Titre : Chromatographie en phase liquide

Chromatographie en phase liquide : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Formative Feedback

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment la chromatographie en phase liquide est-elle utilisée en diagnostic ?

Elle permet d'analyser des échantillons biologiques pour détecter des substances spécifiques.
Chromatographie Analyse de sang
#2

Quels types d'échantillons peuvent être analysés ?

Des échantillons de sang, d'urine, de tissus et d'autres fluides biologiques.
Échantillons biologiques Analyse de tissus
#3

Quels sont les avantages de cette méthode pour le diagnostic ?

Elle offre une haute résolution et une grande sensibilité pour détecter des analytes.
Résolution Sensibilité
#4

Peut-on utiliser cette technique pour des médicaments ?

Oui, elle est couramment utilisée pour analyser des médicaments dans le plasma.
Médicaments Plasma
#5

La chromatographie en phase liquide peut-elle détecter des toxines ?

Oui, elle est efficace pour identifier des toxines dans divers échantillons.
Toxines Analyse de contaminants

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent indiquer un besoin d'analyse par chromatographie ?

Des symptômes inexpliqués, intoxications ou réactions indésirables aux médicaments.
Symptômes Intoxication
#2

La chromatographie peut-elle aider à diagnostiquer des allergies ?

Oui, elle peut identifier des allergènes dans des échantillons biologiques.
Allergies Allergènes
#3

Quels symptômes sont liés à des déséquilibres hormonaux ?

Fatigue, changements de poids, et irrégularités menstruelles peuvent être des indicateurs.
Déséquilibres hormonaux Symptômes endocriniens
#4

Peut-on détecter des maladies métaboliques avec cette technique ?

Oui, elle permet d'analyser des métabolites pour diagnostiquer des maladies métaboliques.
Maladies métaboliques Métabolites
#5

Quels symptômes peuvent indiquer une intoxication médicamenteuse ?

Nausées, vomissements, confusion et troubles respiratoires peuvent survenir.
Intoxication médicamenteuse Symptômes

Prévention 5

#1

Comment la chromatographie contribue-t-elle à la prévention des maladies ?

Elle permet de détecter précocement des biomarqueurs de maladies, facilitant l'intervention.
Prévention des maladies Biomarqueurs
#2

Peut-on utiliser cette technique pour le dépistage précoce ?

Oui, elle est utilisée pour le dépistage de maladies comme le diabète et le cancer.
Dépistage précoce Diabète
#3

Quels programmes de santé publique utilisent la chromatographie ?

Des programmes de dépistage des drogues et de surveillance des maladies infectieuses.
Santé publique Surveillance des maladies
#4

La chromatographie peut-elle aider à prévenir les intoxications ?

Oui, elle permet d'analyser des aliments et des médicaments pour détecter des contaminants.
Intoxications alimentaires Contaminants
#5

Comment cette technique aide-t-elle à la recherche en santé publique ?

Elle permet d'analyser des échantillons pour étudier l'épidémiologie des maladies.
Recherche en santé publique Épidémiologie

Traitements 5

#1

La chromatographie en phase liquide est-elle utilisée dans le traitement ?

Indirectement, elle aide à surveiller les niveaux de médicaments dans le sang.
Surveillance thérapeutique Médicaments
#2

Comment cette technique aide-t-elle à ajuster les traitements ?

Elle permet de mesurer la concentration des médicaments pour optimiser les doses.
Ajustement de traitement Concentration de médicaments
#3

Peut-on utiliser la chromatographie pour évaluer l'efficacité d'un traitement ?

Oui, elle permet de quantifier les biomarqueurs et les médicaments dans le corps.
Efficacité du traitement Biomarqueurs
#4

Quels traitements peuvent être surveillés par cette méthode ?

Les traitements pour le cancer, les maladies infectieuses et les troubles psychiatriques.
Traitements du cancer Maladies infectieuses
#5

La chromatographie peut-elle aider à détecter des effets secondaires ?

Oui, elle peut identifier des métabolites associés à des effets indésirables.
Effets secondaires Métabolites

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir lors de l'utilisation de cette technique ?

Des erreurs d'analyse peuvent mener à des diagnostics erronés ou à des traitements inappropriés.
Erreurs d'analyse Diagnostics erronés
#2

La chromatographie peut-elle causer des effets indésirables ?

Non, elle est une méthode analytique et ne cause pas d'effets indésirables directs.
Effets indésirables Méthodes analytiques
#3

Quels risques sont associés à l'échantillonnage ?

Des risques d'infection ou de complications liées à la collecte d'échantillons biologiques.
Échantillonnage Infection
#4

Comment minimiser les complications lors de l'analyse ?

En suivant des protocoles stricts de manipulation et d'analyse des échantillons.
Protocoles de laboratoire Manipulation des échantillons
#5

Les résultats erronés peuvent-ils entraîner des complications cliniques ?

Oui, des résultats incorrects peuvent mener à des traitements inappropriés et à des complications.
Résultats erronés Complications cliniques

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque influencent l'analyse par chromatographie ?

La qualité des échantillons, la technique utilisée et l'expérience de l'opérateur.
Facteurs de risque Qualité des échantillons
#2

L'âge peut-il être un facteur de risque pour certaines analyses ?

Oui, certaines maladies sont plus fréquentes chez les personnes âgées, influençant les résultats.
Âge Maladies
#3

Les habitudes alimentaires affectent-elles les résultats ?

Oui, l'alimentation peut influencer les niveaux de métabolites détectés dans les échantillons.
Habitudes alimentaires Métabolites
#4

Le mode de vie peut-il impacter les résultats d'analyse ?

Oui, le tabagisme, l'alcool et d'autres facteurs de mode de vie peuvent affecter les résultats.
Mode de vie Tabagisme
#5

Les médicaments pris peuvent-ils influencer les résultats ?

Oui, certains médicaments peuvent interférer avec les analyses et fausser les résultats.
Médicaments Interférences
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 13/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Mirjana Minceva

7 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Biothermodynamics, TUM School of Life Sciences Weihenstephan, Technical University of Munich, Maximus-von-Imhof-Forum 2, 85354 Freising, Germany. Electronic address: mirjana.minceva@tum.de.

Melanie Gerigk

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Affiliations :
  • Biothermodynamics, TUM School of Life Sciences, Technical University of Munich, 85354 Freising, Germany.

Simon Vlad Luca

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Affiliations :
  • Biothermodynamics, TUM School of Life Sciences, Technical University of Munich, 85354 Freising, Germany.

Shengqiang Tong

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Affiliations :
  • College of Pharmaceutical Science, Zhejiang University of Technology, Hangzhou, 310032, China. Electronic address: sqtong@zjut.edu.cn.

Gert Desmet

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Affiliations :
  • Department of Chemical Engineering, Vrije Universiteit Brussel, Pleinlaan 2, B-1050 Brussel, Belgium.

M J Ruiz-Angel

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Affiliations :
  • Department of Analytical Chemistry, University of Valencia, c/Dr. Moliner 50, Burjassot, Spain.

M C García-Alvarez-Coque

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Affiliations :
  • Department of Analytical Chemistry, University of Valencia, c/Dr. Moliner 50, Burjassot, Spain. Electronic address: celia.garcia@uv.es.

None Analytical Methods Committee Amctb No

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Yang Jin

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Affiliations :
  • College of Pharmaceutical Science, Zhejiang University of Technology, Chaowang Road 18, Chaohui No. 6 District, Hangzhou, 310032, China.

Raena Morley

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Affiliations :
  • Biothermodynamics, TUM School of Life Sciences Weihenstephan, Technical University of Munich, Maximus-von-Imhof-Forum 2, 85354 Freising, Germany.
Publications dans "Chromatographie en phase liquide" :

Leonid M Blumberg

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Affiliations :
  • Advachrom, P.O. Box 1243, Wilmington, DE 19801, USA. Electronic address: leon@advachrom.com.
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Emmanuelle Lipka

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Affiliations :
  • Univ. Lille, CHU Lille, Inserm, Institut Pasteur de Lille, U1167 - Risk factors and molecular determinants of aging-related diseases, F-59000 Lille, France. Electronic address: emmanuelle.lipka@univ-lille.fr.

Kristina Wicht

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Affiliations :
  • Separation Science Group, Department of Organic and Macromolecular Chemistry, Ghent University, Krijgslaan 281-S4, B-9000 Ghent, Belgium.

Mathijs Baert

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Affiliations :
  • Separation Science Group, Department of Organic and Macromolecular Chemistry, Ghent University, Krijgslaan 281-S4, B-9000 Ghent, Belgium.

Chiara Dal Bosco

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Affiliations :
  • Department of Chemistry, University of "La Sapienza", Rome, Italy.

Alessandra Gentili

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Affiliations :
  • Department of Chemistry, University of "La Sapienza", Rome, Italy.

Giovanni D'Orazio

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Affiliations :
  • Istituto per i Sistemi Biologici (ISB), CNR - Consiglio Nazionale delle Ricerche, Montelibretti, Rome, Italy.

N Pankajkumar-Patel

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Affiliations :
  • Department of Analytical Chemistry, University of Valencia, c/Dr. Moliner 50, Burjassot, Spain.
Publications dans "Chromatographie en phase liquide" :

E Peris-García

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Affiliations :
  • Department of Analytical Chemistry, University of Valencia, c/Dr. Moliner 50, Burjassot, Spain.
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Martin Gilar

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Affiliations :
  • Waters Corporation, 34 Maple Street, Milford, MA 01757, USA. Electronic address: Martin_Gilar@waters.com.
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From Their Eyes: What Constitutes Quality Formative Written Feedback for Neurosurgery Residents.

The characteristics of quality feedback from the neurosurgery resident's perspective are not fully elucidated. The Surgical Autonomy Program is an intraoperative assessment tool based on Vygotsky's Zo... The goal of this study was twofold: to identify themes from the written feedback of SAP operative assessments and to examine if these themes influenced the neurosurgery residents' perception of feedba... In 2021, SAP data from 2019-2021 at two neurosurgery programs were reviewed. Feedback quality from the SAP was determined by the resident at the time of their assessment. Using a constant comparative ... There were 2968 SAP entries evaluated. When the ZPD concept was fully used, residents reported high quality feedback 91.4% of the time compared to 58.6% when ZPD was not used (p < 0.001). Qualitative ... Providing comments that discuss the resident's specific performance in the case, key learning points, or their progress towards independence, results in high quality feedback. Utilizing a theory-based...

Surgical resident experience with common bile duct exploration and assessment of performance and autonomy with formative feedback.

Common bile duct exploration (CBDE) is safe and effective for managing choledocholithiasis, but most US general surgeons have limited experience with CBDE and are uncomfortable performing this procedu... Resident and attending assessments of resident operative performance and autonomy were obtained for 189 laparoscopic or open CBDEs performed at 28 institutions. Performance and autonomy were graded al... Compared with cases in which the resident had no prior CBDE case evaluations, cases with a prior evaluation had greater proportions of practice-ready or exceptional performance ratings according to bo... Residents with at least one prior CBDE evaluation and formative feedback demonstrated better operative performance and received greater autonomy than residents without prior evaluations, underscoring ...

A qualitative study examining the critical differences in the experience of and response to formative feedback by undergraduate medical students in Japan and the UK.

Formative feedback plays a critical role in guiding learners to gain competence, serving as an opportunity for reflection and feedback on their learning progress and needs. Medical education in Japan ... The study is designed and analysed with a constructivist grounded theory lens. Medical students in Japan and the UK were interviewed on the topic of formative assessment and feedback they received dur... Japanese students perceived feedback as a model answer provided by tutors which they should not critically question, which contrasted with the views of UK students. Japanese students viewed formative ... The Japanese student experience of formative assessment and feedback supports the view that medical education and examination systems in Japan are focused on summative assessment, which operates along...

When Feedback is Not Perceived as Feedback: Challenges for Regulatory Body-Mandated Peer Review.

Safe and competent patient care depends on physicians recognizing and correcting performance deficiencies. Generating effective insight depends on feedback from credible sources. Unfortunately, physic... Between October 2018 and May 2020, 30 physicians representing various specialties and career stages were interviewed about their experiences with peer review in the context of regulatory body-mandated... Perceptions about the learning value of mandated peer review were mixed. Most saw value but felt anxiety about being selected due to being wary of regulatory bodies. Recognizing barriers such percepti... This study establishes an intriguing and challenging paradox: feedback appears often to not be recognized as feedback when it poses no threat, yet feedback that carries such threat is known to be subo...

Development and validation of immediate self-feedback very short answer questions for medical students: practical implementation of generalizability theory to estimate reliability in formative examination designs.

Very Short Answer Questions (VSAQs) reduce cueing and simulate better real-clinical practice compared with multiple-choice questions (MCQs). While integrating them into formative exams has potential, ... Ninety-four third-year pre-clinical students took two ten-item ISF-VSAQ exams on cardiovascular drugs. Each question comprised two sections: (1) Questions with space for student responses and (2) a li... Validity evidence included five sources: (1) Content: The expert reviewed the ISF-VSAQ format, and the question was aligned with a standard examination blueprint. (2) Response process: Before starting... Electronic ISF-VSAQs enhanced understanding elevates learning outcomes, rendering them suitable for formative assessments with clinical scenarios. Increasing the number of occasions effectively enhanc...

Teacher feedback and student learning-The students' perspective.

Feedback from teachers to students plays an important role in informing students about the outcome of their assessments. It contributes to students' ongoing learning. The aim of this study was to inve... An online questionnaire was completed by dental students throughout Europe in this quantitative study. Data were collected via Google Forms, transferred to an excel spreadsheet and analysed using SPSS... 234 students studying in 9 different European countries completed the questionnaire. These students were born in 36 different countries within and beyond Europe. 84% (n = 197) were undergraduate stude... It would appear that there is some diversity in dental students' perceptions of: i) who delivers feedback, ii) when feedback is given, iii) the consistency of feedback received, and iv) the style of f... Most European dental students prefer to receive constructive feedback. Feedback was seen to have a significant impact on future learning despite over one in five students not knowing who had delivered...

Application of the R2C2 Model to In-the-Moment Feedback and Coaching.

The R2C2 (relationship, reaction, content, coaching) model is an iterative, evidence-based, theory-informed approach to feedback and coaching that enables preceptors and learners to build relationship... A qualitative study using framework analysis through the lens of experiential learning was undertaken with 15 trained preceptor-learner dyads. Data were collected during feedback sessions and follow-u... Fifteen dyads were recruited from 8 disciplines (11 preceptors were paired with a single resident [n = 9] or a single medical student [n = 2]; 2 preceptors each had 2 residents). All dyads were able t... The R2C2 model can be adapted to contexts where in-the-moment feedback conversations occur shortly after a clinical encounter. Experiential learning approaches applying the R2C2 model are critical. Sk...

A qualitative study of medical students' perceptions of resident feedback.

Residents play a pivotal role in medical students' clinical education. From a feedback lens, the near-peer relationship between student and resident holds the potential to foster an educational allian... Our methodology was qualitative interpretive description, informed by phenomenology. We conducted 24 semi-structured interviews with third and fourth year medical students at one institution. The inte... From the students' perspectives, when residents contributed to building interpersonal relationships with students, this in turn influenced students' receptivity to both encouraging and constructive fe... Residents are uniquely positioned to create a strong educational alliance with students in which feedback conversations can flourish. Focusing educational efforts on resident feedback conversations ha...

Peer feedback in graduate training: A phenomenological investigation of possibilities.

Whilst feedback is an essential component of clinical education, it is often lacking in clinical workplaces due to competing priorities. Peer feedback has been proposed as a potential solution but rem... Following an Interpretative Phenomenological Analysis approach, the personal experiences of 12 paediatric trainees were explored using semi-structured interviews. Interpretive themes were developed be... We found that peer feedback was influenced by three contextual factors, namely, prevalent feedback culture, interpersonal consent, and the quality of relationships. Peer feedback culture was lacking i... Enabling peer feedback in clinical settings requires attention to cultural, relational, and consent barriers. Potential approaches should include helping clinicians to develop greater cultural reflexi...