Titre : Cognition

Cognition : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Teaching

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer la cognition d'un patient ?

Des tests neuropsychologiques et des évaluations cliniques sont utilisés.
Évaluation neuropsychologique Tests cognitifs
#2

Quels signes indiquent un trouble cognitif ?

Des difficultés de mémoire, de concentration ou de prise de décision peuvent indiquer un trouble.
Troubles cognitifs Difficultés de mémoire
#3

Quels examens sont recommandés pour un diagnostic ?

L'IRM cérébrale et les tests de fonction cognitive sont souvent recommandés.
Imagerie par résonance magnétique Tests de fonction cognitive
#4

Quand consulter un spécialiste de la cognition ?

En cas de changements notables dans la mémoire ou le comportement, consultez un spécialiste.
Spécialiste en neurologie Changements cognitifs
#5

Quelles échelles sont utilisées pour le diagnostic ?

L'échelle de démence de Blessed et le MMSE sont couramment utilisées.
Échelle de démence Mini-Mental State Examination

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes d'un trouble cognitif ?

Les symptômes incluent la confusion, l'oubli, et des difficultés à se concentrer.
Symptômes cognitifs Confusion mentale
#2

Comment reconnaître une perte de mémoire ?

La perte de mémoire se manifeste par l'oubli fréquent d'événements récents ou passés.
Perte de mémoire Amnésie
#3

Quels changements de comportement sont préoccupants ?

Des changements tels que l'irritabilité ou l'apathie peuvent signaler un trouble cognitif.
Changements de comportement Irritabilité
#4

Les troubles de l'attention sont-ils des symptômes ?

Oui, des difficultés à se concentrer ou à suivre des conversations peuvent être des symptômes.
Troubles de l'attention Difficultés de concentration
#5

Quels symptômes peuvent indiquer une démence ?

Des oublis fréquents, des difficultés à effectuer des tâches quotidiennes et des changements d'humeur.
Démence Symptômes de démence

Prévention 5

#1

Comment prévenir les troubles cognitifs ?

Une alimentation saine, l'exercice physique et des activités mentales régulières aident à prévenir.
Prévention des troubles cognitifs Alimentation saine
#2

Le sommeil influence-t-il la cognition ?

Oui, un sommeil de qualité est crucial pour maintenir des fonctions cognitives optimales.
Sommeil Fonctions cognitives
#3

L'éducation joue-t-elle un rôle dans la cognition ?

Oui, un niveau d'éducation plus élevé est associé à une meilleure santé cognitive.
Éducation Santé cognitive
#4

Les activités sociales aident-elles à prévenir ?

Oui, maintenir des interactions sociales régulières peut réduire le risque de déclin cognitif.
Activités sociales Déclin cognitif
#5

Le stress affecte-t-il la cognition ?

Oui, un stress chronique peut nuire aux fonctions cognitives et à la mémoire.
Stress Fonctions cognitives

Traitements 5

#1

Quels traitements existent pour les troubles cognitifs ?

Les traitements incluent des médicaments, la thérapie cognitive et des exercices mentaux.
Médicaments Thérapie cognitive
#2

Les médicaments peuvent-ils améliorer la cognition ?

Certains médicaments, comme les inhibiteurs de la cholinestérase, peuvent aider à améliorer la cognition.
Inhibiteurs de la cholinestérase Amélioration cognitive
#3

Comment la thérapie cognitive aide-t-elle ?

Elle aide à développer des stratégies pour gérer les déficits cognitifs et améliorer la mémoire.
Thérapie cognitive Stratégies de gestion
#4

Les exercices mentaux sont-ils bénéfiques ?

Oui, les exercices mentaux réguliers peuvent renforcer les capacités cognitives et la mémoire.
Exercices mentaux Renforcement cognitif
#5

Quelles approches non médicamenteuses sont efficaces ?

Des approches comme la stimulation cognitive et les activités sociales sont bénéfiques.
Stimulation cognitive Activités sociales

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec des troubles cognitifs ?

Des complications incluent l'isolement social, la dépression et la perte d'autonomie.
Isolement social Perte d'autonomie
#2

Les troubles cognitifs augmentent-ils le risque de chutes ?

Oui, les troubles cognitifs peuvent augmenter le risque de chutes et de blessures.
Risque de chutes Blessures
#3

Comment les troubles cognitifs affectent-ils la vie quotidienne ?

Ils peuvent rendre les tâches quotidiennes difficiles, affectant l'autonomie et la qualité de vie.
Vie quotidienne Qualité de vie
#4

Les troubles cognitifs peuvent-ils mener à la démence ?

Oui, certains troubles cognitifs peuvent évoluer vers des formes de démence si non traités.
Démence Évolution des troubles cognitifs
#5

Quelles sont les conséquences psychologiques des troubles cognitifs ?

Ils peuvent entraîner de l'anxiété, de la dépression et une baisse de l'estime de soi.
Anxiété Dépression

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque des troubles cognitifs ?

L'âge avancé, les antécédents familiaux et les maladies cardiovasculaires sont des facteurs de risque.
Âge avancé Maladies cardiovasculaires
#2

Le diabète influence-t-il la cognition ?

Oui, le diabète mal contrôlé peut augmenter le risque de troubles cognitifs.
Diabète Troubles cognitifs
#3

Le tabagisme est-il un facteur de risque ?

Oui, le tabagisme est associé à un déclin cognitif accru et à des troubles de la mémoire.
Tabagisme Déclin cognitif
#4

L'isolement social est-il un facteur de risque ?

Oui, l'isolement social peut augmenter le risque de déclin cognitif et de démence.
Isolement social Démence
#5

Les traumatismes crâniens augmentent-ils le risque ?

Oui, les traumatismes crâniens répétés sont liés à un risque accru de troubles cognitifs.
Traumatismes crâniens Troubles cognitifs
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 06/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Nicola J Gates

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Centre for Healthy Brain Ageing (CHeBA), University of New South Wales, Suite 407 185 Elizabeth Street, Sydney, NSW, Australia, 2000.

Anne Ws Rutjes

2 publications dans cette catégorie

Marcello Di Nisio

2 publications dans cette catégorie

Salman Karim

2 publications dans cette catégorie

Lee-Yee Chong

2 publications dans cette catégorie

Evrim March

2 publications dans cette catégorie

Gabriel Martínez

2 publications dans cette catégorie

Robin Wm Vernooij

2 publications dans cette catégorie

Carlo Agostoni

2 publications dans cette catégorie

Publications dans "Cognition" :
  • Cognition.
    World review of nutrition and dietetics 2024-02-01
  • Cognition.
    World review of nutrition and dietetics 2023-03-22

Silvia Bettocchi

2 publications dans cette catégorie

Publications dans "Cognition" :
  • Cognition.
    World review of nutrition and dietetics 2024-02-01
  • Cognition.
    World review of nutrition and dietetics 2023-03-22

None None

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry, National Center for Mental Health, Seoul, Republic of Korea.

Hannes Devos

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Physical Therapy and Rehabilitation Science, School of Health Professions, University of Kansas Medical Center, 3901 Rainbow Blvd., Kansas City, KS, USA. Electronic address: hdevos@kumc.edu.

Ying Han

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Xuanwu Hospital, Capital Medical University, Beijing, China.
  • National Clinical Research Center for Geriatric Disorders, Beijing, China.
  • Center of Alzheimer's Disease, Beijing Institute for Brain Disorders, Beijing, China.

Wenzel Glanz

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • German Center for Neurodegenerative Diseases (DZNE), Magdeburg, Germany.

Annika Spottke

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • German Center for Neurodegenerative Diseases (DZNE), Bonn, Germany.
  • Department of Neurology, University of Bonn, Bonn, Germany.

Frederic Brosseron

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • German Center for Neurodegenerative Diseases (DZNE), Bonn, Germany.
  • Department of Neurodegeneration and Geriatric Psychiatry, University Hospital Bonn, Bonn, Germany.

Katharina Buerger

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • German Center for Neurodegenerative Diseases (DZNE), Munich, Germany.
  • Institute for Stroke and Dementia Research, University Hospital, LMU Munich, Munich, Germany.

Daniel Janowitz

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Stroke and Dementia Research, University Hospital, LMU Munich, Munich, Germany.

Klaus Fliessbach

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Clinic for Neurology, University Hospital Magdeburg, Medical Faculty, Magdeburg, Germany.

Christoph Laske

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • German Center for Neurodegenerative Diseases (DZNE), Tübingen, Germany.
  • Section for Dementia Research, Department of Psychiatry and Psychotherapy, Hertie Institute for Clinical Brain Research and University of Tübingen, Tübingen, Germany.

Sources (4768 au total)

Study on the Application Effect of the Case Teaching Method Based on Primary Teaching Principle in Clinical Teaching of Radiology.

A case-control study explored the application of case-based teaching methods in the clinical teaching of radiology.... 126 radiology interns of grade 2018 were selected by cluster sampling and randomly divided into the research group and the control group. The traditional teaching approach was used in the control grou... The interns' test scores, the research group's case summary multiple-choice questions, case-group multiple-choice questions, case analysis questions, theoretical total scores, and practical operation ... The application of the case teaching method based on primary teaching principle in the radiology clinical teaching course is helpful to cultivate students' critical thinking ability and improve studen...

Effects of students' peer teaching in a new pharmacokinetics teaching format.

The aim of this work was to evaluate the impact of a teaching method in pharmacokinetics (PK) in terms of satisfaction and performance in the final test of students.... This method consisted of the development of a practical problem and a peer-tutored solution by small groups of three or four students. Students enrolled in the second year of pharmaceutical studies ha... More than 70% of the students were highly satisfied with the new format of the PK course, especially concerning the development and the design of a practical problem. More than 94% of the students con... This new method including peer teaching was applied in PK and allowed to significantly increase the performance and the satisfaction of the students in PK....

Teaching Through the Student Lens: Qualitative Exploration of Student Evaluations of Teaching.

The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness.... We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi... Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen... These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...

Reflective practice of nurse residents in the teaching-learning process in teaching hospitals.

To analyze reflective practice in the teaching-learning process of nurses in residency programs in teaching hospitals in Minas Gerais, Brazil.... Case study, based on the reflective practice framework, conducted in two teaching hospitals. Observation and interviews were conducted with first and second-year residents, and five participants were ... In 519 observed activities, elements of reflection were identified in 22.2%, especially active listening and expression of doubts. Discourses indicated practice as the best moment for teaching-learnin... Know-in-action reflection was evidenced as the predominant formative aspect for residents, with few opportunities for reflection on reflection-in-action....

Evidence-based teaching in contact lenses education: Teaching and learning strategies.

Contact lens (CL) practice is an ever-changing field with clinical knowledge, techniques and equipment continuously evolving. These new developments are backed with clinical trials and research to ens... An expert panel of educators completed a comprehensive literature review of current evidence of teaching methods in CL training, or if not available then what can be learnt from other health care prof... Due to the amount of evidence available in the overall subject area relating to healthcare education, the initial plan of compiling evidence into one narrative review paper was discarded in favour of ... There is a small amount of evidence supporting CL education, but most of this seems to be related to the practical element of the training. However, there is a lot of evidence in the field of healthca...

Application of SPARK teaching in acute abdomen radiography teaching for undergraduate medical students.

Acute abdomen is a series of acute and severe abdominal diseases commonly encountered in clinic. It is important to strengthen the image teaching of acute abdomen for undergraduates.... This study aimed to explore the application effect of SPARK[sub-speciality (S), problem-based learning (P), assessment (A), report (R) and reading skill (K)] teaching mode in the experimental teaching... We selected a total of 58 third year medical students for observation. The students were divided into experimental group and control group. Among them, 29 students in the experimental group studied in... The average scores of the experimental group and the control group after theory class were (69.0 ± 26.4) and (72.1 ± 24.1) respectively, with no statistical difference (t = 0.468, P = 0.642). The aver... The SPARK teaching mode was helpful for undergraduate medical students to consolidate image foundation, improve image reading skills....

Experiences as a clinical teaching fellow: interviews with clinical teaching fellows in the West Midlands.

The majority of junior doctors in the UK do not proceed directly into specialty training after completing mandatory foundation training but instead take a year out of training. A common post undertake... CTFs working in Trusts in the West Midlands region registered as students on the Education for Healthcare Professionals Post Graduate Certificate course at the University of Birmingham in August 2019 ... Nine CTFs participated in an interview. Five main themes were identified which related to their experiences in post and plans for future careers. Participants reported choosing to undertake a CTF role... This is the first study to use interview methodology to explore experiences of CTFs, and has provided a valuable insight into the experiences of those in post in the West Midlands region. Understandin...

Application of a new multi-element integrated teaching mode based on bite-sized teaching, flipped classroom, and MOOC in clinical teaching of obstetrics and gynaecology.

Effective clinical medical student education includes attention to teaching approaches. This study assessed the impact of a new multi-element teaching mode that utilizes Bite-Sized Teaching, flipped c... A Two-stage crossover design study was conducted of a multi-element teaching mode compared to traditional teaching mode in an academic year. Participants included Ninety-six medical students practicin... In order to comprehensively test students' performance after study, we take theoretical and practical examinations. The theoretical examination mainly tests students' grasp of basic knowledge points, ... The new multi-element integrated teaching mode is well accepted by the students and can improve the students' mastery of knowledge, and can improve the students' clinical comprehensive ability. The ne...