Titre : Cortex visuel

Cortex visuel : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Communication Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une lésion du cortex visuel ?

Un examen neurologique et des imageries cérébrales comme l'IRM sont utilisés.
Lésion cérébrale Imagerie par résonance magnétique
#2

Quels tests évaluent la fonction visuelle ?

Des tests de champ visuel et d'acuité visuelle sont couramment utilisés.
Acuité visuelle Champ visuel
#3

Quels signes indiquent une dysfonction du cortex visuel ?

Des troubles de la perception visuelle, comme l'agnosie, peuvent indiquer une dysfonction.
Agnosie Troubles de la perception
#4

Quel rôle joue l'électroencéphalogramme (EEG) ?

L'EEG peut aider à détecter des anomalies électriques liées à des troubles visuels.
Électroencéphalogramme Troubles visuels
#5

Comment évaluer la vision des couleurs ?

Des tests spécifiques comme le test de Ishihara sont utilisés pour évaluer la vision des couleurs.
Vision des couleurs Test de Ishihara

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes d'une lésion du cortex visuel ?

Les symptômes incluent des troubles de la vision, des hallucinations visuelles et des difficultés de reconnaissance.
Hallucinations visuelles Troubles de la vision
#2

Comment se manifeste l'agnosie visuelle ?

L'agnosie visuelle se manifeste par l'incapacité de reconnaître des objets malgré une vision intacte.
Agnosie visuelle Reconnaissance des objets
#3

Qu'est-ce que l'hémianopsie ?

L'hémianopsie est une perte de vision dans une moitié du champ visuel, souvent due à des lésions cérébrales.
Hémianopsie Champ visuel
#4

Quels troubles peuvent affecter la perception des mouvements ?

Des troubles comme la simultagnosie peuvent affecter la perception des mouvements et des objets.
Simultagnosie Perception des mouvements
#5

Quels symptômes indiquent une migraine occulaire ?

Les symptômes incluent des troubles visuels temporaires, comme des éclairs lumineux ou des taches.
Migraine oculaire Troubles visuels

Prévention 5

#1

Comment prévenir les lésions cérébrales ?

Éviter les traumatismes crâniens, adopter un mode de vie sain et contrôler les maladies vasculaires.
Traumatismes crâniens Maladies vasculaires
#2

Quels examens réguliers sont recommandés ?

Des examens ophtalmologiques réguliers peuvent aider à détecter précocement des troubles visuels.
Examens ophtalmologiques Troubles visuels
#3

Comment réduire le risque de migraines ?

Éviter les déclencheurs connus, gérer le stress et maintenir une bonne hydratation peuvent aider.
Migraine Gestion du stress
#4

Quels conseils pour protéger la santé oculaire ?

Porter des lunettes de soleil, éviter les écrans excessifs et avoir une alimentation équilibrée.
Santé oculaire Lunettes de soleil
#5

Comment gérer le stress pour prévenir les troubles visuels ?

Des techniques de relaxation comme le yoga et la méditation peuvent aider à réduire le stress.
Gestion du stress Yoga

Traitements 5

#1

Quels traitements existent pour les troubles visuels ?

Les traitements incluent la rééducation visuelle, la thérapie occupationnelle et parfois des médicaments.
Rééducation visuelle Thérapie occupationnelle
#2

Comment traiter l'agnosie visuelle ?

La thérapie cognitive et des exercices de reconnaissance peuvent aider à traiter l'agnosie.
Agnosie Thérapie cognitive
#3

Quels médicaments peuvent aider les migraines visuelles ?

Des médicaments comme les triptans et les anti-inflammatoires peuvent soulager les migraines.
Migraine Triptans
#4

Comment la rééducation visuelle fonctionne-t-elle ?

La rééducation visuelle utilise des exercices pour améliorer la perception et la reconnaissance visuelle.
Rééducation visuelle Perception visuelle
#5

Quels sont les traitements pour l'hémianopsie ?

Des stratégies de compensation et des exercices de champ visuel peuvent aider à gérer l'hémianopsie.
Hémianopsie Exercices de champ visuel

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir après une lésion du cortex visuel ?

Des complications incluent des troubles cognitifs, des problèmes de coordination et des difficultés d'apprentissage.
Lésion cérébrale Troubles cognitifs
#2

Comment l'hémianopsie affecte-t-elle la vie quotidienne ?

L'hémianopsie peut compliquer la conduite, la lecture et d'autres activités nécessitant une vision complète.
Hémianopsie Vie quotidienne
#3

Quels risques sont associés à l'agnosie visuelle ?

L'agnosie peut entraîner des difficultés dans les interactions sociales et des problèmes d'autonomie.
Agnosie Interactions sociales
#4

Quelles sont les conséquences des migraines fréquentes ?

Des migraines fréquentes peuvent entraîner des troubles de l'humeur, de l'anxiété et des absences au travail.
Migraine Troubles de l'humeur
#5

Comment les troubles visuels peuvent-ils affecter l'éducation ?

Les troubles visuels peuvent nuire à l'apprentissage, nécessitant des adaptations scolaires spécifiques.
Troubles visuels Éducation

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le risque de lésions cérébrales ?

Les traumatismes crâniens, les AVC et les maladies neurodégénératives augmentent le risque.
Traumatismes crâniens AVC
#2

Comment l'âge influence-t-il les troubles visuels ?

Le vieillissement peut entraîner une dégénérescence des cellules nerveuses et des troubles visuels.
Vieillissement Dégénérescence
#3

Quels rôles jouent les antécédents familiaux ?

Les antécédents familiaux de troubles neurologiques peuvent augmenter le risque de dysfonction visuelle.
Antécédents familiaux Troubles neurologiques
#4

Comment le diabète affecte-t-il la vision ?

Le diabète peut entraîner des complications oculaires comme la rétinopathie diabétique, affectant la vision.
Diabète Rétinopathie diabétique
#5

Quels comportements augmentent le risque de migraines ?

Le stress, le manque de sommeil et une mauvaise alimentation peuvent déclencher des migraines.
Migraine Stress
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 21/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Andreas S Tolias

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA; email: astolias@bcm.edu.
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA.
  • Department of Electrical and Computer Engineering, Rice University, Houston, Texas 77005, USA.
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Paul G Fahey

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA; email: astolias@bcm.edu.
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA.
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Jacob Reimer

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA; email: astolias@bcm.edu.
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA.
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Laura Baroncelli

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, National Research Council (CNR), I-56124 Pisa, Italy; Department of Developmental Neuroscience, IRCCS Stella Maris Foundation, I-56128 Pisa, Italy. Electronic address: baroncelli@in.cnr.it.
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Alexander S Ecker

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Computer Science, University Göttingen, Göttingen, Germany.
  • Max Planck Institute for Dynamics and Self-Organization, Göttingen, Germany.
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Stelios M Smirnakis

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Brigham and Women's Hospital, Boston, Massachusetts 02115, USA.
  • Jamaica Plain VA Medical Center, Boston, Massachusetts 02130, USA.
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Young Jun Jung

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • National Vision Research Institute, Melbourne, VIC, Australia.
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Frans W Cornelissen

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory for Experimental Ophthalmology, University Medical Center Groningen, University of Groningen, Groningen, The Netherlands.

Daniel L K Yamins

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology, Stanford University, Stanford, California 94305.
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Nicholas B Turk-Browne

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology, Yale University, New Haven, Connecticut 06520.
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Soumya Chatterjee

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Claudia Lunghi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratoire des systèmes perceptifs, Département d'études cognitives, École normale supérieure, PSL University, CNRS, 75005 Paris, France.
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Zaina A Zayyad

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Interdisciplinary Scientist Training Program, University of Chicago Pritzker School of Medicine, Chicago, IL, United States of America.
  • Committee on Computational Neuroscience, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
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John H R Maunsell

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Committee on Computational Neuroscience, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
  • Department of Neurobiology, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
  • Neuroscience Institute, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
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Jason N MacLean

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Committee on Computational Neuroscience, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
  • Department of Neurobiology, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
  • Neuroscience Institute, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
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Alessandro Sale

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Affiliations :
  • Neuroscience Institute, National Research Council (CNR), I-56124 Pisa, Italy.
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Lucia Galli

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Affiliations :
  • Neuroscience Institute, National Research Council (CNR), I-56124 Pisa, Italy.
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Edgar Y Walker

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Affiliations :
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA. eywalker@bcm.edu.
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA. eywalker@bcm.edu.
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Kayla Ponder

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Affiliations :
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, USA.
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, USA.
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Zhuokun Ding

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, USA.
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, USA.
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Sources (10000 au total)

Collaborative Commentary for Understanding Communication Disorders.

The goal of the Collaborative Commentary (CC) system is to make the TalkBank adult clinical databases-including AphasiaBank, DementiaBank, RHDBank, and TBIBank-open to commentary and analysis from the... CC allows a group leader to establish a commentary group and invite colleagues or students to join as members of the group. Members can then browse through the transcript database using the TalkBank B... CC was released for public use in August 2022. It is being used currently in five research projects and eight classes. An important feature of CC is its ability to evaluate the reliability of coding s... CC can contribute to a better understanding of connected speech features in aphasia, dementia, right hemisphere disorder, and traumatic brain injury. CC represents an extreme innovation not only for t...

Communication experiences of healthcare students whilst managing adults with communication disorders.

Research has found that people with communication disabilities are three times more likely to encounter medical mishaps. Almost a third of patients with speech-language therapy (SLT) diagnoses have ot... This study aims to describe the communication challenges and strategies employed by a group of final year Nursing, Medicine, Dietetics and Human Nutrition, Physiotherapy and Occupational Therapy stude... A qualitative, phenomenological study design was used. Questionnaires were electronically distributed, and results were analysed thematically.... The most significant challenges whilst managing adults with communication disorders were patients' receptive and expressive language difficulties. Further challenges included lack of knowledge surroun... This study revealed that there is a need to develop healthcare students' skills in managing adults with communication disorders. This is because of the challenges faced and inefficiency of the strateg...

Effect of Multivoice Chorus on Interpersonal Communication Disorder.

As a type of music therapy, multipart chorus does not have high requirements for participants, and the basic level can be high or low. For college students, it is more likely to participate. Exploring... Fifty college students in prison were selected as subjects and randomly divided into the control group and experimental group. The multivoice chorus method was used to conduct an intervention test on ...

Dissemination Research in Communication Sciences and Disorders: A Tutorial.

The purpose of this tutorial is threefold: (a) to bring attention to the role and value of dissemination research in communication sciences and disorders (CSD), (b) to introduce a model that can be us... This tutorial begins with a discussion of the role of dissemination in clinical research, with emphasis on differentiating the unique value of dissemination within the broader context of dissemination... Dissemination research is an often overlooked but critical component of D&I efforts. When approached systematically and rigorously, dissemination can make meaningful contributions to clinical research...

Inequity in Peer Review in Communication Sciences and Disorders.

The American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) has committed to advancing diversity, equity, and inclusion (DEI) by retaining and advancing Black, Indigenous, and people of color (BIPOC) indi... Inequity at the individual and systemic levels in peer review can harm BIPOC CSD authors. Such inequity has effects not limited to peer review itself and exerts long-term adverse effects on the recrui...

Clinically Applicable Sociolinguistic Assessment for Cognitive-Communication Disorders.

The third International Cognitive-Communication Disorders Conference was held in early 2022, providing an opportunity for researchers and clinicians to discuss management of cognitive-communication di... Although there is a growing literature base that supports the inclusion of sociolinguistic methods, there remains a disconnect between the literature and clinical application that current researchers ... https://doi.org/10.23641/asha.21614268....

Open Science Practices in Communication Sciences and Disorders: A Survey.

Open science is a collection of practices that seek to improve the accessibility, transparency, and replicability of science. Although these practices have garnered interest in related fields, it rema... An online survey was disseminated to researchers in the United States actively engaged in CSD research. Four-core open science practices were examined:... Two hundred twenty-two participants met the inclusion criteria. Most participants were doctoral students (38%) or assistant professors (24%) at R1 institutions (58%). Participants reported low knowled... Although participation in open science appears low in the field of CSD, participants expressed a strong desire to learn more in order to engage in these practices in the future. Supplemental Material ...

Prevalence and functional impact of social (pragmatic) communication disorders.

The aim of this study was to evaluate the Children's Communication Checklist-2 (CCC-2) for measuring social-pragmatic communication deficits and to ascertain their prevalence and functional impact in ... We used parent and teacher responses to the CCC-2 to approximate inclusion (poor social-pragmatic skills) and exclusion (poor structural language skills or autistic symptomatology) criteria for social... Regardless of the diagnostic algorithm used, the resulting prevalence rates for social-pragmatic deficits indicated that very few children had isolated social-communication difficulties (0-1.3%). Howe... A considerable proportion of children in the early years of primary school has social-pragmatic deficits that interfere with behaviour and scholastic activity; however, these rarely occur in isolation...

Barriers to care: Caregivers' accounts of raising a child with a communication disorder.

There exists a dearth of research on the psychological experiences of childhood communication disorders. Caregivers of these children are one source who can provide us with this information since the ... The article presents the reported experiences of six parental caregivers raising a child with a communication disorder within Johannesburg.... Data were collected via semi-structured interviews and underwent an interpretative phenomenological analysis.... Five themes are presented: feeling out of control; barriers to accessing services; caregivers left speechless; a misunderstood disability; and relinquishing control: 'I needed to be a mommy'.... The caregivers relayed an initially negative experience in raising a child with a communication disorder, marred with worry and fear for the future. In accessing services, they narrated their experien...