Titre : Épines dendritiques

Épines dendritiques : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Communication Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer des anomalies des épines dendritiques ?

L'imagerie par fluorescence et la microscopie électronique sont utilisées pour évaluer les épines.
Épines dendritiques Microscopie électronique
#2

Quels tests sont utilisés pour étudier les épines dendritiques ?

Des techniques comme la microscopie à fluorescence et l'immunohistochimie sont courantes.
Immunohistochimie Microscopie à fluorescence
#3

Peut-on mesurer la densité des épines dendritiques ?

Oui, la densité peut être quantifiée par des méthodes d'imagerie avancées.
Densité des épines dendritiques Imagerie avancée
#4

Quels marqueurs sont utilisés pour identifier les épines dendritiques ?

Des marqueurs spécifiques comme la protéine PSD-95 sont souvent utilisés.
Protéine PSD-95 Marqueurs neuronaux
#5

Les épines dendritiques peuvent-elles être visualisées in vivo ?

Oui, des techniques d'imagerie in vivo permettent de visualiser les épines en temps réel.
Imagerie in vivo Épines dendritiques

Symptômes 5

#1

Quels symptômes sont associés à des dysfonctionnements des épines dendritiques ?

Des troubles cognitifs, des problèmes de mémoire et des troubles de l'humeur peuvent survenir.
Troubles cognitifs Troubles de l'humeur
#2

Les épines dendritiques affectent-elles le comportement ?

Oui, des modifications des épines peuvent influencer le comportement et l'apprentissage.
Comportement Apprentissage
#3

Comment les épines dendritiques sont-elles liées à l'autisme ?

Des anomalies dans la structure des épines dendritiques sont observées chez certains patients autistes.
Autisme Anomalies neuronales
#4

Les épines dendritiques jouent-elles un rôle dans la dépression ?

Oui, des changements dans les épines dendritiques sont associés à des symptômes dépressifs.
Dépression Plasticité synaptique
#5

Peut-on observer des symptômes neurologiques liés aux épines ?

Des troubles neurologiques peuvent être liés à des modifications des épines dendritiques.
Troubles neurologiques Épines dendritiques

Prévention 5

#1

Comment prévenir les dysfonctionnements des épines dendritiques ?

Un mode de vie sain, incluant une bonne nutrition et de l'exercice, est essentiel.
Mode de vie sain Prévention
#2

Le stress affecte-t-il les épines dendritiques ?

Oui, le stress chronique peut altérer la structure et la fonction des épines.
Stress Épines dendritiques
#3

La méditation peut-elle aider les épines dendritiques ?

Oui, la méditation peut améliorer la plasticité neuronale et la santé des épines.
Méditation Plasticité neuronale
#4

Les activités sociales influencent-elles les épines ?

Oui, l'interaction sociale peut favoriser la santé des épines dendritiques.
Activités sociales Santé mentale
#5

Y a-t-il des suppléments pour protéger les épines ?

Des suppléments comme les antioxydants peuvent soutenir la santé neuronale.
Antioxydants Suppléments nutritionnels

Traitements 5

#1

Quels traitements ciblent les épines dendritiques ?

Des médicaments comme les antidépresseurs peuvent influencer la morphologie des épines.
Antidépresseurs Traitements neurologiques
#2

La thérapie comportementale aide-t-elle les épines dendritiques ?

Oui, la thérapie peut améliorer la plasticité synaptique et la structure des épines.
Thérapie comportementale Plasticité synaptique
#3

Les interventions nutritionnelles affectent-elles les épines ?

Certaines nutriments, comme les oméga-3, peuvent favoriser la santé des épines dendritiques.
Nutrition Oméga-3
#4

Y a-t-il des traitements expérimentaux pour les épines dendritiques ?

Des recherches sur des médicaments ciblant la plasticité synaptique sont en cours.
Médicaments expérimentaux Plasticité synaptique
#5

Les exercices cognitifs peuvent-ils aider les épines ?

Oui, des exercices cognitifs peuvent stimuler la formation et la santé des épines dendritiques.
Exercices cognitifs Plasticité neuronale

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent résulter de dysfonctionnements des épines ?

Des troubles neurologiques, des déficits cognitifs et des maladies mentales peuvent survenir.
Troubles neurologiques Déficits cognitifs
#2

Les épines dendritiques sont-elles liées à des maladies neurodégénératives ?

Oui, des modifications des épines sont observées dans des maladies comme Alzheimer.
Maladie d'Alzheimer Maladies neurodégénératives
#3

Comment les épines affectent-elles la mémoire ?

Des épines dendritiques saines sont cruciales pour la formation et le rappel des souvenirs.
Mémoire Plasticité synaptique
#4

Les troubles de l'humeur sont-ils liés aux épines ?

Oui, des anomalies dans les épines dendritiques peuvent contribuer aux troubles de l'humeur.
Troubles de l'humeur Épines dendritiques
#5

Les épines dendritiques peuvent-elles affecter l'apprentissage ?

Oui, des modifications des épines peuvent entraver les processus d'apprentissage.
Apprentissage Plasticité neuronale

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque influencent les épines dendritiques ?

Des facteurs comme le stress, la génétique et l'environnement peuvent affecter les épines.
Stress Facteurs génétiques
#2

L'âge a-t-il un impact sur les épines dendritiques ?

Oui, le vieillissement peut entraîner une réduction de la densité des épines dendritiques.
Vieillissement Densité des épines dendritiques
#3

Les maladies métaboliques affectent-elles les épines ?

Oui, des maladies comme le diabète peuvent altérer la structure des épines dendritiques.
Diabète Maladies métaboliques
#4

Le mode de vie influence-t-il les épines dendritiques ?

Oui, un mode de vie sédentaire peut nuire à la santé des épines neuronales.
Mode de vie sédentaire Santé neuronale
#5

Les traumatismes crâniens affectent-ils les épines ?

Oui, les traumatismes crâniens peuvent entraîner des modifications des épines dendritiques.
Traumatismes crâniens Épines dendritiques
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 13/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Shigeo Okabe

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Cellular Neurobiology, Graduate School of Medicine, The University of Tokyo, Tokyo, Japan.

Alberto A Rasia-Filho

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Basic Sciences/Physiology and Graduate Program in Biosciences, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre, Porto Alegre, RS, Brazil.
  • Graduate Program in Neuroscience, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brazil.
Publications dans "Épines dendritiques" :

Oliver von Bohlen Und Halbach

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institut für Anatomie und Zellbiologie, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Germany.
Publications dans "Épines dendritiques" :

Rafael Yuste

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Neurotechnology Center, Department of Biological Sciences, Columbia University, New York, NY 10027, USA.
Publications dans "Épines dendritiques" :

Huaye Zhang

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neuroscience and Cell Biology, Rutgers Robert Wood Johnson Medical School, Piscataway, NJ, 08854, USA. Electronic address: huaye.zhang@rutgers.edu.
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Padmini Rangamani

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Mechanical and Aerospace Engineering, University of California, San Diego, La Jolla, CA, United States.

Maria Elisa Calcagnotto

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Graduate Program in Neuroscience, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brazil.
  • Department of Biochemistry, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brazil.
  • Graduate Program in Biochemistry, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brazil.
  • Graduate Program in Psychiatry and Behavioral Science, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brazil.
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Curtis A Benson

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology and Center for Neuroscience and Regeneration Research, Yale University School of Medicine, New Haven, CT, USA.
  • Rehabilitation Research Center, Veterans Affairs Connecticut Healthcare System, West Haven, CT, USA.
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Marike L Reimer

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology and Center for Neuroscience and Regeneration Research, Yale University School of Medicine, New Haven, CT, USA.
  • Rehabilitation Research Center, Veterans Affairs Connecticut Healthcare System, West Haven, CT, USA.
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Andrew M Tan

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology and Center for Neuroscience and Regeneration Research, Yale University School of Medicine, New Haven, CT, USA.
  • Rehabilitation Research Center, Veterans Affairs Connecticut Healthcare System, West Haven, CT, USA.
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Netanel Ofer

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Affiliations :
  • Neurotechnology Center, Department of Biological Sciences, Columbia University, New York, NY 10027, USA.
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Isabel Fernaud-Espinosa

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Affiliations :
  • Laboratorio Cajal de Circuitos Corticales (CTB), Centro de Tecnología Biomédica, Universidad Politécnica de Madrid, Campus Montegancedo S/N, Pozuelo de Alarcon, 28223, Madrid, Spain.
  • Departamento de Neurobiología Funcional y de Sistemas, Instituto Cajal, CSIC, Avenida Doctor Arce, 37, 28002, Madrid, Spain.
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Javier DeFelipe

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Affiliations :
  • Laboratorio Cajal de Circuitos Corticales (CTB), Centro de Tecnología Biomédica, Universidad Politécnica de Madrid, Campus Montegancedo S/N, Pozuelo de Alarcon, 28223, Madrid, Spain.
  • Departamento de Neurobiología Funcional y de Sistemas, Instituto Cajal, CSIC, Avenida Doctor Arce, 37, 28002, Madrid, Spain.
  • Centro de Investigación Biomédica en Red Sobre Enfermedades Neurodegenerativas (CIBERNED), ISCIII, Madrid, Spain.
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Elizabeth D Holland

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Hannah L Miller

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Matthew M Millette

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Russell J Taylor

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Gabrielle L Drucker

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Erik W Dent

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Karen Zito

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Affiliations :
  • 1 Center for Neuroscience, University of California, Davis, CA, USA.
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The goal of the Collaborative Commentary (CC) system is to make the TalkBank adult clinical databases-including AphasiaBank, DementiaBank, RHDBank, and TBIBank-open to commentary and analysis from the... CC allows a group leader to establish a commentary group and invite colleagues or students to join as members of the group. Members can then browse through the transcript database using the TalkBank B... CC was released for public use in August 2022. It is being used currently in five research projects and eight classes. An important feature of CC is its ability to evaluate the reliability of coding s... CC can contribute to a better understanding of connected speech features in aphasia, dementia, right hemisphere disorder, and traumatic brain injury. CC represents an extreme innovation not only for t...

Communication experiences of healthcare students whilst managing adults with communication disorders.

Research has found that people with communication disabilities are three times more likely to encounter medical mishaps. Almost a third of patients with speech-language therapy (SLT) diagnoses have ot... This study aims to describe the communication challenges and strategies employed by a group of final year Nursing, Medicine, Dietetics and Human Nutrition, Physiotherapy and Occupational Therapy stude... A qualitative, phenomenological study design was used. Questionnaires were electronically distributed, and results were analysed thematically.... The most significant challenges whilst managing adults with communication disorders were patients' receptive and expressive language difficulties. Further challenges included lack of knowledge surroun... This study revealed that there is a need to develop healthcare students' skills in managing adults with communication disorders. This is because of the challenges faced and inefficiency of the strateg...

Effect of Multivoice Chorus on Interpersonal Communication Disorder.

As a type of music therapy, multipart chorus does not have high requirements for participants, and the basic level can be high or low. For college students, it is more likely to participate. Exploring... Fifty college students in prison were selected as subjects and randomly divided into the control group and experimental group. The multivoice chorus method was used to conduct an intervention test on ...

Dissemination Research in Communication Sciences and Disorders: A Tutorial.

The purpose of this tutorial is threefold: (a) to bring attention to the role and value of dissemination research in communication sciences and disorders (CSD), (b) to introduce a model that can be us... This tutorial begins with a discussion of the role of dissemination in clinical research, with emphasis on differentiating the unique value of dissemination within the broader context of dissemination... Dissemination research is an often overlooked but critical component of D&I efforts. When approached systematically and rigorously, dissemination can make meaningful contributions to clinical research...

Inequity in Peer Review in Communication Sciences and Disorders.

The American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) has committed to advancing diversity, equity, and inclusion (DEI) by retaining and advancing Black, Indigenous, and people of color (BIPOC) indi... Inequity at the individual and systemic levels in peer review can harm BIPOC CSD authors. Such inequity has effects not limited to peer review itself and exerts long-term adverse effects on the recrui...

Clinically Applicable Sociolinguistic Assessment for Cognitive-Communication Disorders.

The third International Cognitive-Communication Disorders Conference was held in early 2022, providing an opportunity for researchers and clinicians to discuss management of cognitive-communication di... Although there is a growing literature base that supports the inclusion of sociolinguistic methods, there remains a disconnect between the literature and clinical application that current researchers ... https://doi.org/10.23641/asha.21614268....

Open Science Practices in Communication Sciences and Disorders: A Survey.

Open science is a collection of practices that seek to improve the accessibility, transparency, and replicability of science. Although these practices have garnered interest in related fields, it rema... An online survey was disseminated to researchers in the United States actively engaged in CSD research. Four-core open science practices were examined:... Two hundred twenty-two participants met the inclusion criteria. Most participants were doctoral students (38%) or assistant professors (24%) at R1 institutions (58%). Participants reported low knowled... Although participation in open science appears low in the field of CSD, participants expressed a strong desire to learn more in order to engage in these practices in the future. Supplemental Material ...

Prevalence and functional impact of social (pragmatic) communication disorders.

The aim of this study was to evaluate the Children's Communication Checklist-2 (CCC-2) for measuring social-pragmatic communication deficits and to ascertain their prevalence and functional impact in ... We used parent and teacher responses to the CCC-2 to approximate inclusion (poor social-pragmatic skills) and exclusion (poor structural language skills or autistic symptomatology) criteria for social... Regardless of the diagnostic algorithm used, the resulting prevalence rates for social-pragmatic deficits indicated that very few children had isolated social-communication difficulties (0-1.3%). Howe... A considerable proportion of children in the early years of primary school has social-pragmatic deficits that interfere with behaviour and scholastic activity; however, these rarely occur in isolation...

Barriers to care: Caregivers' accounts of raising a child with a communication disorder.

There exists a dearth of research on the psychological experiences of childhood communication disorders. Caregivers of these children are one source who can provide us with this information since the ... The article presents the reported experiences of six parental caregivers raising a child with a communication disorder within Johannesburg.... Data were collected via semi-structured interviews and underwent an interpretative phenomenological analysis.... Five themes are presented: feeling out of control; barriers to accessing services; caregivers left speechless; a misunderstood disability; and relinquishing control: 'I needed to be a mommy'.... The caregivers relayed an initially negative experience in raising a child with a communication disorder, marred with worry and fear for the future. In accessing services, they narrated their experien...