Titre : Imagerie tridimensionnelle

Imagerie tridimensionnelle : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Interprofessional Relations

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Quels examens utilisent l'imagerie 3D ?

La tomodensitométrie (CT) et l'IRM sont couramment utilisés.
Tomodensitométrie Imagerie par résonance magnétique
#2

Comment l'imagerie 3D aide-t-elle au diagnostic ?

Elle permet une visualisation détaillée des organes et des tissus, facilitant le diagnostic.
Diagnostic médical Imagerie médicale
#3

L'imagerie 3D est-elle utilisée en oncologie ?

Oui, elle est essentielle pour localiser et évaluer les tumeurs.
Oncologie Tumeurs
#4

Peut-on détecter des anomalies avec l'imagerie 3D ?

Oui, elle permet de détecter des anomalies structurelles avec précision.
Anomalies Imagerie tridimensionnelle
#5

L'imagerie 3D est-elle utile pour les fractures ?

Oui, elle aide à visualiser les fractures complexes et leur impact sur les tissus environnants.
Fractures Imagerie osseuse

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent nécessiter une imagerie 3D ?

Des douleurs persistantes, des anomalies visibles ou des symptômes neurologiques.
Douleur Symptômes neurologiques
#2

L'imagerie 3D peut-elle aider à évaluer des douleurs abdominales ?

Oui, elle permet d'identifier des problèmes comme des tumeurs ou des malformations.
Douleur abdominale Tumeurs
#3

Quels symptômes cardiaques peuvent être évalués par imagerie 3D ?

Des douleurs thoraciques ou des palpitations peuvent nécessiter une évaluation.
Douleur thoracique Palpitations
#4

L'imagerie 3D est-elle utile pour les troubles respiratoires ?

Oui, elle aide à visualiser les poumons et détecter des anomalies comme des nodules.
Troubles respiratoires Nodules pulmonaires
#5

Peut-on détecter des anomalies cérébrales avec l'imagerie 3D ?

Oui, elle est efficace pour visualiser des anomalies comme des tumeurs ou des AVC.
Anomalies cérébrales Accident vasculaire cérébral

Prévention 5

#1

L'imagerie 3D peut-elle aider à la détection précoce des maladies ?

Oui, elle permet de détecter des maladies à un stade précoce, améliorant les chances de traitement.
Détection précoce Maladies
#2

Comment l'imagerie 3D contribue-t-elle à la prévention des cancers ?

Elle permet de surveiller les patients à risque et de détecter des anomalies précoces.
Prévention du cancer Surveillance
#3

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour le dépistage ?

Oui, elle est utilisée pour le dépistage de certaines maladies comme le cancer du sein.
Dépistage Cancer du sein
#4

L'imagerie 3D aide-t-elle à évaluer les risques cardiovasculaires ?

Oui, elle permet d'évaluer l'état des artères et de détecter des anomalies.
Risques cardiovasculaires Artères
#5

Peut-on prévenir des maladies avec l'imagerie 3D ?

Indirectement, en permettant une détection précoce et un suivi régulier.
Prévention Suivi médical

Traitements 5

#1

L'imagerie 3D est-elle utilisée pour planifier des interventions chirurgicales ?

Oui, elle permet de planifier avec précision les interventions chirurgicales.
Chirurgie Planification chirurgicale
#2

Comment l'imagerie 3D aide-t-elle en radiothérapie ?

Elle permet de cibler précisément les tumeurs tout en épargnant les tissus sains.
Radiothérapie Tumeurs
#3

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour guider des biopsies ?

Oui, elle aide à localiser précisément les zones à biopsier.
Biopsie Guidage d'imagerie
#4

L'imagerie 3D est-elle utile pour le suivi des traitements ?

Oui, elle permet d'évaluer l'efficacité des traitements au fil du temps.
Suivi médical Efficacité des traitements
#5

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour des traitements non invasifs ?

Oui, elle est utilisée pour des techniques comme l'ablation par radiofréquence.
Ablation Techniques non invasives

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec l'imagerie 3D ?

Des réactions allergiques aux agents de contraste ou des effets secondaires liés à l'exposition.
Complications Agents de contraste
#2

L'imagerie 3D peut-elle causer des effets secondaires ?

Oui, notamment des effets liés à l'exposition aux radiations en cas de CT.
Effets secondaires Radiations
#3

Y a-t-il des risques liés à l'utilisation d'agents de contraste ?

Oui, des réactions allergiques ou des problèmes rénaux peuvent survenir.
Agents de contraste Réactions allergiques
#4

L'imagerie 3D peut-elle entraîner des faux positifs ?

Oui, des anomalies peuvent être détectées qui ne sont pas cliniquement significatives.
Faux positifs Diagnostic médical
#5

Quelles sont les complications possibles après une biopsie guidée par imagerie 3D ?

Des saignements ou des infections peuvent survenir après la procédure.
Biopsie Infections

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le besoin d'imagerie 3D ?

Antécédents familiaux de maladies, symptômes persistants ou exposition à des risques environnementaux.
Facteurs de risque Antécédents familiaux
#2

L'âge est-il un facteur de risque pour l'imagerie 3D ?

Oui, les personnes âgées sont plus susceptibles de nécessiter des examens d'imagerie.
Âge Examens d'imagerie
#3

Le tabagisme influence-t-il le besoin d'imagerie 3D ?

Oui, il augmente le risque de maladies pulmonaires nécessitant une évaluation.
Tabagisme Maladies pulmonaires
#4

Les antécédents médicaux influencent-ils l'imagerie 3D ?

Oui, des antécédents de maladies peuvent justifier des examens d'imagerie réguliers.
Antécédents médicaux Examens d'imagerie
#5

Y a-t-il des facteurs environnementaux affectant l'imagerie 3D ?

Oui, l'exposition à des substances toxiques peut augmenter le besoin d'examens.
Facteurs environnementaux Substances toxiques
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 12/02/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Quan Yuan

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • State Key Laboratory of Oral Diseases, National Clinical Research Center for Oral Diseases, West China Hospital of Stomatology, Sichuan University, Chengdu, China.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Yasashri Ranathunga

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Suk Kyoung Lee

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Wen Li

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Myungjin Cho

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of ICT, Robotics and Mechanical Engineering, Institute of Information and Telecommunication Convergence (IITC), Hankyong National University, 327 Chungang-ro, Anseong 17579, Kyonggi-do, Republic of Korea.
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Jae-Young Jang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Optometry, Eulji University, 553 Sanseong-daero, Sujeong-gu, Seongnam-si 13135, Kyonggi-do, Republic of Korea.

Levon Nikoyan

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dentistry and Oral and Maxillofacial Surgery, Woodhull Hospital, 760 Broadway, Brooklyn, NY 11206, USA; Private Practice, Forward Oral Surgery, 248-62 Jericho Tpke, Floral Park, NY 11001, USA. Electronic address: levondds@gmail.com.
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Rinil Patel

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dentistry and Oral and Maxillofacial Surgery, Woodhull Hospital, 760 Broadway, Brooklyn, NY 11206, USA.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Daniel Cantré

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany. daniel.cantre@med.uni-rostock.de.

Sönke Langner

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany.

Sebastian Kaule

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

Stefan Siewert

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

Klaus-Peter Schmitz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.
  • Institute for Biomedical Engineering, Rostock University Medical Center, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

André Kemmling

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroradiology, University Hospital Luebeck, Ratzeburger Allee 160, 23562, Luebeck, Germany.

Marc-André Weber

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany.

Christof Johannes Schulz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Dittmar Böckler

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Johannes Krisam

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Medical Biometry and Informatics, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Philipp Geisbüsch

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany. Electronic address: philipp.geisbuesch@med.uni-heidelberg.de.

Rohan M Lewis

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • University of Southampton, Faculty of Medicine, UK. Electronic address: rohan.lewis@soton.ac.uk.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Sources (10000 au total)

A relational approach to improving interprofessional teamwork in post-partum haemorrhage (PPH).

Post-partum haemorrhage (PPH) is an obstetric emergency that requires effective teamwork under complex conditions. We explored healthcare team performance for women who suffered a PPH, focusing on rel... In collaboration with clinical teams, we implemented structural, process and relational interventions to improve teamwork in PPH cases. We were guided by the conceptual framework of Relational Coordin... Four overarching themes were identified: 1) Teamwork, clear roles and identified leadership are critical. 2) Relational factors powerfully underpin teamwork behaviours-shared goals, shared knowledge, ... Teamwork, relationships, and the context of care can be actively shaped in partnership with clinicians to support high performance in maternity care. We present our multifaceted approach as a guide fo...

Interprofessional identity and motivation towards interprofessional collaboration.

It is unknown whether interprofessional identity is able to explain interprofessional behaviours. Extended professional identity theory provides clues by combining two psychological identity approache... Participants of this double-blinded study were 47 dentistry and 41 dental hygiene students (86.3% response) without interprofessional education (IPE) experience. Group productivity was used as indicat... No interprofessional identity differences were found with regard to gender and profession. The mean difference between groups with low versus high interprofessional identity was 0.5 (M = 3.4; SD = 0.5... Interprofessional identity has a positive effect on congruent interprofessional behaviours after 10 weeks. More research is required to understand interprofessional identity in relation to performance...

Factors related to implementation of an interprofessional communication concept in thoracic oncology: a mixed-methods study.

An innovative patient-centred interprofessional communication concept with advanced lung cancer patients (Heidelberg Milestone Communication Approach, MCA) has been developed and implemented. Role cha... In a longitudinal study, 3 of the 4 subscales of the validated German translation of the University of the West of England Interprofessional Questionnaire (UWE-IP-D) were collected prior to implementa... The survey with 87 staff (44 nurses, 13 physicians, 12 psycho-social staff, 7 therapists, and 11 others) participating at least once found heterogeneous attitudes. 'Communication and Teamwork' and 'In... Positive experiences and potential shortfalls in the implementation were observed. Future introductions of interprofessional communication concepts require further activities which should address the ... DRKS00013469 / Date of registration: 22/12/2017....

Nursing students' interprofessional socialisation and readiness for interprofessional learning: A cross-sectional research study.

Interprofessional education programs in university settings have facilitated the development of student attributes needed to become a team-player, understand roles and responsibilities of other health... To examine readiness of undergraduate nursing students for interprofessional learning and interprofessional socialisation.... A cross-sectional design was used to examine the correlation between interprofessional learning and socialisation, and group differences between mode of study, year level, and prior healthcare experie... A large Australian regional university, across two campuses.... A total of 103 undergraduate nursing students across year levels, including 58 enrolled on-campus, and 45 studying externally.... Students completed an online survey using the Readiness for Interprofessional Learning Scale and the Interprofessional Socialisation and Valuing Scale. Data analyses included independent t-tests, and ... No significant differences in student readiness for interprofessional learning or interprofessional socialisation were found between on-campus and external modes of study and between healthcare experi... Readiness for interprofessional learning and interprofessional socialisation and were not impacted by the students' mode of study; however, previous experience in the healthcare industry and duration ...

Interprofessional simulation of acute care for nursing and medical students: interprofessional competencies and transfer to the workplace.

Teamwork and communication are essential tools for doctors, nurses and other team members in the management of critically ill patients. Early interprofessional education during study, using acute care... A comparative sequential quantitative-qualitative study was used to understand interprofessional learning outcomes in nursing and medical students after simulation of acute care. Students were assigne... One hundred and ninety-one students participated in this study (131 medical, 60 nursing students). No differences were found between the intervention and control group in overall ICCAS scores for both... Interprofessional simulation training did show measurable growth of interprofessional competencies, but so did uniprofessional training. Both medical and nursing students reported increased awareness ...

Development of a pilot interprofessional education workshop for healthcare students and assessment of interprofessional collaborative competency attainment.

We describe the development and student evaluation of a collaborative health service provider and higher education institution initiative designed to deliver an Interprofessional Education (IPE) pilot...

The Interprofessional Standardized Patient Experience: An Effective Interprofessional Education Activity for Prelicensure Health Professional Students.

For future success in the modern health care environment, health professions students require effective interprofessional education experiences to develop their perceptions of other professionals on t... The ISPE involved collaboration among students to conduct a subjective interview. Students from six health care professions individually interviewed a simulated patient while being observed by student... Over 4 consecutive academic years, 1,265 students completed the ISPE, and 1,028 completed the pre- and post-ISPE surveys. Analysis of the survey responses indicated that the ISPE enhanced student awar... A single ISPE had a significant impact on prelicensure students' perceptions. The ISPE is a novel and effective approach to interprofessional education that students appreciate....

Sharpening the lens to evaluate interprofessional education and interprofessional collaboration by improving the conceptual framework: a critical discussion.

It has been difficult to demonstrate that interprofessional education (IPE) and interprofessional collaboration (IPC) have positive effects on patient care quality, cost effectiveness of patient care,...

Value of pre-licensure interprofessional education on post-licensure interprofessional collaboration: Perceptions and experiences of practicing professionals.

Interprofessional education (IPE) allows students in health professional programs to practice providing collaborative patient care before graduating. Understanding the perceptions and experiences of h...