Tracking of fruit, vegetables and unhealthy snacks consumption from childhood to adulthood (15 year period): does exposure to a free school fruit programme modify the observed tracking?
Children
Dietary habits
Fruit
Intervention
School fruit schemes
Tracking
Unhealthy snacks
Vegetables
Journal
The international journal of behavioral nutrition and physical activity
ISSN: 1479-5868
Titre abrégé: Int J Behav Nutr Phys Act
Pays: England
ID NLM: 101217089
Informations de publication
Date de publication:
15 02 2019
15 02 2019
Historique:
received:
16
07
2018
accepted:
07
02
2019
entrez:
17
2
2019
pubmed:
17
2
2019
medline:
26
7
2019
Statut:
epublish
Résumé
The rationale for promoting increased consumption of fruit and vegetables (FV) at an early age is based on results from previous tracking-studies, indicating that dietary habits learned in childhood sustain into adulthood. Previous tracking studies have several limitations (e.g. low study sample, few repeated measurements and/or short a follow-up period). In addition, to our knowledge, no study has shown that a dietary intervention initiated in childhood affects tracking of dietary behaviour. The main objectives in this study were therefore to assess tracking of FV and unhealthy snacks in a large sample with multiple follow-up surveys over 15-years, and whether exposure to free school fruit for one school year modified tracking. The longitudinal cohort-study, Fruit and Vegetables Make the Marks, included 38 randomly drawn schools in Norway; nine intervention schools received free fruit (or vegetable) in the school year 2001/2002 and 29 schools severed as control. The baseline sample included 1950 subjects, and 16-92% participated at five follow-up surveys (2002-2016). FV consumption and unhealthy snacks were measured by FFQ. Mixed models were applied to estimate overall tracking coefficients, and to assess whether the intervention modified tracking ((from baseline, from follow-up one (while intervention was running) and from follow-up two (after end of intervention)). Overall tracking coefficients were 0.33 for fruit, 0.36 for vegetables and differed by sex for unhealthy snacks: 0.46 males and 0.39 for females (interaction p = 0.065). Most analyses showed no significant difference in tracking between the intervention group and control group. However, from follow-up one, tracking coefficients were different for unhealthy snacks, 0.46 vs. 0.38 (interaction p = 0.036), and from follow-up two for vegetables, 0.35 vs 0.48 (p = 0.036), in the intervention group and control group, respectively. Our results indicate low to moderate tracking of FV and unhealthy snacks from childhood to adulthood. We found little evidence that the free fruit intervention modified tracking of fruit, vegetables or unhealthy snacks. More research is needed on if or how we can influence the tracking of fruit, vegetables and unhealthy snacks consumption to improve public health.
Sections du résumé
BACKGROUND
The rationale for promoting increased consumption of fruit and vegetables (FV) at an early age is based on results from previous tracking-studies, indicating that dietary habits learned in childhood sustain into adulthood. Previous tracking studies have several limitations (e.g. low study sample, few repeated measurements and/or short a follow-up period). In addition, to our knowledge, no study has shown that a dietary intervention initiated in childhood affects tracking of dietary behaviour. The main objectives in this study were therefore to assess tracking of FV and unhealthy snacks in a large sample with multiple follow-up surveys over 15-years, and whether exposure to free school fruit for one school year modified tracking.
METHOD
The longitudinal cohort-study, Fruit and Vegetables Make the Marks, included 38 randomly drawn schools in Norway; nine intervention schools received free fruit (or vegetable) in the school year 2001/2002 and 29 schools severed as control. The baseline sample included 1950 subjects, and 16-92% participated at five follow-up surveys (2002-2016). FV consumption and unhealthy snacks were measured by FFQ. Mixed models were applied to estimate overall tracking coefficients, and to assess whether the intervention modified tracking ((from baseline, from follow-up one (while intervention was running) and from follow-up two (after end of intervention)).
RESULTS
Overall tracking coefficients were 0.33 for fruit, 0.36 for vegetables and differed by sex for unhealthy snacks: 0.46 males and 0.39 for females (interaction p = 0.065). Most analyses showed no significant difference in tracking between the intervention group and control group. However, from follow-up one, tracking coefficients were different for unhealthy snacks, 0.46 vs. 0.38 (interaction p = 0.036), and from follow-up two for vegetables, 0.35 vs 0.48 (p = 0.036), in the intervention group and control group, respectively.
CONCLUSION
Our results indicate low to moderate tracking of FV and unhealthy snacks from childhood to adulthood. We found little evidence that the free fruit intervention modified tracking of fruit, vegetables or unhealthy snacks. More research is needed on if or how we can influence the tracking of fruit, vegetables and unhealthy snacks consumption to improve public health.
Identifiants
pubmed: 30770744
doi: 10.1186/s12966-019-0783-8
pii: 10.1186/s12966-019-0783-8
pmc: PMC6377717
doi:
Types de publication
Journal Article
Research Support, Non-U.S. Gov't
Langues
eng
Pagination
22Références
Am J Clin Nutr. 2012 Nov;96(5):1100-3
pubmed: 23034961
Am J Epidemiol. 1997 May 15;145(10):888-98
pubmed: 9149660
Am J Clin Nutr. 2012 Oct;96(4):889-901
pubmed: 22952187
Int J Behav Nutr Phys Act. 2009 Dec 11;6:91
pubmed: 20003331
Br J Nutr. 2007 Aug;98(2):431-8
pubmed: 17433126
Med Sci Sports Exerc. 2000 Aug;32(8):1455-61
pubmed: 10949012
Int J Epidemiol. 2017 Jun 1;46(3):1029-1056
pubmed: 28338764
Prev Med. 2005 Aug;41(2):463-70
pubmed: 15917042
J Nutr. 2015 Dec;145(12):2639-45
pubmed: 26468491
J Hum Nutr Diet. 2010 Dec;23(6):609-15
pubmed: 20626550
Eur J Clin Nutr. 2004 May;58(5):771-7
pubmed: 15116080
J Public Health (Oxf). 2006 Mar;28(1):10-6
pubmed: 16473923
Maturitas. 2011 Nov;70(3):266-84
pubmed: 21920682
Eur J Epidemiol. 2003;18(11):1025-6
pubmed: 14620935
Br J Nutr. 2008 Apr;99(4):893-903
pubmed: 17953787
Public Health Nutr. 2014 Nov;17(11):2436-44
pubmed: 25023091
Prev Med. 2001 Sep;33(3):217-26
pubmed: 11522162
Am J Public Health. 1994 Jul;84(7):1121-6
pubmed: 8017536
Int J Behav Nutr Phys Act. 2015 Nov 10;12:139
pubmed: 26556692
Eur J Nutr. 2012 Sep;51(6):637-63
pubmed: 22684631
Int J Epidemiol. 2007 Oct;36(5):1080-5
pubmed: 17602183
PLoS One. 2015 Oct 16;10(10):e0140846
pubmed: 26474158
BMJ. 2014 Jul 29;349:g4490
pubmed: 25073782
J Am Diet Assoc. 2010 Oct;110(10):1501-10
pubmed: 20869489
Int J Behav Nutr Phys Act. 2017 May 4;14(1):60
pubmed: 28472992
Health Educ Res. 2006 Apr;21(2):268-75
pubmed: 16219630
Bull World Health Organ. 2005 Feb;83(2):100-8
pubmed: 15744402
Int J Behav Nutr Phys Act. 2007 Feb 19;4:5
pubmed: 17309800