Titre : Angiopathies des ganglions de la base

Angiopathies des ganglions de la base : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Teaching

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une angiopathie des ganglions de la base ?

Le diagnostic repose sur l'imagerie cérébrale, comme l'IRM ou le scanner, et l'évaluation clinique.
Maladies vasculaires cérébrales Imagerie par résonance magnétique
#2

Quels tests sont utilisés pour évaluer la fonction cérébrale ?

Des tests neuropsychologiques et des évaluations neurologiques sont utilisés pour évaluer la fonction.
Évaluation neuropsychologique Fonction cognitive
#3

Quels signes cliniques indiquent une angiopathie ?

Des signes comme des troubles moteurs, des troubles de la parole ou des changements cognitifs peuvent indiquer une angiopathie.
Troubles moteurs Démence vasculaire
#4

L'angiographie est-elle utile dans le diagnostic ?

Oui, l'angiographie peut aider à visualiser les vaisseaux sanguins et détecter des anomalies.
Angiographie Maladies vasculaires cérébrales
#5

Quels sont les critères de diagnostic ?

Les critères incluent des antécédents médicaux, des symptômes cliniques et des résultats d'imagerie.
Critères diagnostiques Antécédents médicaux

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants des angiopathies ?

Les symptômes incluent des troubles de la motricité, des troubles de l'équilibre et des troubles cognitifs.
Troubles de la motricité Troubles cognitifs
#2

Peut-on avoir des symptômes sans AVC ?

Oui, des symptômes peuvent apparaître progressivement sans événement AVC aigu, souvent liés à une ischémie chronique.
Ischémie cérébrale Symptômes neurologiques
#3

Les troubles de la mémoire sont-ils fréquents ?

Oui, les troubles de la mémoire peuvent survenir en raison de l'atteinte des ganglions de la base.
Troubles de la mémoire Démence vasculaire
#4

Y a-t-il des signes d'alerte précoce ?

Des signes comme des maux de tête fréquents ou des changements d'humeur peuvent être des alertes.
Maux de tête Changements d'humeur
#5

Les troubles de la parole sont-ils possibles ?

Oui, des difficultés d'élocution peuvent survenir en raison de l'atteinte des zones cérébrales impliquées.
Troubles de la parole Aphasie

Prévention 5

#1

Comment prévenir les angiopathies des ganglions de la base ?

La prévention passe par un mode de vie sain, incluant une alimentation équilibrée et de l'exercice régulier.
Prévention des maladies Mode de vie sain
#2

Le contrôle de la pression artérielle est-il important ?

Oui, maintenir une pression artérielle normale est crucial pour réduire le risque d'angiopathies.
Hypertension Maladies vasculaires cérébrales
#3

Le tabagisme influence-t-il le risque ?

Oui, le tabagisme augmente le risque d'angiopathies cérébrales et d'autres maladies vasculaires.
Tabagisme Facteurs de risque
#4

Une alimentation riche en oméga-3 est-elle bénéfique ?

Oui, une alimentation riche en oméga-3 peut contribuer à la santé vasculaire et cérébrale.
Acides gras oméga-3 Santé vasculaire
#5

L'exercice physique aide-t-il à prévenir ?

Oui, l'exercice régulier aide à maintenir une bonne circulation sanguine et à réduire les risques.
Exercice physique Prévention des maladies

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour cette condition ?

Les traitements incluent des médicaments pour contrôler les symptômes et la rééducation fonctionnelle.
Médicaments Réhabilitation fonctionnelle
#2

La chirurgie est-elle une option ?

La chirurgie peut être envisagée dans certains cas, notamment pour traiter des anomalies vasculaires.
Chirurgie cérébrale Anomalies vasculaires
#3

Quels médicaments sont souvent prescrits ?

Des anticoagulants, des antihypertenseurs et des médicaments pour les symptômes neurologiques peuvent être prescrits.
Anticoagulants Antihypertenseurs
#4

La rééducation est-elle nécessaire ?

Oui, la rééducation est souvent essentielle pour améliorer la fonction motrice et cognitive.
Rééducation Thérapie physique
#5

Y a-t-il des traitements non médicamenteux ?

Des approches comme la thérapie occupationnelle et la stimulation cognitive peuvent être bénéfiques.
Thérapie occupationnelle Stimulation cognitive

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir ?

Les complications incluent des AVC, des troubles cognitifs sévères et des incapacités fonctionnelles.
Accident vasculaire cérébral Incapacités fonctionnelles
#2

Les troubles de la déglutition sont-ils possibles ?

Oui, des troubles de la déglutition peuvent survenir, augmentant le risque de pneumonie par aspiration.
Troubles de la déglutition Pneumonie par aspiration
#3

Y a-t-il un risque accru de démence ?

Oui, les angiopathies des ganglions de la base augmentent le risque de démence vasculaire.
Démence vasculaire Complications neurologiques
#4

Les chutes sont-elles une préoccupation ?

Oui, les troubles de l'équilibre augmentent le risque de chutes et de blessures graves.
Chutes Troubles de l'équilibre
#5

Peut-on développer des troubles psychiatriques ?

Oui, des troubles comme la dépression ou l'anxiété peuvent survenir en raison de la maladie.
Troubles psychiatriques Dépression

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque ?

Les facteurs incluent l'hypertension, le diabète, le tabagisme et l'hyperlipidémie.
Hypertension Diabète
#2

L'âge est-il un facteur de risque ?

Oui, le risque d'angiopathies augmente avec l'âge, surtout après 65 ans.
Âge avancé Facteurs de risque
#3

Le diabète influence-t-il le risque ?

Oui, le diabète mal contrôlé augmente le risque d'angiopathies cérébrales.
Diabète Maladies vasculaires cérébrales
#4

Le stress a-t-il un impact ?

Oui, le stress chronique peut contribuer à des problèmes cardiovasculaires et cérébraux.
Stress Santé mentale
#5

Les antécédents familiaux jouent-ils un rôle ?

Oui, des antécédents familiaux de maladies vasculaires augmentent le risque d'angiopathies.
Antécédents familiaux Facteurs de risque
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 16/04/2025

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Auteurs principaux

None None

6 publications dans cette catégorie

Clara Rodriguez-Sabate

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Neurobiology and Experimental Neurology, Department of Basic Medical Sciences, Faculty of Medicine, University of La Laguna, Tenerife, Canary Islands, Spain.
  • Center for Networked Biomedical Research in Neurodegenerative Diseases (CIBERNED), Madrid, Spain.
  • Department of Psychiatry, Getafe University Hospital, Madrid, Spain.

Ingrid Morales

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Neurobiology and Experimental Neurology, Department of Basic Medical Sciences, Faculty of Medicine, University of La Laguna, Tenerife, Canary Islands, Spain.
  • Center for Networked Biomedical Research in Neurodegenerative Diseases (CIBERNED), Madrid, Spain.

Manuel Rodriguez

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Neurobiology and Experimental Neurology, Department of Basic Medical Sciences, Faculty of Medicine, University of La Laguna, Tenerife, Canary Islands, Spain. mrdiaz@ull.edu.es.
  • Center for Networked Biomedical Research in Neurodegenerative Diseases (CIBERNED), Madrid, Spain. mrdiaz@ull.edu.es.

Huiling Tan

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Medical Research Council Brain Network Dynamics Unit, Nuffield Department of Clinical Neurosciences, John Radcliffe Hospital, University of Oxford, Oxford, UK.
Publications dans "Angiopathies des ganglions de la base" :

Sarah J Tabrizi

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Huntington's Disease Centre, UCL Queen Square Institute of Neurology, University College London, Russell Square House, London WC1B 5EH, UK.
  • Wellcome Centre for Human Neuroimaging, UCL Queen Square Institute of Neurology, University College London, London WC1N 3AR, UK.

Annemarieke De Jonghe

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Geriatrics, Tergooi hospital, PO box 10016, 1201 DA, Hilversum, The Netherlands.
Publications dans "Angiopathies des ganglions de la base" :

Huiberdina L Koek

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Geriatrics, University Medical Center Utrecht, Room B05.2.25, PO Box 85500, 3508 GA Utrecht, The Netherlands.
Publications dans "Angiopathies des ganglions de la base" :

Pim A de Jong

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Radiology, University Medical Center Utrecht, Room F01.503, PO Box 85500, 3508 GA, Utrecht, The Netherlands.
Publications dans "Angiopathies des ganglions de la base" :

Andrea A Kühn

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Charité-Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany.

Wolf-Julian Neumann

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Charité-Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany.
Publications dans "Angiopathies des ganglions de la base" :

Mojgan Hodaie

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Krembil Brain Institute, University Health Network, Toronto, Canada.
  • Institute of Medical Sciences, University of Toronto, Toronto, Canada.
  • Center for Advancing Neurotechnological Innovation to Application (CRANIA), Toronto, Canada.
  • Department of Surgery, University of Toronto, Toronto, Canada.

Suneil K Kalia

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Krembil Brain Institute, University Health Network, Toronto, Canada.
  • Center for Advancing Neurotechnological Innovation to Application (CRANIA), Toronto, Canada.
  • Department of Surgery, University of Toronto, Toronto, Canada.
  • KITE, University Health Network, Toronto, Canada.

Alfonso Fasano

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Krembil Brain Institute, University Health Network, Toronto, Canada.
  • Edmond J. Safra Program in Parkinson's Disease, Morton and Gloria Shulman Movement Disorders Clinic, Toronto Western Hospital, Toronto, Canada.
  • Department of Neurology, University of Toronto, Toronto, Canada.
  • Institute of Medical Sciences, University of Toronto, Toronto, Canada.
  • Center for Advancing Neurotechnological Innovation to Application (CRANIA), Toronto, Canada.

Luka Milosevic

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Biomedical Engineering, University of Toronto, Toronto, Canada.
  • Krembil Brain Institute, University Health Network, Toronto, Canada.
  • Institute of Medical Sciences, University of Toronto, Toronto, Canada.
  • Center for Advancing Neurotechnological Innovation to Application (CRANIA), Toronto, Canada.
  • KITE, University Health Network, Toronto, Canada.

Akshay Nair

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Huntington's Disease Centre, UCL Queen Square Institute of Neurology, University College London, Russell Square House, London WC1B 5EH, UK.
  • Max Planck UCL Centre for Computational Psychiatry and Ageing Research, UCL Queen Square Institute of Neurology, University College London, Russell Square House, London WC1B 5EH, UK.

Sarah Gregory

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Huntington's Disease Centre, UCL Queen Square Institute of Neurology, University College London, Russell Square House, London WC1B 5EH, UK.

Geraint Rees

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Huntington's Disease Centre, UCL Queen Square Institute of Neurology, University College London, Russell Square House, London WC1B 5EH, UK.
  • Wellcome Centre for Human Neuroimaging, UCL Queen Square Institute of Neurology, University College London, London WC1N 3AR, UK.
  • UCL Institute of Cognitive Neuroscience, University College London, Alexandra House, Bloomsbury, London WC1N 3AZ, UK.

Bart E K S Swinnen

2 publications dans cette catégorie

Publications dans "Angiopathies des ganglions de la base" :

Colin W Hoy

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A case-control study explored the application of case-based teaching methods in the clinical teaching of radiology.... 126 radiology interns of grade 2018 were selected by cluster sampling and randomly divided into the research group and the control group. The traditional teaching approach was used in the control grou... The interns' test scores, the research group's case summary multiple-choice questions, case-group multiple-choice questions, case analysis questions, theoretical total scores, and practical operation ... The application of the case teaching method based on primary teaching principle in the radiology clinical teaching course is helpful to cultivate students' critical thinking ability and improve studen...

Effects of students' peer teaching in a new pharmacokinetics teaching format.

The aim of this work was to evaluate the impact of a teaching method in pharmacokinetics (PK) in terms of satisfaction and performance in the final test of students.... This method consisted of the development of a practical problem and a peer-tutored solution by small groups of three or four students. Students enrolled in the second year of pharmaceutical studies ha... More than 70% of the students were highly satisfied with the new format of the PK course, especially concerning the development and the design of a practical problem. More than 94% of the students con... This new method including peer teaching was applied in PK and allowed to significantly increase the performance and the satisfaction of the students in PK....

Teaching Through the Student Lens: Qualitative Exploration of Student Evaluations of Teaching.

The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness.... We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi... Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen... These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...

Reflective practice of nurse residents in the teaching-learning process in teaching hospitals.

To analyze reflective practice in the teaching-learning process of nurses in residency programs in teaching hospitals in Minas Gerais, Brazil.... Case study, based on the reflective practice framework, conducted in two teaching hospitals. Observation and interviews were conducted with first and second-year residents, and five participants were ... In 519 observed activities, elements of reflection were identified in 22.2%, especially active listening and expression of doubts. Discourses indicated practice as the best moment for teaching-learnin... Know-in-action reflection was evidenced as the predominant formative aspect for residents, with few opportunities for reflection on reflection-in-action....

Evidence-based teaching in contact lenses education: Teaching and learning strategies.

Contact lens (CL) practice is an ever-changing field with clinical knowledge, techniques and equipment continuously evolving. These new developments are backed with clinical trials and research to ens... An expert panel of educators completed a comprehensive literature review of current evidence of teaching methods in CL training, or if not available then what can be learnt from other health care prof... Due to the amount of evidence available in the overall subject area relating to healthcare education, the initial plan of compiling evidence into one narrative review paper was discarded in favour of ... There is a small amount of evidence supporting CL education, but most of this seems to be related to the practical element of the training. However, there is a lot of evidence in the field of healthca...

Application of SPARK teaching in acute abdomen radiography teaching for undergraduate medical students.

Acute abdomen is a series of acute and severe abdominal diseases commonly encountered in clinic. It is important to strengthen the image teaching of acute abdomen for undergraduates.... This study aimed to explore the application effect of SPARK[sub-speciality (S), problem-based learning (P), assessment (A), report (R) and reading skill (K)] teaching mode in the experimental teaching... We selected a total of 58 third year medical students for observation. The students were divided into experimental group and control group. Among them, 29 students in the experimental group studied in... The average scores of the experimental group and the control group after theory class were (69.0 ± 26.4) and (72.1 ± 24.1) respectively, with no statistical difference (t = 0.468, P = 0.642). The aver... The SPARK teaching mode was helpful for undergraduate medical students to consolidate image foundation, improve image reading skills....

Experiences as a clinical teaching fellow: interviews with clinical teaching fellows in the West Midlands.

The majority of junior doctors in the UK do not proceed directly into specialty training after completing mandatory foundation training but instead take a year out of training. A common post undertake... CTFs working in Trusts in the West Midlands region registered as students on the Education for Healthcare Professionals Post Graduate Certificate course at the University of Birmingham in August 2019 ... Nine CTFs participated in an interview. Five main themes were identified which related to their experiences in post and plans for future careers. Participants reported choosing to undertake a CTF role... This is the first study to use interview methodology to explore experiences of CTFs, and has provided a valuable insight into the experiences of those in post in the West Midlands region. Understandin...

Application of a new multi-element integrated teaching mode based on bite-sized teaching, flipped classroom, and MOOC in clinical teaching of obstetrics and gynaecology.

Effective clinical medical student education includes attention to teaching approaches. This study assessed the impact of a new multi-element teaching mode that utilizes Bite-Sized Teaching, flipped c... A Two-stage crossover design study was conducted of a multi-element teaching mode compared to traditional teaching mode in an academic year. Participants included Ninety-six medical students practicin... In order to comprehensively test students' performance after study, we take theoretical and practical examinations. The theoretical examination mainly tests students' grasp of basic knowledge points, ... The new multi-element integrated teaching mode is well accepted by the students and can improve the students' mastery of knowledge, and can improve the students' clinical comprehensive ability. The ne...