Titre : Monitorage neurophysiologique peropératoire

Monitorage neurophysiologique peropératoire : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Qu'est-ce que le monitorage neurophysiologique ?

C'est une méthode de surveillance de l'activité électrique du cerveau et des nerfs pendant la chirurgie.
Surveillance neurophysiologique Chirurgie
#2

Quand est-il utilisé en chirurgie ?

Il est utilisé lors d'interventions à risque élevé de lésions nerveuses, comme la chirurgie de la colonne vertébrale.
Chirurgie de la colonne vertébrale Lésions nerveuses
#3

Quels types de signaux sont surveillés ?

Les signaux électriques des nerfs, des muscles et du cerveau sont surveillés pour détecter des anomalies.
Signaux électriques Système nerveux
#4

Comment est-il réalisé ?

Des électrodes sont placées sur la peau ou à l'intérieur du corps pour enregistrer l'activité électrique.
Électrodes Enregistrement électrique
#5

Qui effectue le monitorage ?

Un neurophysiologiste ou un anesthésiste formé en monitorage neurophysiologique s'en charge.
Neurophysiologie Anesthésie

Symptômes 5

#1

Quels symptômes indiquent une lésion nerveuse ?

Engourdissements, faiblesse musculaire ou douleurs peuvent signaler une lésion nerveuse.
Lésion nerveuse Symptômes neurologiques
#2

Comment le monitorage aide-t-il à détecter des symptômes ?

Il permet de repérer des changements dans l'activité électrique qui peuvent précéder des lésions.
Changements électriques Surveillance
#3

Quels signes d'alerte sont surveillés ?

Des modifications des potentiels évoqués ou des réponses musculaires sont des signes d'alerte.
Potentiels évoqués Réponses musculaires
#4

Peut-on prévenir des symptômes avec ce monitorage ?

Oui, en identifiant rapidement les problèmes, les chirurgiens peuvent ajuster leur technique.
Prévention Chirurgie
#5

Quels symptômes peuvent persister après la chirurgie ?

Des douleurs ou des engourdissements peuvent persister, nécessitant une évaluation post-opératoire.
Douleurs Évaluation post-opératoire

Prévention 5

#1

Comment le monitorage aide-t-il à prévenir les lésions ?

Il permet de détecter les signes de stress nerveux pendant la chirurgie, permettant des ajustements.
Prévention Stress nerveux
#2

Quelles sont les meilleures pratiques pour le monitorage ?

Utiliser des électrodes de qualité et former le personnel sont des pratiques essentielles.
Électrodes Formation du personnel
#3

Quels facteurs augmentent le risque de lésion nerveuse ?

L'âge, les antécédents de chirurgie et certaines conditions médicales augmentent le risque.
Facteurs de risque Antécédents médicaux
#4

Comment préparer un patient pour le monitorage ?

Informer le patient sur la procédure et s'assurer qu'il n'a pas de contre-indications.
Préparation du patient Contre-indications
#5

Quelle est l'importance de l'équipe chirurgicale ?

Une communication efficace entre l'équipe chirurgicale et le neurophysiologiste est cruciale.
Équipe chirurgicale Communication

Traitements 5

#1

Comment le monitorage influence-t-il le traitement chirurgical ?

Il permet d'ajuster la technique chirurgicale en temps réel pour éviter des lésions nerveuses.
Technique chirurgicale Lésions nerveuses
#2

Quels traitements sont possibles après une lésion nerveuse ?

La rééducation, la physiothérapie et parfois la chirurgie corrective peuvent être nécessaires.
Rééducation Physiothérapie
#3

Le monitorage peut-il réduire le besoin de traitements ultérieurs ?

Oui, en prévenant les lésions, il peut réduire le besoin de traitements post-opératoires.
Prévention Traitements post-opératoires
#4

Quels médicaments peuvent être utilisés après une lésion ?

Des analgésiques et des anti-inflammatoires sont souvent prescrits pour gérer la douleur.
Analgésiques Anti-inflammatoires
#5

Comment évaluer l'efficacité du traitement post-opératoire ?

Des tests neurologiques et des évaluations fonctionnelles sont utilisés pour mesurer l'amélioration.
Tests neurologiques Évaluations fonctionnelles

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec le monitorage ?

Des infections, des irritations cutanées ou des réactions allergiques aux électrodes peuvent survenir.
Infections Irritations cutanées
#2

Comment gérer une complication pendant la chirurgie ?

Il est essentiel d'évaluer rapidement la situation et d'ajuster la technique chirurgicale.
Gestion des complications Technique chirurgicale
#3

Les complications sont-elles fréquentes ?

Les complications sont rares, mais leur gestion est essentielle pour la sécurité du patient.
Sécurité du patient Complications
#4

Quelles sont les conséquences d'une lésion nerveuse non détectée ?

Cela peut entraîner des douleurs chroniques, une faiblesse ou des troubles fonctionnels permanents.
Douleurs chroniques Troubles fonctionnels
#5

Comment minimiser les complications ?

Une préparation adéquate et un monitorage attentif pendant la chirurgie sont essentiels.
Préparation Monitorage attentif

Facteurs de risque 5

#1

Quels patients sont à risque élevé de lésions nerveuses ?

Les patients ayant des antécédents de chirurgie ou des maladies neurologiques sont à risque.
Antécédents de chirurgie Maladies neurologiques
#2

Comment l'âge influence-t-il le risque ?

Les patients plus âgés ont souvent une récupération nerveuse plus lente, augmentant le risque.
Âge Récupération nerveuse
#3

Les maladies préexistantes augmentent-elles le risque ?

Oui, des conditions comme le diabète ou l'arthrite peuvent augmenter le risque de lésions nerveuses.
Diabète Arthrite
#4

Quel rôle joue l'expérience du chirurgien ?

Un chirurgien expérimenté peut réduire le risque de lésions nerveuses grâce à une technique précise.
Expérience chirurgicale Technique précise
#5

Comment le type de chirurgie affecte-t-il le risque ?

Certaines chirurgies, comme celles de la colonne vertébrale, présentent un risque plus élevé de lésions.
Chirurgie de la colonne vertébrale Risque de lésions
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 02/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Parthasarathy D Thirumala

6 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurological Surgery, University of Pittsburgh, Pittsburgh, Pa.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" : Voir toutes les publications (6)

Faisal R Jahangiri

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Neurophysiology, Axis Neuromonitoring, Richardson, USA.
  • Neurophysiology, Global Innervation, Dallas, USA.
  • Behavioral and Brain Sciences, The University of Texas at Dallas, Richardson, USA.

Jeffrey R Balzer

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • University of Pittsburgh Medical Center, Pittsburgh, PA, USA.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Donald J Crammond

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurological Surgery, University of Pittsburgh, Pittsburgh, Pa.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Katherine M Anetakis

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurological Surgery, University of Pittsburgh, Pittsburgh, Pa.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Francesco Sala

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neurosurgery, University Hospital, Verona, Italy. francesco.sala@univr.it.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Kathleen Seidel

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, Inselspital, Bern University Hospital, University of Bern, Bern, Switzerland; and.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Daniel San-Juan

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Neurophysiology Department, Hospital Ángeles del Pedregal, México City, Mexico.
  • Neurology Department, National Institute of Neurology, Mexico City, Mexico.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Vedran Deletis

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, University Hospital Dubrava, Zagreb, Croatia and Albert Einstein College of Medicine, New York, NY, USA.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

None None

3 publications dans cette catégorie

Stephanie Paras

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurological Surgery, University of Pittsburgh, Pittsburgh, Pa.
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Carlo Conti

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Unit of Neurosurgery, Azienda Ospedaliera S. Maria, Terni, Italy.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Amir Mina

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center of Clinical Neurophysiology, Department of Neurosurgery, University of Pittsburgh Medical Center, Pittsburgh, Pennsylvania.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Varun Shandal

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center of Clinical Neurophysiology, Department of Neurosurgery, University of Pittsburgh Medical Center, Pittsburgh, Pennsylvania.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Giusy Guzzi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Neurosurgery Department, "R. Dulbecco" Hospital, 88100 Catanzaro, Italy.
  • Department of Medical and Surgical Sciences, "Magna Graecia" University of Catanzaro, 88100 Catanzaro, Italy.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Riccardo Antonio Ricciuti

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, Belcolle Hospital, 01100 Viterbo, Italy.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Angelo Lavano

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Neurosurgery Department, "R. Dulbecco" Hospital, 88100 Catanzaro, Italy.
  • Department of Medical and Surgical Sciences, "Magna Graecia" University of Catanzaro, 88100 Catanzaro, Italy.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Jun-Soon Kim

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Seoul National University Bundang Hospital, Seoul National University College of Medicine, Seoul, Korea.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Kyung Seok Park

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Seoul National University Bundang Hospital, Seoul National University College of Medicine, Seoul, Korea. kpark78@naver.com.
Publications dans "Monitorage neurophysiologique peropératoire" :

Francesco Signorelli

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, Fondazione Policlinico Universitario A. Gemelli, IRCCS, Rome, Italy.

Sources (10000 au total)

Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

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Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...