurses in residency programs in teaching hospitals in Minas Gerais, Brazil.... Case study, based on the reflective practice framework, conducted in two teaching hospitals. Observation and interviews were conducted with first and second-year residents, and five participants were ... In 519 observed activities, elements of reflection were identified in 22.2%, especially active listening and expression of doubts. Discourses indicated practice as the best moment for teaching-learnin... Know-in-action reflection was evidenced as the predominant formative aspect for residents, with few opportunities for reflection on reflection-in-action....

Evidence-based teaching in contact lenses education: Teaching and learning strategies.

Contact lens (CL) practice is an ever-changing field with clinical knowledge, techniques and equipment continuously evolving. These new developments are backed with clinical trials and research to ens... An expert panel of educators completed a comprehensive literature review of current evidence of teaching methods in CL training, or if not available then what can be learnt from other health care prof... Due to the amount of evidence available in the overall subject area relating to healthcare education, the initial plan of compiling evidence into one narrative review paper was discarded in favour of ... There is a small amount of evidence supporting CL education, but most of this seems to be related to the practical element of the training. However, there is a lot of evidence in the field of healthca...

Application of SPARK teaching in acute abdomen radiography teaching for undergraduate medical students.

Acute abdomen is a series of acute and severe abdominal diseases commonly encountered in clinic. It is important to strengthen the image teaching of acute abdomen for undergraduates.... This study aimed to explore the application effect of SPARK[sub-speciality (S), problem-based learning (P), assessment (A), report (R) and reading skill (K)] teaching mode in the experimental teaching... We selected a total of 58 third year medical students for observation. The students were divided into experimental group and control group. Among them, 29 students in the experimental group studied in... The average scores of the experimental group and the control group after theory class were (69.0 ± 26.4) and (72.1 ± 24.1) respectively, with no statistical difference (t = 0.468, P = 0.642). The aver... The SPARK teaching mode was helpful for undergraduate medical students to consolidate image foundation, improve image reading skills....

Experiences as a clinical teaching fellow: interviews with clinical teaching fellows in the West Midlands.

The majority of junior doctors in the UK do not proceed directly into specialty training after completing mandatory foundation training but instead take a year out of training. A common post undertake... CTFs working in Trusts in the West Midlands region registered as students on the Education for Healthcare Professionals Post Graduate Certificate course at the University of Birmingham in August 2019 ... Nine CTFs participated in an interview. Five main themes were identified which related to their experiences in post and plans for future careers. Participants reported choosing to undertake a CTF role... This is the first study to use interview methodology to explore experiences of CTFs, and has provided a valuable insight into the experiences of those in post in the West Midlands region. Understandin...