Titre : Réponse aux protéines mal repliées

Réponse aux protéines mal repliées : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Interprofessional Relations

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une UPR ?

Le diagnostic repose sur des tests génétiques et des marqueurs de stress cellulaire.
Réponse aux protéines mal repliées Stress cellulaire
#2

Quels tests sont utilisés pour l'UPR ?

Des analyses de protéines et des biopsies tissulaires peuvent être effectuées.
Biopsie Analyse protéomique
#3

L'imagerie est-elle utile pour l'UPR ?

L'imagerie n'est pas spécifique, mais peut aider à évaluer des complications.
Imagerie médicale Complications
#4

Quels biomarqueurs indiquent l'UPR ?

Des protéines comme la CHOP et la GRP78 sont des biomarqueurs de l'UPR.
Biomarqueurs Protéines chaperonnes
#5

L'historique médical aide-t-il au diagnostic ?

Oui, l'historique de maladies métaboliques ou génétiques est pertinent.
Antécédents médicaux Maladies métaboliques

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes de l'UPR ?

Les symptômes incluent fatigue, douleurs musculaires et troubles métaboliques.
Fatigue Troubles métaboliques
#2

L'UPR cause-t-elle des douleurs ?

Oui, des douleurs musculaires et articulaires peuvent survenir.
Douleur musculaire Douleur articulaire
#3

Y a-t-il des symptômes neurologiques ?

Des troubles cognitifs et des maux de tête peuvent être présents.
Troubles cognitifs Céphalée
#4

L'UPR affecte-t-elle le métabolisme ?

Oui, elle peut entraîner des déséquilibres métaboliques et de la résistance à l'insuline.
Métabolisme Résistance à l'insuline
#5

Des symptômes digestifs sont-ils possibles ?

Oui, des nausées et des troubles gastro-intestinaux peuvent se manifester.
Nausées Troubles gastro-intestinaux

Prévention 5

#1

Comment prévenir l'UPR ?

Maintenir un mode de vie sain et gérer le stress peut aider à prévenir l'UPR.
Mode de vie sain Gestion du stress
#2

L'évitement de toxines est-il important ?

Oui, éviter les toxines environnementales peut réduire le risque d'UPR.
Toxines Environnement
#3

Les bilans de santé réguliers sont-ils utiles ?

Oui, des bilans réguliers peuvent détecter des problèmes précoces liés à l'UPR.
Bilan de santé Prévention
#4

L'éducation sur l'UPR est-elle nécessaire ?

Oui, sensibiliser les patients et les professionnels est crucial pour la prévention.
Éducation à la santé Sensibilisation
#5

Le soutien psychologique aide-t-il ?

Oui, le soutien psychologique peut réduire le stress et améliorer la santé globale.
Soutien psychologique Santé mentale

Traitements 5

#1

Quels traitements existent pour l'UPR ?

Les traitements incluent des thérapies ciblées et des médicaments anti-inflammatoires.
Thérapies ciblées Médicaments anti-inflammatoires
#2

L'alimentation influence-t-elle l'UPR ?

Oui, une alimentation riche en antioxydants peut aider à réduire le stress cellulaire.
Antioxydants Nutrition
#3

Les exercices physiques sont-ils bénéfiques ?

Oui, l'exercice modéré peut améliorer la réponse au stress cellulaire.
Exercice physique Stress cellulaire
#4

Des médicaments spécifiques sont-ils prescrits ?

Des médicaments comme les inhibiteurs de la protéase peuvent être utilisés.
Inhibiteurs de protéase Médicaments
#5

La thérapie génique est-elle une option ?

La thérapie génique est en recherche pour corriger des défauts liés à l'UPR.
Thérapie génique Recherche

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir ?

Des maladies métaboliques, des troubles neurologiques et des cancers peuvent survenir.
Maladies métaboliques Cancers
#2

L'UPR peut-elle entraîner des maladies chroniques ?

Oui, l'UPR est liée à des maladies chroniques comme le diabète et l'obésité.
Diabète Obésité
#3

Y a-t-il un risque accru de cancer ?

Oui, l'UPR est associée à un risque accru de certains types de cancer.
Cancer Risque
#4

Des troubles cardiovasculaires sont-ils possibles ?

Oui, l'UPR peut contribuer à des troubles cardiovasculaires et à l'inflammation.
Troubles cardiovasculaires Inflammation
#5

L'UPR affecte-t-elle la longévité ?

Des études suggèrent que l'UPR peut influencer la longévité et la santé globale.
Longévité Santé globale

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque de l'UPR ?

Les facteurs incluent le stress oxydatif, l'inflammation et des prédispositions génétiques.
Stress oxydatif Prédispositions génétiques
#2

L'âge est-il un facteur de risque ?

Oui, le vieillissement augmente le risque de dysfonctionnement de l'UPR.
Vieillissement Dysfonctionnement
#3

Le mode de vie influence-t-il l'UPR ?

Oui, un mode de vie sédentaire et une mauvaise alimentation augmentent le risque.
Mode de vie sédentaire Alimentation
#4

Les maladies auto-immunes sont-elles un risque ?

Oui, les maladies auto-immunes peuvent exacerber la réponse aux protéines mal repliées.
Maladies auto-immunes Exacerbation
#5

Le tabagisme est-il un facteur de risque ?

Oui, le tabagisme est lié à un stress cellulaire accru et à l'UPR.
Tabagisme Stress cellulaire
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 08/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Nektarios Barabutis

9 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Basic Pharmaceutical and Toxicological Sciences, College of Pharmacy, University of Louisiana Monroe, Monroe, LA, USA.
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Khadeja-Tul Kubra

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Basic Pharmaceutical and Toxicological Sciences, College of Pharmacy, University of Louisiana Monroe, Monroe, LA 71201, USA.
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Federica Brandizzi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • MSU-DOE Plant Research Lab and Plant Biology Department Michigan State University, East Lansing, MI, USA. fb@msu.edu.
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Wensheng Lin

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neuroscience; Institute for Translational Neuroscience, University of Minnesota, Minneapolis, MN, USA.
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Mohammad S Akhter

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Affiliations :
  • School of Basic Pharmaceutical and Toxicological Sciences, College of Pharmacy, University of Louisiana Monroe, Monroe, LA 71201, USA.
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Mohammad A Uddin

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Affiliations :
  • School of Basic Pharmaceutical and Toxicological Sciences, College of Pharmacy, University of Louisiana Monroe, Monroe, LA 71201, USA.
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Kazutoshi Mori

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Affiliations :
  • Department of Biophysics, Graduate School of Science, Kyoto University, Kyoto 606-8502, Japan.
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Srividhya Iyer

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Affiliations :
  • Department of Orthopedics, University of Colorado Anschutz Medical Campus, 12800 E 19th Ave, Mailstop:8343, Aurora, CO, 80045, USA. Srividhya.Iyer@cuanschutz.edu.
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Claudio Hetz

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Biomedical Neuroscience Institute, Faculty of Medicine, University of Chile, Santiago, Chile. chetz@med.uchile.cl.
  • FONDAP Center for Geroscience Brain Health and Metabolism (GERO), Santiago, Chile. chetz@med.uchile.cl.
  • Program of Cellular and Molecular Biology, Institute of Biomedical Science, University of Chile, Santiago, Chile. chetz@med.uchile.cl.
  • Buck Institute for Research on Aging, Novato, CA, USA. chetz@med.uchile.cl.
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Cole M Haynes

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Molecular, Cell and Cancer Biology, University of Massachusetts Medical School, Worcester, Massachusetts 01605.
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Katarzyna Mnich

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Affiliations :
  • Apoptosis Research Centre, School of Natural Sciences, National University of Ireland, Galway, Ireland.
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Afshin Samali

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Affiliations :
  • Apoptosis Research Centre, School of Natural Sciences, National University of Ireland, Galway, Ireland.
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Adrienne M Gorman

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Affiliations :
  • Apoptosis Research Centre, School of Natural Sciences, National University of Ireland, Galway, Ireland.
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Robert Ernst

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Affiliations :
  • Medical Biochemistry and Molecular Biology, Medical Faculty, Saarland University, 66421 Homburg, Germany.
  • Preclinical Center for Molecular Signaling (PZMS), Medical Faculty, Saarland University, 66421 Homburg, Germany.
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Yuki Ishiwata-Kimata

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Affiliations :
  • Division of Biological Science, Graduate School of Science and Technology, Nara Institute of Science and Technology, 8916-5 Takayama, Ikoma, Nara 630-0192, Japan.
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Yukio Kimata

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Biological Science, Graduate School of Science and Technology, Nara Institute of Science and Technology, 8916-5 Takayama, Ikoma, Nara 630-0192, Japan.
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Alessandro Vitale

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Affiliations :
  • Istituto di Biologia e Biotecnologia Agraria, Consiglio Nazionale delle Ricerche, Milano 20133, Italy.
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Emanuela Pedrazzini

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Istituto di Biologia e Biotecnologia Agraria, Consiglio Nazionale delle Ricerche, Milano 20133, Italy.
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Adam Read

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biosciences, Durham University, South Road, Durham DH1 3LE, UK.
  • Biophysical Sciences Institute, Durham University, South Road, Durham DH1 3LE, UK.
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Martin Schröder

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biosciences, Durham University, South Road, Durham DH1 3LE, UK.
  • Biophysical Sciences Institute, Durham University, South Road, Durham DH1 3LE, UK.
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Post-partum haemorrhage (PPH) is an obstetric emergency that requires effective teamwork under complex conditions. We explored healthcare team performance for women who suffered a PPH, focusing on rel... In collaboration with clinical teams, we implemented structural, process and relational interventions to improve teamwork in PPH cases. We were guided by the conceptual framework of Relational Coordin... Four overarching themes were identified: 1) Teamwork, clear roles and identified leadership are critical. 2) Relational factors powerfully underpin teamwork behaviours-shared goals, shared knowledge, ... Teamwork, relationships, and the context of care can be actively shaped in partnership with clinicians to support high performance in maternity care. We present our multifaceted approach as a guide fo...

Interprofessional identity and motivation towards interprofessional collaboration.

It is unknown whether interprofessional identity is able to explain interprofessional behaviours. Extended professional identity theory provides clues by combining two psychological identity approache... Participants of this double-blinded study were 47 dentistry and 41 dental hygiene students (86.3% response) without interprofessional education (IPE) experience. Group productivity was used as indicat... No interprofessional identity differences were found with regard to gender and profession. The mean difference between groups with low versus high interprofessional identity was 0.5 (M = 3.4; SD = 0.5... Interprofessional identity has a positive effect on congruent interprofessional behaviours after 10 weeks. More research is required to understand interprofessional identity in relation to performance...

Factors related to implementation of an interprofessional communication concept in thoracic oncology: a mixed-methods study.

An innovative patient-centred interprofessional communication concept with advanced lung cancer patients (Heidelberg Milestone Communication Approach, MCA) has been developed and implemented. Role cha... In a longitudinal study, 3 of the 4 subscales of the validated German translation of the University of the West of England Interprofessional Questionnaire (UWE-IP-D) were collected prior to implementa... The survey with 87 staff (44 nurses, 13 physicians, 12 psycho-social staff, 7 therapists, and 11 others) participating at least once found heterogeneous attitudes. 'Communication and Teamwork' and 'In... Positive experiences and potential shortfalls in the implementation were observed. Future introductions of interprofessional communication concepts require further activities which should address the ... DRKS00013469 / Date of registration: 22/12/2017....

What factors facilitate interprofessional collaboration outcomes in interprofessional education? A multi-level perspective.

Interprofessional education (IPE) harnesses the power of teams to facilitate collaborative learning across disciplines. However, prior research has not paid sufficient attention to the role of team-le... To test whether interprofessional attitudes at the team and student levels predict IPE collaboration outcomes, conducted multilevel modeling. We used the pretest and posttest data from 323 healthcare ... Among the interprofessional attitudes, "teamwork, roles, and responsibilities" was found to be the best predictor of IPE outcomes, both at the student and team levels. Students who recognized the bene... Students' attitudes towards teamwork, roles, and responsibilities in interprofessional collaborative practice, both at the student and team levels, are important to attaining positive student- and tea...

Nursing students' interprofessional socialisation and readiness for interprofessional learning: A cross-sectional research study.

Interprofessional education programs in university settings have facilitated the development of student attributes needed to become a team-player, understand roles and responsibilities of other health... To examine readiness of undergraduate nursing students for interprofessional learning and interprofessional socialisation.... A cross-sectional design was used to examine the correlation between interprofessional learning and socialisation, and group differences between mode of study, year level, and prior healthcare experie... A large Australian regional university, across two campuses.... A total of 103 undergraduate nursing students across year levels, including 58 enrolled on-campus, and 45 studying externally.... Students completed an online survey using the Readiness for Interprofessional Learning Scale and the Interprofessional Socialisation and Valuing Scale. Data analyses included independent t-tests, and ... No significant differences in student readiness for interprofessional learning or interprofessional socialisation were found between on-campus and external modes of study and between healthcare experi... Readiness for interprofessional learning and interprofessional socialisation and were not impacted by the students' mode of study; however, previous experience in the healthcare industry and duration ...

Interprofessional simulation of acute care for nursing and medical students: interprofessional competencies and transfer to the workplace.

Teamwork and communication are essential tools for doctors, nurses and other team members in the management of critically ill patients. Early interprofessional education during study, using acute care... A comparative sequential quantitative-qualitative study was used to understand interprofessional learning outcomes in nursing and medical students after simulation of acute care. Students were assigne... One hundred and ninety-one students participated in this study (131 medical, 60 nursing students). No differences were found between the intervention and control group in overall ICCAS scores for both... Interprofessional simulation training did show measurable growth of interprofessional competencies, but so did uniprofessional training. Both medical and nursing students reported increased awareness ...

Development of a pilot interprofessional education workshop for healthcare students and assessment of interprofessional collaborative competency attainment.

We describe the development and student evaluation of a collaborative health service provider and higher education institution initiative designed to deliver an Interprofessional Education (IPE) pilot...

The Interprofessional Standardized Patient Experience: An Effective Interprofessional Education Activity for Prelicensure Health Professional Students.

For future success in the modern health care environment, health professions students require effective interprofessional education experiences to develop their perceptions of other professionals on t... The ISPE involved collaboration among students to conduct a subjective interview. Students from six health care professions individually interviewed a simulated patient while being observed by student... Over 4 consecutive academic years, 1,265 students completed the ISPE, and 1,028 completed the pre- and post-ISPE surveys. Analysis of the survey responses indicated that the ISPE enhanced student awar... A single ISPE had a significant impact on prelicensure students' perceptions. The ISPE is a novel and effective approach to interprofessional education that students appreciate....

Sharpening the lens to evaluate interprofessional education and interprofessional collaboration by improving the conceptual framework: a critical discussion.

It has been difficult to demonstrate that interprofessional education (IPE) and interprofessional collaboration (IPC) have positive effects on patient care quality, cost effectiveness of patient care,...