Titre : Maladie de Chagas

Maladie de Chagas : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Teaching

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on la maladie de Chagas ?

Le diagnostic repose sur des tests sérologiques pour détecter les anticorps anti-T. cruzi.
Maladie de Chagas Trypanosomose Tests sérologiques
#2

Quels examens sont utilisés pour le diagnostic ?

Des tests comme l'ELISA, l'immunofluorescence et la PCR sont couramment utilisés.
Maladie de Chagas PCR Immunofluorescence
#3

Peut-on diagnostiquer la maladie par biopsie ?

Oui, une biopsie de tissu peut révéler la présence du parasite dans certains cas.
Maladie de Chagas Biopsie Trypanosoma cruzi
#4

Quels sont les signes cliniques au diagnostic ?

Les signes peuvent inclure des œdèmes, des éruptions cutanées et des symptômes cardiaques.
Maladie de Chagas Symptômes cliniques Cardiopathie
#5

La maladie de Chagas est-elle toujours symptomatique ?

Non, elle peut être asymptomatique pendant des années avant d'entraîner des complications.
Maladie de Chagas Asymptomatique Complications

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes aigus de la maladie de Chagas ?

Les symptômes aigus incluent fièvre, fatigue, et gonflement au site de la piqûre.
Maladie de Chagas Symptômes aigus Fièvre
#2

Quels symptômes chroniques peuvent apparaître ?

Les symptômes chroniques incluent des problèmes cardiaques et digestifs, comme l'arythmie.
Maladie de Chagas Symptômes chroniques Cardiopathie
#3

Y a-t-il des symptômes cutanés associés ?

Oui, des éruptions cutanées et des lésions peuvent se développer, surtout au stade aigu.
Maladie de Chagas Symptômes cutanés Lésions
#4

Comment se manifeste l'œdème de l'œil ?

L'œdème de l'œil, ou signe de Romaña, se manifeste par un gonflement autour de l'œil.
Maladie de Chagas Signe de Romaña Œdème
#5

Les symptômes varient-ils selon les régions ?

Oui, les symptômes peuvent varier en fonction de la souche du parasite et de l'hôte.
Maladie de Chagas Variabilité des symptômes Trypanosoma cruzi

Prévention 5

#1

Comment prévenir la maladie de Chagas ?

La prévention inclut l'amélioration des conditions de logement et l'utilisation d'insecticides.
Maladie de Chagas Prévention Insecticides
#2

Les moustiquaires sont-elles efficaces ?

Oui, les moustiquaires peuvent réduire le contact avec les insectes vecteurs de la maladie.
Maladie de Chagas Moustiquaires Vecteurs
#3

L'éducation sanitaire joue-t-elle un rôle ?

Oui, l'éducation sur les risques et les méthodes de prévention est cruciale pour réduire l'incidence.
Maladie de Chagas Éducation sanitaire Prévention
#4

Les tests de dépistage sont-ils importants ?

Oui, le dépistage des donneurs de sang et des femmes enceintes est essentiel pour prévenir la transmission.
Maladie de Chagas Dépistage Transmission
#5

Peut-on prévenir la transmission par voie orale ?

Oui, éviter la consommation d'aliments contaminés peut prévenir la transmission orale de la maladie.
Maladie de Chagas Transmission orale Prévention

Traitements 5

#1

Quel est le traitement principal de la maladie de Chagas ?

Le traitement principal est l'utilisation de médicaments antiparasitaires comme le benznidazole.
Maladie de Chagas Benznidazole Traitement antiparasitaire
#2

Le traitement est-il efficace à tous les stades ?

Le traitement est plus efficace au stade aigu; son efficacité diminue au stade chronique.
Maladie de Chagas Stade aigu Efficacité du traitement
#3

Y a-t-il des effets secondaires au traitement ?

Oui, des effets secondaires comme des éruptions cutanées et des troubles gastro-intestinaux peuvent survenir.
Maladie de Chagas Effets secondaires Eruptions cutanées
#4

Des traitements alternatifs existent-ils ?

Des traitements alternatifs sont en cours d'étude, mais le benznidazole reste le standard.
Maladie de Chagas Traitements alternatifs Benznidazole
#5

Le traitement prévient-il les complications ?

Un traitement précoce peut réduire le risque de complications à long terme, comme les problèmes cardiaques.
Maladie de Chagas Complications Prévention

Complications 5

#1

Quelles sont les complications cardiaques possibles ?

Les complications cardiaques incluent l'insuffisance cardiaque, les arythmies et la cardiomyopathie.
Maladie de Chagas Complications cardiaques Cardiomyopathie
#2

La maladie peut-elle affecter le système digestif ?

Oui, des complications digestives comme l'agrandissement de l'œsophage ou du côlon peuvent survenir.
Maladie de Chagas Complications digestives Œsophage
#3

Y a-t-il des risques de décès liés à la maladie ?

Oui, des complications graves peuvent entraîner la mort, surtout si non traitées.
Maladie de Chagas Risque de décès Complications
#4

Les complications sont-elles réversibles ?

Certaines complications peuvent être gérées, mais beaucoup sont irréversibles sans traitement précoce.
Maladie de Chagas Complications Traitement précoce
#5

Comment les complications affectent-elles la qualité de vie ?

Les complications peuvent gravement affecter la qualité de vie, limitant les activités quotidiennes.
Maladie de Chagas Qualité de vie Complications

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque ?

Les facteurs incluent la pauvreté, le manque d'accès à des logements sains et l'exposition aux insectes vecteurs.
Maladie de Chagas Facteurs de risque Pauvreté
#2

Les voyages dans certaines régions augmentent-ils le risque ?

Oui, voyager dans des zones endémiques augmente le risque d'exposition au parasite.
Maladie de Chagas Voyages Zones endémiques
#3

Les conditions de vie influencent-elles le risque ?

Oui, vivre dans des habitations en terre ou en bois augmente le risque d'infestation par les triatomes.
Maladie de Chagas Conditions de vie Triatomes
#4

Les antécédents familiaux jouent-ils un rôle ?

Oui, avoir des antécédents familiaux de la maladie peut augmenter le risque d'infection.
Maladie de Chagas Antécédents familiaux Infection
#5

Les personnes immunodéprimées sont-elles plus à risque ?

Oui, les personnes immunodéprimées peuvent être plus susceptibles de développer des formes graves de la maladie.
Maladie de Chagas Immunodépression Formes graves
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 22/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Israel Molina

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Tropical Medicine Unit, Department of Infectious Diseases, Vall d'Hebron University Hospital, PROSICS Barcelona, Barcelona, Spain; Instituto René Rachou-FIOCRUZ Minas, Chagas Disease Research Group, Belo Horizonte, MG, Brazil.
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Eva H Clark

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Section of Infectious Diseases, Department of Medicine, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, USA.
  • Division of Tropical Medicine, Department of Pediatrics, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, USA.
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Caryn Bern

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Epidemiology and Biostatistics, University of California San Francisco School of Medicine, San Francisco, California, USA.
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Carlos A Morillo

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Cardiology, Department of Cardiac Sciences, Libin Cardiovascular Institute of Alberta, University of Calgary, Foothills Medical Centre, Room C823, 1403 29th Street Northwest, Calgary, Alberta T2N 2T9, Canada. Electronic address: carlos.morillo@ucalgary.ca.
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Susan P Montgomery

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Affiliations :
  • Parasitic Diseases Branch, Centers for Disease Control and Prevention, Atlanta, Georgia (S.P.M.).
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Clara Crespillo-Andújar

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Affiliations :
  • National Referral Unit for Tropical Diseases, Infectious Diseases Department, Ramón y Cajal University Hospital, IRYCIS, 28034 Madrid, Spain.
  • CIBER de Enfermedades Infecciosas, Instituto de Salud Carlos III, 28029 Madrid, Spain.
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None None

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Sergio Sosa-Estani

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Affiliations :
  • Drugs for Neglected Diseases initiative-Latin America, Rio de Janeiro, BR.
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Kate Ralston

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Affiliations :
  • World Heart Federation, Geneva, CH.
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Pablo Perel

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • World Heart Federation, Geneva, CH.
  • Centre for Global Chronic Conditions, London School of Hygiene and Tropical Medicine, London, GB.
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Andréa Silvestre de Sousa

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Evandro Chagas National Institute of Infectious Diseases, Oswaldo Cruz Foundation, Rio de Janeiro, Brazil; Department of Internal Medicine, School of Medicine, Federal University of Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil. Electronic address: andrea.silvestre@fiocruz.br.
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Debbie Vermeij

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Affiliations :
  • Evandro Chagas National Institute of Infectious Diseases, Oswaldo Cruz Foundation, Rio de Janeiro, Brazil.
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Alejandro O Luquetti

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Affiliations :
  • Center of Studies for Chagas Disease, Hospital das Clínicas, Federal University of Goiás, Goiânia, Brazil.
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Jaime Altcheh

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Affiliations :
  • Servicio de Parasitología y Enfermedad de Chagas, Hospital de Niños "Dr. Ricardo Gutiérrez", Instituto Multidisciplinario de Investigación en Patologías Pediátricas (IMIPP), CONICET-GCBA, Buenos Aires C1425EFD, Argentina.
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Maria Aparecida Shikanai-Yasuda

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Affiliations :
  • Department of Infectious and Parasitic Diseases, Faculdade Medicina, University of Sao Paulo (FMUSP), Av. Enéias C. Aguiar, 470, Sao Paulo 05403000, Brazil.
  • Laboratory of Medical Investigation in Immunology (LIM 48), Hospital das Clínicas, Faculdade de Medicina, University of Sao Paulo, Av. Enéias C. Aguiar, 470, Sao Paulo 05403000, Brazil.
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Gabriel Parra-Henao

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Affiliations :
  • Centro de Investigación en Salud para el Trópico, Universidad Cooperativa de Colombia, Santa Marta, Colombia.
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María Jesús Pinazo

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Affiliations :
  • ISGlobal, Hospital Clínic - Universitat De Barcelona, Barcelona, Spain.
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Jose A Pérez-Molina

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Affiliations :
  • National Referral Centre for Tropical Diseases, Infectious Diseases Department, Hospital Universitario Ramón y Cajal, Instituto Ramón y Cajal de Investigación Sanitaria, Madrid, Spain. Electronic address: jperezm@salud.madrid.org.
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Pau Bosch-Nicolau

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Affiliations :
  • Tropical Medicine Unit, Department of Infectious Diseases, Vall d'Hebron University Hospital, PROSICS Barcelona, Barcelona, Spain.
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Nisha J Garg

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Affiliations :
  • Department of Microbiology and Immunology, University of Texas Medical Branch, Galveston, Texas 77555-1070, USA; email: nigarg@utmb.edu.
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Sources (4823 au total)

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Medical schools have undergone a period of continual curricular change in recent years, particularly with regard to pre-clinical education. While these changes have many benefits for students, the imp... In this study, faculty motivation to teach in the pre-clinical medical curriculum was examined using self-determination theory (SDT) as a framework. Basic science and clinical faculty were surveyed on... Faculty reported that teaching activities often meet their basic psychological needs of competence, autonomy, and relatedness. Professors were more likely than associate professors to report that teac... Assessing faculty motivation to teach provided valuable insights into how faculty relate to their teaching roles and what factors influence them to continue in those roles. This information may be use...

Study on the Application Effect of the Case Teaching Method Based on Primary Teaching Principle in Clinical Teaching of Radiology.

A case-control study explored the application of case-based teaching methods in the clinical teaching of radiology.... 126 radiology interns of grade 2018 were selected by cluster sampling and randomly divided into the research group and the control group. The traditional teaching approach was used in the control grou... The interns' test scores, the research group's case summary multiple-choice questions, case-group multiple-choice questions, case analysis questions, theoretical total scores, and practical operation ... The application of the case teaching method based on primary teaching principle in the radiology clinical teaching course is helpful to cultivate students' critical thinking ability and improve studen...

Effects of students' peer teaching in a new pharmacokinetics teaching format.

The aim of this work was to evaluate the impact of a teaching method in pharmacokinetics (PK) in terms of satisfaction and performance in the final test of students.... This method consisted of the development of a practical problem and a peer-tutored solution by small groups of three or four students. Students enrolled in the second year of pharmaceutical studies ha... More than 70% of the students were highly satisfied with the new format of the PK course, especially concerning the development and the design of a practical problem. More than 94% of the students con... This new method including peer teaching was applied in PK and allowed to significantly increase the performance and the satisfaction of the students in PK....

Teaching Through the Student Lens: Qualitative Exploration of Student Evaluations of Teaching.

The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness.... We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi... Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen... These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...

Reflective practice of nurse residents in the teaching-learning process in teaching hospitals.

To analyze reflective practice in the teaching-learning process of nurses in residency programs in teaching hospitals in Minas Gerais, Brazil.... Case study, based on the reflective practice framework, conducted in two teaching hospitals. Observation and interviews were conducted with first and second-year residents, and five participants were ... In 519 observed activities, elements of reflection were identified in 22.2%, especially active listening and expression of doubts. Discourses indicated practice as the best moment for teaching-learnin... Know-in-action reflection was evidenced as the predominant formative aspect for residents, with few opportunities for reflection on reflection-in-action....

Evidence-based teaching in contact lenses education: Teaching and learning strategies.

Contact lens (CL) practice is an ever-changing field with clinical knowledge, techniques and equipment continuously evolving. These new developments are backed with clinical trials and research to ens... An expert panel of educators completed a comprehensive literature review of current evidence of teaching methods in CL training, or if not available then what can be learnt from other health care prof... Due to the amount of evidence available in the overall subject area relating to healthcare education, the initial plan of compiling evidence into one narrative review paper was discarded in favour of ... There is a small amount of evidence supporting CL education, but most of this seems to be related to the practical element of the training. However, there is a lot of evidence in the field of healthca...

Application of SPARK teaching in acute abdomen radiography teaching for undergraduate medical students.

Acute abdomen is a series of acute and severe abdominal diseases commonly encountered in clinic. It is important to strengthen the image teaching of acute abdomen for undergraduates.... This study aimed to explore the application effect of SPARK[sub-speciality (S), problem-based learning (P), assessment (A), report (R) and reading skill (K)] teaching mode in the experimental teaching... We selected a total of 58 third year medical students for observation. The students were divided into experimental group and control group. Among them, 29 students in the experimental group studied in... The average scores of the experimental group and the control group after theory class were (69.0 ± 26.4) and (72.1 ± 24.1) respectively, with no statistical difference (t = 0.468, P = 0.642). The aver... The SPARK teaching mode was helpful for undergraduate medical students to consolidate image foundation, improve image reading skills....

Experiences as a clinical teaching fellow: interviews with clinical teaching fellows in the West Midlands.

The majority of junior doctors in the UK do not proceed directly into specialty training after completing mandatory foundation training but instead take a year out of training. A common post undertake... CTFs working in Trusts in the West Midlands region registered as students on the Education for Healthcare Professionals Post Graduate Certificate course at the University of Birmingham in August 2019 ... Nine CTFs participated in an interview. Five main themes were identified which related to their experiences in post and plans for future careers. Participants reported choosing to undertake a CTF role... This is the first study to use interview methodology to explore experiences of CTFs, and has provided a valuable insight into the experiences of those in post in the West Midlands region. Understandin...