Maladie de Chagas : Questions médicales fréquentes
Nom anglais: Chagas Disease
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Tree Number:C01.920.625
Termes MeSH sélectionnés :
Teaching
Questions fréquentes et termes MeSH associés
Diagnostic
5
#1
Comment diagnostique-t-on la maladie de Chagas ?
Le diagnostic repose sur des tests sérologiques pour détecter les anticorps anti-T. cruzi.
Maladie de ChagasTrypanosomoseTests sérologiques
#2
Quels examens sont utilisés pour le diagnostic ?
Des tests comme l'ELISA, l'immunofluorescence et la PCR sont couramment utilisés.
Maladie de ChagasPCRImmunofluorescence
#3
Peut-on diagnostiquer la maladie par biopsie ?
Oui, une biopsie de tissu peut révéler la présence du parasite dans certains cas.
Maladie de ChagasBiopsieTrypanosoma cruzi
#4
Quels sont les signes cliniques au diagnostic ?
Les signes peuvent inclure des œdèmes, des éruptions cutanées et des symptômes cardiaques.
Maladie de ChagasSymptômes cliniquesCardiopathie
#5
La maladie de Chagas est-elle toujours symptomatique ?
Non, elle peut être asymptomatique pendant des années avant d'entraîner des complications.
Maladie de ChagasAsymptomatiqueComplications
Symptômes
5
#1
Quels sont les symptômes aigus de la maladie de Chagas ?
Les symptômes aigus incluent fièvre, fatigue, et gonflement au site de la piqûre.
Maladie de ChagasSymptômes aigusFièvre
#2
Quels symptômes chroniques peuvent apparaître ?
Les symptômes chroniques incluent des problèmes cardiaques et digestifs, comme l'arythmie.
Maladie de ChagasSymptômes chroniquesCardiopathie
#3
Y a-t-il des symptômes cutanés associés ?
Oui, des éruptions cutanées et des lésions peuvent se développer, surtout au stade aigu.
Maladie de ChagasSymptômes cutanésLésions
#4
Comment se manifeste l'œdème de l'œil ?
L'œdème de l'œil, ou signe de Romaña, se manifeste par un gonflement autour de l'œil.
Maladie de ChagasSigne de RomañaŒdème
#5
Les symptômes varient-ils selon les régions ?
Oui, les symptômes peuvent varier en fonction de la souche du parasite et de l'hôte.
Maladie de ChagasVariabilité des symptômesTrypanosoma cruzi
Prévention
5
#1
Comment prévenir la maladie de Chagas ?
La prévention inclut l'amélioration des conditions de logement et l'utilisation d'insecticides.
Maladie de ChagasPréventionInsecticides
#2
Les moustiquaires sont-elles efficaces ?
Oui, les moustiquaires peuvent réduire le contact avec les insectes vecteurs de la maladie.
Maladie de ChagasMoustiquairesVecteurs
#3
L'éducation sanitaire joue-t-elle un rôle ?
Oui, l'éducation sur les risques et les méthodes de prévention est cruciale pour réduire l'incidence.
Maladie de ChagasÉducation sanitairePrévention
#4
Les tests de dépistage sont-ils importants ?
Oui, le dépistage des donneurs de sang et des femmes enceintes est essentiel pour prévenir la transmission.
Maladie de ChagasDépistageTransmission
#5
Peut-on prévenir la transmission par voie orale ?
Oui, éviter la consommation d'aliments contaminés peut prévenir la transmission orale de la maladie.
Maladie de ChagasTransmission oralePrévention
Traitements
5
#1
Quel est le traitement principal de la maladie de Chagas ?
Le traitement principal est l'utilisation de médicaments antiparasitaires comme le benznidazole.
Maladie de ChagasBenznidazoleTraitement antiparasitaire
#2
Le traitement est-il efficace à tous les stades ?
Le traitement est plus efficace au stade aigu; son efficacité diminue au stade chronique.
Maladie de ChagasStade aiguEfficacité du traitement
#3
Y a-t-il des effets secondaires au traitement ?
Oui, des effets secondaires comme des éruptions cutanées et des troubles gastro-intestinaux peuvent survenir.
Maladie de ChagasEffets secondairesEruptions cutanées
#4
Des traitements alternatifs existent-ils ?
Des traitements alternatifs sont en cours d'étude, mais le benznidazole reste le standard.
Maladie de ChagasTraitements alternatifsBenznidazole
#5
Le traitement prévient-il les complications ?
Un traitement précoce peut réduire le risque de complications à long terme, comme les problèmes cardiaques.
Maladie de ChagasComplicationsPrévention
Complications
5
#1
Quelles sont les complications cardiaques possibles ?
Les complications cardiaques incluent l'insuffisance cardiaque, les arythmies et la cardiomyopathie.
Maladie de ChagasComplications cardiaquesCardiomyopathie
#2
La maladie peut-elle affecter le système digestif ?
Oui, des complications digestives comme l'agrandissement de l'œsophage ou du côlon peuvent survenir.
Maladie de ChagasComplications digestivesŒsophage
#3
Y a-t-il des risques de décès liés à la maladie ?
Oui, des complications graves peuvent entraîner la mort, surtout si non traitées.
Maladie de ChagasRisque de décèsComplications
#4
Les complications sont-elles réversibles ?
Certaines complications peuvent être gérées, mais beaucoup sont irréversibles sans traitement précoce.
Maladie de ChagasComplicationsTraitement précoce
#5
Comment les complications affectent-elles la qualité de vie ?
Les complications peuvent gravement affecter la qualité de vie, limitant les activités quotidiennes.
Maladie de ChagasQualité de vieComplications
Facteurs de risque
5
#1
Quels sont les principaux facteurs de risque ?
Les facteurs incluent la pauvreté, le manque d'accès à des logements sains et l'exposition aux insectes vecteurs.
Maladie de ChagasFacteurs de risquePauvreté
#2
Les voyages dans certaines régions augmentent-ils le risque ?
Oui, voyager dans des zones endémiques augmente le risque d'exposition au parasite.
Maladie de ChagasVoyagesZones endémiques
#3
Les conditions de vie influencent-elles le risque ?
Oui, vivre dans des habitations en terre ou en bois augmente le risque d'infestation par les triatomes.
Maladie de ChagasConditions de vieTriatomes
#4
Les antécédents familiaux jouent-ils un rôle ?
Oui, avoir des antécédents familiaux de la maladie peut augmenter le risque d'infection.
Maladie de ChagasAntécédents familiauxInfection
#5
Les personnes immunodéprimées sont-elles plus à risque ?
Oui, les personnes immunodéprimées peuvent être plus susceptibles de développer des formes graves de la maladie.
Maladie de ChagasImmunodépressionFormes graves
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Tropical Medicine Unit, Department of Infectious Diseases, Vall d'Hebron University Hospital, PROSICS Barcelona, Barcelona, Spain; Instituto René Rachou-FIOCRUZ Minas, Chagas Disease Research Group, Belo Horizonte, MG, Brazil.
Division of Cardiology, Department of Cardiac Sciences, Libin Cardiovascular Institute of Alberta, University of Calgary, Foothills Medical Centre, Room C823, 1403 29th Street Northwest, Calgary, Alberta T2N 2T9, Canada. Electronic address: carlos.morillo@ucalgary.ca.
Evandro Chagas National Institute of Infectious Diseases, Oswaldo Cruz Foundation, Rio de Janeiro, Brazil; Department of Internal Medicine, School of Medicine, Federal University of Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil. Electronic address: andrea.silvestre@fiocruz.br.
Servicio de Parasitología y Enfermedad de Chagas, Hospital de Niños "Dr. Ricardo Gutiérrez", Instituto Multidisciplinario de Investigación en Patologías Pediátricas (IMIPP), CONICET-GCBA, Buenos Aires C1425EFD, Argentina.
Department of Infectious and Parasitic Diseases, Faculdade Medicina, University of Sao Paulo (FMUSP), Av. Enéias C. Aguiar, 470, Sao Paulo 05403000, Brazil.
Laboratory of Medical Investigation in Immunology (LIM 48), Hospital das Clínicas, Faculdade de Medicina, University of Sao Paulo, Av. Enéias C. Aguiar, 470, Sao Paulo 05403000, Brazil.
National Referral Centre for Tropical Diseases, Infectious Diseases Department, Hospital Universitario Ramón y Cajal, Instituto Ramón y Cajal de Investigación Sanitaria, Madrid, Spain. Electronic address: jperezm@salud.madrid.org.
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126 radiology interns of grade 2018 were selected by cluster sampling and randomly divided into the research group and the control group. The traditional teaching approach was used in the control grou...
The interns' test scores, the research group's case summary multiple-choice questions, case-group multiple-choice questions, case analysis questions, theoretical total scores, and practical operation ...
The application of the case teaching method based on primary teaching principle in the radiology clinical teaching course is helpful to cultivate students' critical thinking ability and improve studen...
The aim of this work was to evaluate the impact of a teaching method in pharmacokinetics (PK) in terms of satisfaction and performance in the final test of students....
This method consisted of the development of a practical problem and a peer-tutored solution by small groups of three or four students. Students enrolled in the second year of pharmaceutical studies ha...
More than 70% of the students were highly satisfied with the new format of the PK course, especially concerning the development and the design of a practical problem. More than 94% of the students con...
This new method including peer teaching was applied in PK and allowed to significantly increase the performance and the satisfaction of the students in PK....
The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness....
We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi...
Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen...
These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...
In order to improve the effect of business English teaching, this paper combines intelligent digital methods to intelligently process images of online business English teaching. Under the condition of...
To analyze reflective practice in the teaching-learning process of nurses in residency programs in teaching hospitals in Minas Gerais, Brazil....
Case study, based on the reflective practice framework, conducted in two teaching hospitals. Observation and interviews were conducted with first and second-year residents, and five participants were ...
In 519 observed activities, elements of reflection were identified in 22.2%, especially active listening and expression of doubts. Discourses indicated practice as the best moment for teaching-learnin...
Know-in-action reflection was evidenced as the predominant formative aspect for residents, with few opportunities for reflection on reflection-in-action....
Contact lens (CL) practice is an ever-changing field with clinical knowledge, techniques and equipment continuously evolving. These new developments are backed with clinical trials and research to ens...
An expert panel of educators completed a comprehensive literature review of current evidence of teaching methods in CL training, or if not available then what can be learnt from other health care prof...
Due to the amount of evidence available in the overall subject area relating to healthcare education, the initial plan of compiling evidence into one narrative review paper was discarded in favour of ...
There is a small amount of evidence supporting CL education, but most of this seems to be related to the practical element of the training. However, there is a lot of evidence in the field of healthca...
As medical education evolves, Problem-Based Learning (PBL) and Case-Based Learning (CBL) methodologies have emerged as vital pedagogical tools. This study aims to delve into the application and effect...
Acute abdomen is a series of acute and severe abdominal diseases commonly encountered in clinic. It is important to strengthen the image teaching of acute abdomen for undergraduates....
This study aimed to explore the application effect of SPARK[sub-speciality (S), problem-based learning (P), assessment (A), report (R) and reading skill (K)] teaching mode in the experimental teaching...
We selected a total of 58 third year medical students for observation. The students were divided into experimental group and control group. Among them, 29 students in the experimental group studied in...
The average scores of the experimental group and the control group after theory class were (69.0 ± 26.4) and (72.1 ± 24.1) respectively, with no statistical difference (t = 0.468, P = 0.642). The aver...
The SPARK teaching mode was helpful for undergraduate medical students to consolidate image foundation, improve image reading skills....
The majority of junior doctors in the UK do not proceed directly into specialty training after completing mandatory foundation training but instead take a year out of training. A common post undertake...
CTFs working in Trusts in the West Midlands region registered as students on the Education for Healthcare Professionals Post Graduate Certificate course at the University of Birmingham in August 2019 ...
Nine CTFs participated in an interview. Five main themes were identified which related to their experiences in post and plans for future careers. Participants reported choosing to undertake a CTF role...
This is the first study to use interview methodology to explore experiences of CTFs, and has provided a valuable insight into the experiences of those in post in the West Midlands region. Understandin...