Titre : Réponse aux protéines mal repliées

Réponse aux protéines mal repliées : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une UPR ?

Le diagnostic repose sur des tests génétiques et des marqueurs de stress cellulaire.
Réponse aux protéines mal repliées Stress cellulaire
#2

Quels tests sont utilisés pour l'UPR ?

Des analyses de protéines et des biopsies tissulaires peuvent être effectuées.
Biopsie Analyse protéomique
#3

L'imagerie est-elle utile pour l'UPR ?

L'imagerie n'est pas spécifique, mais peut aider à évaluer des complications.
Imagerie médicale Complications
#4

Quels biomarqueurs indiquent l'UPR ?

Des protéines comme la CHOP et la GRP78 sont des biomarqueurs de l'UPR.
Biomarqueurs Protéines chaperonnes
#5

L'historique médical aide-t-il au diagnostic ?

Oui, l'historique de maladies métaboliques ou génétiques est pertinent.
Antécédents médicaux Maladies métaboliques

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes de l'UPR ?

Les symptômes incluent fatigue, douleurs musculaires et troubles métaboliques.
Fatigue Troubles métaboliques
#2

L'UPR cause-t-elle des douleurs ?

Oui, des douleurs musculaires et articulaires peuvent survenir.
Douleur musculaire Douleur articulaire
#3

Y a-t-il des symptômes neurologiques ?

Des troubles cognitifs et des maux de tête peuvent être présents.
Troubles cognitifs Céphalée
#4

L'UPR affecte-t-elle le métabolisme ?

Oui, elle peut entraîner des déséquilibres métaboliques et de la résistance à l'insuline.
Métabolisme Résistance à l'insuline
#5

Des symptômes digestifs sont-ils possibles ?

Oui, des nausées et des troubles gastro-intestinaux peuvent se manifester.
Nausées Troubles gastro-intestinaux

Prévention 5

#1

Comment prévenir l'UPR ?

Maintenir un mode de vie sain et gérer le stress peut aider à prévenir l'UPR.
Mode de vie sain Gestion du stress
#2

L'évitement de toxines est-il important ?

Oui, éviter les toxines environnementales peut réduire le risque d'UPR.
Toxines Environnement
#3

Les bilans de santé réguliers sont-ils utiles ?

Oui, des bilans réguliers peuvent détecter des problèmes précoces liés à l'UPR.
Bilan de santé Prévention
#4

L'éducation sur l'UPR est-elle nécessaire ?

Oui, sensibiliser les patients et les professionnels est crucial pour la prévention.
Éducation à la santé Sensibilisation
#5

Le soutien psychologique aide-t-il ?

Oui, le soutien psychologique peut réduire le stress et améliorer la santé globale.
Soutien psychologique Santé mentale

Traitements 5

#1

Quels traitements existent pour l'UPR ?

Les traitements incluent des thérapies ciblées et des médicaments anti-inflammatoires.
Thérapies ciblées Médicaments anti-inflammatoires
#2

L'alimentation influence-t-elle l'UPR ?

Oui, une alimentation riche en antioxydants peut aider à réduire le stress cellulaire.
Antioxydants Nutrition
#3

Les exercices physiques sont-ils bénéfiques ?

Oui, l'exercice modéré peut améliorer la réponse au stress cellulaire.
Exercice physique Stress cellulaire
#4

Des médicaments spécifiques sont-ils prescrits ?

Des médicaments comme les inhibiteurs de la protéase peuvent être utilisés.
Inhibiteurs de protéase Médicaments
#5

La thérapie génique est-elle une option ?

La thérapie génique est en recherche pour corriger des défauts liés à l'UPR.
Thérapie génique Recherche

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir ?

Des maladies métaboliques, des troubles neurologiques et des cancers peuvent survenir.
Maladies métaboliques Cancers
#2

L'UPR peut-elle entraîner des maladies chroniques ?

Oui, l'UPR est liée à des maladies chroniques comme le diabète et l'obésité.
Diabète Obésité
#3

Y a-t-il un risque accru de cancer ?

Oui, l'UPR est associée à un risque accru de certains types de cancer.
Cancer Risque
#4

Des troubles cardiovasculaires sont-ils possibles ?

Oui, l'UPR peut contribuer à des troubles cardiovasculaires et à l'inflammation.
Troubles cardiovasculaires Inflammation
#5

L'UPR affecte-t-elle la longévité ?

Des études suggèrent que l'UPR peut influencer la longévité et la santé globale.
Longévité Santé globale

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque de l'UPR ?

Les facteurs incluent le stress oxydatif, l'inflammation et des prédispositions génétiques.
Stress oxydatif Prédispositions génétiques
#2

L'âge est-il un facteur de risque ?

Oui, le vieillissement augmente le risque de dysfonctionnement de l'UPR.
Vieillissement Dysfonctionnement
#3

Le mode de vie influence-t-il l'UPR ?

Oui, un mode de vie sédentaire et une mauvaise alimentation augmentent le risque.
Mode de vie sédentaire Alimentation
#4

Les maladies auto-immunes sont-elles un risque ?

Oui, les maladies auto-immunes peuvent exacerber la réponse aux protéines mal repliées.
Maladies auto-immunes Exacerbation
#5

Le tabagisme est-il un facteur de risque ?

Oui, le tabagisme est lié à un stress cellulaire accru et à l'UPR.
Tabagisme Stress cellulaire
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 08/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Nektarios Barabutis

9 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Basic Pharmaceutical and Toxicological Sciences, College of Pharmacy, University of Louisiana Monroe, Monroe, LA, USA.
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Khadeja-Tul Kubra

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Basic Pharmaceutical and Toxicological Sciences, College of Pharmacy, University of Louisiana Monroe, Monroe, LA 71201, USA.
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Federica Brandizzi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • MSU-DOE Plant Research Lab and Plant Biology Department Michigan State University, East Lansing, MI, USA. fb@msu.edu.
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Wensheng Lin

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neuroscience; Institute for Translational Neuroscience, University of Minnesota, Minneapolis, MN, USA.
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Mohammad S Akhter

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Affiliations :
  • School of Basic Pharmaceutical and Toxicological Sciences, College of Pharmacy, University of Louisiana Monroe, Monroe, LA 71201, USA.
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Mohammad A Uddin

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Affiliations :
  • School of Basic Pharmaceutical and Toxicological Sciences, College of Pharmacy, University of Louisiana Monroe, Monroe, LA 71201, USA.
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Kazutoshi Mori

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biophysics, Graduate School of Science, Kyoto University, Kyoto 606-8502, Japan.
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Srividhya Iyer

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Affiliations :
  • Department of Orthopedics, University of Colorado Anschutz Medical Campus, 12800 E 19th Ave, Mailstop:8343, Aurora, CO, 80045, USA. Srividhya.Iyer@cuanschutz.edu.
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Claudio Hetz

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Biomedical Neuroscience Institute, Faculty of Medicine, University of Chile, Santiago, Chile. chetz@med.uchile.cl.
  • FONDAP Center for Geroscience Brain Health and Metabolism (GERO), Santiago, Chile. chetz@med.uchile.cl.
  • Program of Cellular and Molecular Biology, Institute of Biomedical Science, University of Chile, Santiago, Chile. chetz@med.uchile.cl.
  • Buck Institute for Research on Aging, Novato, CA, USA. chetz@med.uchile.cl.
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Cole M Haynes

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Molecular, Cell and Cancer Biology, University of Massachusetts Medical School, Worcester, Massachusetts 01605.
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Katarzyna Mnich

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Affiliations :
  • Apoptosis Research Centre, School of Natural Sciences, National University of Ireland, Galway, Ireland.
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Afshin Samali

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Affiliations :
  • Apoptosis Research Centre, School of Natural Sciences, National University of Ireland, Galway, Ireland.
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Adrienne M Gorman

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Affiliations :
  • Apoptosis Research Centre, School of Natural Sciences, National University of Ireland, Galway, Ireland.
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Robert Ernst

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Affiliations :
  • Medical Biochemistry and Molecular Biology, Medical Faculty, Saarland University, 66421 Homburg, Germany.
  • Preclinical Center for Molecular Signaling (PZMS), Medical Faculty, Saarland University, 66421 Homburg, Germany.
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Yuki Ishiwata-Kimata

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Biological Science, Graduate School of Science and Technology, Nara Institute of Science and Technology, 8916-5 Takayama, Ikoma, Nara 630-0192, Japan.
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Yukio Kimata

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Biological Science, Graduate School of Science and Technology, Nara Institute of Science and Technology, 8916-5 Takayama, Ikoma, Nara 630-0192, Japan.
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Alessandro Vitale

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Istituto di Biologia e Biotecnologia Agraria, Consiglio Nazionale delle Ricerche, Milano 20133, Italy.
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Emanuela Pedrazzini

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Istituto di Biologia e Biotecnologia Agraria, Consiglio Nazionale delle Ricerche, Milano 20133, Italy.
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Adam Read

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biosciences, Durham University, South Road, Durham DH1 3LE, UK.
  • Biophysical Sciences Institute, Durham University, South Road, Durham DH1 3LE, UK.
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Martin Schröder

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biosciences, Durham University, South Road, Durham DH1 3LE, UK.
  • Biophysical Sciences Institute, Durham University, South Road, Durham DH1 3LE, UK.
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Sources (10000 au total)

Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...