Titre : Collagène de type V

Collagène de type V : Questions médicales fréquentes

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Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une anomalie du collagène de type V ?

Le diagnostic repose sur des tests génétiques et des biopsies tissulaires.
Collagène Biopsie Tests génétiques
#2

Quels examens sont utilisés pour évaluer le collagène de type V ?

Des analyses histologiques et des tests d'imagerie peuvent être utilisés.
Imagerie médicale Histologie Collagène
#3

Les tests sanguins peuvent-ils détecter des problèmes de collagène ?

Oui, certains marqueurs dans le sang peuvent indiquer des anomalies du collagène.
Tests sanguins Collagène Anomalies génétiques
#4

Quels symptômes peuvent indiquer un problème de collagène de type V ?

Des douleurs articulaires, des problèmes de peau et des anomalies osseuses peuvent survenir.
Douleur articulaire Anomalies osseuses Collagène
#5

Le diagnostic précoce est-il important pour le collagène de type V ?

Oui, un diagnostic précoce permet une meilleure gestion des symptômes et des complications.
Diagnostic précoce Complications Collagène

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes d'une déficience en collagène de type V ?

Les symptômes incluent des douleurs articulaires, des problèmes de peau et des déformations.
Douleur articulaire Déformations Collagène
#2

La fatigue est-elle un symptôme lié au collagène de type V ?

Oui, la fatigue peut être un symptôme associé à des troubles du collagène.
Fatigue Collagène Troubles du tissu conjonctif
#3

Des problèmes respiratoires peuvent-ils être liés au collagène de type V ?

Oui, des anomalies dans le collagène peuvent affecter la fonction pulmonaire.
Problèmes respiratoires Collagène Fonction pulmonaire
#4

Les troubles de la vision sont-ils associés au collagène de type V ?

Oui, certaines conditions oculaires peuvent être liées à des anomalies du collagène.
Troubles de la vision Collagène Anomalies oculaires
#5

Comment les symptômes varient-ils selon l'âge ?

Les symptômes peuvent s'aggraver avec l'âge, affectant la mobilité et la peau.
Âge Mobilité Collagène

Prévention 5

#1

Peut-on prévenir les troubles liés au collagène de type V ?

Une alimentation équilibrée et un mode de vie sain peuvent aider à prévenir certains troubles.
Prévention Alimentation équilibrée Mode de vie sain
#2

L'exercice régulier aide-t-il à maintenir la santé du collagène ?

Oui, l'exercice régulier peut renforcer les tissus conjonctifs et améliorer la santé du collagène.
Exercice Santé du collagène Tissus conjonctifs
#3

Les habitudes alimentaires influencent-elles le collagène ?

Oui, une alimentation riche en vitamine C et en acides aminés favorise la production de collagène.
Habitudes alimentaires Vitamine C Collagène
#4

Le tabagisme affecte-t-il la santé du collagène ?

Oui, le tabagisme peut dégrader le collagène et affecter la santé des tissus conjonctifs.
Tabagisme Dégradation du collagène Tissus conjonctifs
#5

Le stress a-t-il un impact sur le collagène ?

Oui, le stress chronique peut affecter la production de collagène et la santé des tissus.
Stress Production de collagène Santé des tissus

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour les troubles du collagène de type V ?

Les traitements incluent la physiothérapie, les médicaments anti-inflammatoires et la chirurgie.
Physiothérapie Médicaments anti-inflammatoires Chirurgie
#2

La thérapie génique est-elle une option pour le collagène de type V ?

La thérapie génique est en cours d'étude pour traiter certaines anomalies du collagène.
Thérapie génique Anomalies génétiques Collagène
#3

Les suppléments de collagène sont-ils efficaces ?

Les suppléments peuvent aider à améliorer la santé des articulations, mais les preuves varient.
Suppléments Santé des articulations Collagène
#4

La chirurgie est-elle nécessaire pour traiter les problèmes de collagène ?

Dans certains cas, la chirurgie peut être nécessaire pour corriger des déformations.
Chirurgie Déformations Collagène
#5

Quels médicaments sont utilisés pour soulager les symptômes ?

Des anti-inflammatoires et des analgésiques sont souvent prescrits pour soulager la douleur.
Analgésiques Anti-inflammatoires Collagène

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec des troubles du collagène de type V ?

Les complications incluent des déformations osseuses, des douleurs chroniques et des problèmes respiratoires.
Complications Déformations osseuses Douleurs chroniques
#2

Les troubles du collagène peuvent-ils entraîner des problèmes cardiovasculaires ?

Oui, certaines anomalies du collagène peuvent augmenter le risque de maladies cardiovasculaires.
Problèmes cardiovasculaires Anomalies du collagène Santé cardiovasculaire
#3

Comment les complications affectent-elles la qualité de vie ?

Les complications peuvent réduire la mobilité et causer des douleurs, affectant la qualité de vie.
Qualité de vie Mobilité Douleurs
#4

Les complications sont-elles réversibles ?

Certaines complications peuvent être gérées, mais d'autres peuvent être permanentes.
Complications Gestion Permanence
#5

Les complications peuvent-elles survenir à tout âge ?

Oui, les complications peuvent survenir à tout âge, mais elles sont plus fréquentes chez les personnes âgées.
Âge Complications Personnes âgées

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque pour les troubles du collagène de type V ?

Les facteurs incluent des antécédents familiaux, des maladies auto-immunes et des blessures répétées.
Facteurs de risque Antécédents familiaux Maladies auto-immunes
#2

L'âge est-il un facteur de risque pour le collagène de type V ?

Oui, le vieillissement peut augmenter le risque de troubles liés au collagène.
Âge Vieillissement Collagène
#3

Le sexe influence-t-il le risque de troubles du collagène ?

Oui, certaines conditions touchent plus fréquemment les femmes que les hommes.
Sexe Conditions médicales Collagène
#4

Les habitudes de vie affectent-elles le risque de troubles du collagène ?

Oui, des habitudes comme le tabagisme et une mauvaise alimentation augmentent le risque.
Habitudes de vie Tabagisme Alimentation
#5

Les maladies génétiques sont-elles un facteur de risque ?

Oui, certaines maladies génétiques peuvent prédisposer aux troubles du collagène de type V.
Maladies génétiques Prédisposition Collagène
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 04/05/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

David E Birk

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • University of South Florida College of Medicine, Tampa, FL 33612, USA.

Lin Han

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Biomedical Engineering, Science and Health Systems, Drexel University, Philadelphia, PA 19104, United States. Electronic address: lh535@drexel.edu.

Camila Machado Baldavira

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pathology, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil.

Pedro Leme Silva

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory of Pulmonary Investigation, Carlos Chagas Filho Biophysics Institute, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

Chao Wang

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Biomedical Engineering, Science and Health Systems, Drexel University, Philadelphia, PA 19104, United States.
Publications dans "Collagène de type V" :

Robert L Mauck

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • McKay Orthopaedic Research Laboratory, Department of Orthopaedic Surgery, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia, PA 19104, United States; Translational Musculoskeletal Research Center, Corporal Michael J. Crescenz Veterans Administration Medical Center, Philadelphia, PA 19104, United States.

X Lucas Lu

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Mechanical Engineering, University of Delaware, Newark, DE 19716, United States.

Antonio Dos Santos Filho

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Rheumatology Division of the Hospital das Clinicas, Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, FMUSP, São Paulo, Brazil.

Cláudia Goldenstein-Schainberg

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Rheumatology Division of the Hospital das Clinicas, Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, FMUSP, São Paulo, Brazil.

Lizandre Keren Ramos da Silveira

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Rheumatology, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil.

Thays de Matos Lobo

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Rheumatology, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil.

Vitória Elias Contini

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Rheumatology, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil.

Sandra de Morais Fernezlian

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pathology, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil.

Jun Xu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • College of Food Science and Engineering, Engineering Research Center of Utilization of Tropical Polysaccharide Resources, Ministry of Education, Hainan University, Haikou 570228, China.

Sources (10000 au total)

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Common bile duct exploration (CBDE) is safe and effective for managing choledocholithiasis, but most US general surgeons have limited experience with CBDE and are uncomfortable performing this procedu... Resident and attending assessments of resident operative performance and autonomy were obtained for 189 laparoscopic or open CBDEs performed at 28 institutions. Performance and autonomy were graded al... Compared with cases in which the resident had no prior CBDE case evaluations, cases with a prior evaluation had greater proportions of practice-ready or exceptional performance ratings according to bo... Residents with at least one prior CBDE evaluation and formative feedback demonstrated better operative performance and received greater autonomy than residents without prior evaluations, underscoring ...

A qualitative study examining the critical differences in the experience of and response to formative feedback by undergraduate medical students in Japan and the UK.

Formative feedback plays a critical role in guiding learners to gain competence, serving as an opportunity for reflection and feedback on their learning progress and needs. Medical education in Japan ... The study is designed and analysed with a constructivist grounded theory lens. Medical students in Japan and the UK were interviewed on the topic of formative assessment and feedback they received dur... Japanese students perceived feedback as a model answer provided by tutors which they should not critically question, which contrasted with the views of UK students. Japanese students viewed formative ... The Japanese student experience of formative assessment and feedback supports the view that medical education and examination systems in Japan are focused on summative assessment, which operates along...

When Feedback is Not Perceived as Feedback: Challenges for Regulatory Body-Mandated Peer Review.

Safe and competent patient care depends on physicians recognizing and correcting performance deficiencies. Generating effective insight depends on feedback from credible sources. Unfortunately, physic... Between October 2018 and May 2020, 30 physicians representing various specialties and career stages were interviewed about their experiences with peer review in the context of regulatory body-mandated... Perceptions about the learning value of mandated peer review were mixed. Most saw value but felt anxiety about being selected due to being wary of regulatory bodies. Recognizing barriers such percepti... This study establishes an intriguing and challenging paradox: feedback appears often to not be recognized as feedback when it poses no threat, yet feedback that carries such threat is known to be subo...

Development and validation of immediate self-feedback very short answer questions for medical students: practical implementation of generalizability theory to estimate reliability in formative examination designs.

Very Short Answer Questions (VSAQs) reduce cueing and simulate better real-clinical practice compared with multiple-choice questions (MCQs). While integrating them into formative exams has potential, ... Ninety-four third-year pre-clinical students took two ten-item ISF-VSAQ exams on cardiovascular drugs. Each question comprised two sections: (1) Questions with space for student responses and (2) a li... Validity evidence included five sources: (1) Content: The expert reviewed the ISF-VSAQ format, and the question was aligned with a standard examination blueprint. (2) Response process: Before starting... Electronic ISF-VSAQs enhanced understanding elevates learning outcomes, rendering them suitable for formative assessments with clinical scenarios. Increasing the number of occasions effectively enhanc...

Teacher feedback and student learning-The students' perspective.

Feedback from teachers to students plays an important role in informing students about the outcome of their assessments. It contributes to students' ongoing learning. The aim of this study was to inve... An online questionnaire was completed by dental students throughout Europe in this quantitative study. Data were collected via Google Forms, transferred to an excel spreadsheet and analysed using SPSS... 234 students studying in 9 different European countries completed the questionnaire. These students were born in 36 different countries within and beyond Europe. 84% (n = 197) were undergraduate stude... It would appear that there is some diversity in dental students' perceptions of: i) who delivers feedback, ii) when feedback is given, iii) the consistency of feedback received, and iv) the style of f... Most European dental students prefer to receive constructive feedback. Feedback was seen to have a significant impact on future learning despite over one in five students not knowing who had delivered...

Application of the R2C2 Model to In-the-Moment Feedback and Coaching.

The R2C2 (relationship, reaction, content, coaching) model is an iterative, evidence-based, theory-informed approach to feedback and coaching that enables preceptors and learners to build relationship... A qualitative study using framework analysis through the lens of experiential learning was undertaken with 15 trained preceptor-learner dyads. Data were collected during feedback sessions and follow-u... Fifteen dyads were recruited from 8 disciplines (11 preceptors were paired with a single resident [n = 9] or a single medical student [n = 2]; 2 preceptors each had 2 residents). All dyads were able t... The R2C2 model can be adapted to contexts where in-the-moment feedback conversations occur shortly after a clinical encounter. Experiential learning approaches applying the R2C2 model are critical. Sk...

A qualitative study of medical students' perceptions of resident feedback.

Residents play a pivotal role in medical students' clinical education. From a feedback lens, the near-peer relationship between student and resident holds the potential to foster an educational allian... Our methodology was qualitative interpretive description, informed by phenomenology. We conducted 24 semi-structured interviews with third and fourth year medical students at one institution. The inte... From the students' perspectives, when residents contributed to building interpersonal relationships with students, this in turn influenced students' receptivity to both encouraging and constructive fe... Residents are uniquely positioned to create a strong educational alliance with students in which feedback conversations can flourish. Focusing educational efforts on resident feedback conversations ha...

Peer feedback in graduate training: A phenomenological investigation of possibilities.

Whilst feedback is an essential component of clinical education, it is often lacking in clinical workplaces due to competing priorities. Peer feedback has been proposed as a potential solution but rem... Following an Interpretative Phenomenological Analysis approach, the personal experiences of 12 paediatric trainees were explored using semi-structured interviews. Interpretive themes were developed be... We found that peer feedback was influenced by three contextual factors, namely, prevalent feedback culture, interpersonal consent, and the quality of relationships. Peer feedback culture was lacking i... Enabling peer feedback in clinical settings requires attention to cultural, relational, and consent barriers. Potential approaches should include helping clinicians to develop greater cultural reflexi...